شایعه و نقش آن در بازار سهام:
در ادامه مباحث آموزشی بورس به زبان ساده در این قسمت به یکی از مباحث کاربردی
و مهم به نام شایعه و نقش آن در بازار سهام می پردازیم.
شایعه در بازار سهام بسیار کاربرد دارد و یکی از توانایی های معامله گران
خبره , شناسایی شایعات و برخورد مناسب با آن است.
شایعه چیست؟
شایعه اطلاعاتی است كه به طرز غیررسمی منتقل میشود
و به موضوعی مربوط میشود كه تحقیق در صحت و سقم آن مشكل است. شایعه شامل اطلاعاتی
میشود كه برای عموم جامعه هدف اهمیت دارد. البته ممكن است بخشی از شایعه حقیقت داشته باشد،
هر چند میتوان گفت كه این حكم همواره صادق نیست. شایعه یك مقوله ذهنی و روانی است . بعنوان مثال عموم جامعه هدف بازار سهام افرادی هستند که بدون دانش تحلیل و تجربه اقدام به معامله گری می کنند و بدنبال معجزه ای برای ثروتمند شدن هستند. شایعه برای این دسته از افراد بازار اهمیت دارد
.به این گونه افراد ,معامله گران خبری گویند.نمونه این شایعات در بازارسهام در خصوص قرارداد های جدید شرکت یا فروش بیش از برنامه شرکت و ...... است
شایعه چه خصوصیاتی دارد؟
شایعه خصوصیات مشخصی دارد که اگر آن را بدانید شناسایی اش چندان
سخت نیست. در مباحث«روانشناسی شایعه» سه خصوصیت برای شایعه در نظر گرفتند.
اول از همه دهان به دهان (سایت به سایت, وبلاگ به وبلاگ و.......بعد دهان به دهان)منتشر می شود، ثانیا این که شامل اطلاعاتی درباره شخص یا رویداد یا وضعیت خاصی است و ثالثا از همه مهمتر
نشان دهنده و بزرگ کننده «نیاز احساسی جامعه هدف» است. بعنوان مثال وقتی بیشتر افراد بازار سهمی را بدون مطالعه خرید نموده یا فروختند شایعات در خصوص آن سهم شروع می شود. نمونه آن سهامداران شرکت صدرا هستند که تمایل زیادی به شنیدن اخبار غیر رسمی از شرکت دارند.
راه های ساختن شایعه کدام است؟
ساختن شایعه به این راحتی
ها هم نیست و هر چیزی نمی تواند تبدیل به شایعه شود. شایعاتی که می بینید دهان به
دهان می چرخند و مدت ها بر سر زبان ها هستند شایعاتی هستند که اصول خاصی دارند.
اول از همه اینکه باید بدانید شایعه هیچ وقت در خصوص یک مساله کم اهمیت
اتفاق نمی افتد و شایعه معمولا در خصوص چیزی است که جنبه عمومی دارد. شایعه اصل دیگری هم دارد و آن شفاف نبودن
داستان است. وقتی همه چیز مبهم است .
خود شما هم اگر از شایعه سازها باشید به دنبال موضوعی نمی روید
که هر کسی می تواند با یک جستجوی ساده از سرو ته آن سر در بیاورد. شایعه مال آن
وقتی است که قسمتی از داستان نامشخص است.
در بازار سهام ,اخبار موتور حرکت قیمت ها هستند. بنابراین با اخبار غیر رسمی
و شایعات می توان قیمت سهام
شرکتهای پرسر وصدا را به حرکت درآورد و این در واقع ذات
بازارهای مالی است بنام نوسان .
اما چگونه
می توانید شایعه را شناسایی کنید؟
توجهی
نداشته باشید که چه کسی و با چه هیجانی و در کجا برای شما چیزی را نقل می کند.اگر خبر او
هر چقدر هم جذاب و هیجان انگیز باشد باز هم شک کنید. کلمه های شنیدی، می گن، من هم
شنیدم کلماتی هستند به این معنا که کسی دارد چیزی را برای شما تعریف می کند و
اطلاعات دقیقی از آن ندارد؛ یعنی چیزی که می گوید منبع ندارد و شما نباید به آن
اعتماد کنید.
مطمئن
باشید که مساله ای که همه در خصوص آن حرف می زنند و مشتاق دانستن اطلاعات بیشتری
هستند، بیشتر در معرض شایعه است.از این رو محل تجمع فیزیکی و مجازی معامله گران مکان مناسبی برای تولید و انتقال شایعات است.هرگاه خبری در خصوص اتفاقات شرکتی شنیدید به دنبال اثبات آن خبر با منابع معتبر باشید بعد بپذیرید.
آرام آرام شایعات را شناسایی کنید و برخورد مناسب با شایعات داشته باشید. در آینده بیشتر در به موضوع شایعه و نقش آن در بازار سهام می پردازیم.