شرکت بورسی کشتیرانی با عدم اجرای قوانین IMO منجر به توقف ۶ کشتی در بنادر چین و گلایه صاحبان کالا شده و وزارت خارجه هم در حال رایزنی حل مشکل است.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روزنامه شرق در گزارشی اعلام کرد حدود دو هفته است که 6 کشتی ایرانی متعلق به بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی ایران در بنادر چین ، لنگر انداخته‌ و اجازه حرکت ندارند که ناشی از عدم رعایت‌ قوانین مربوط به سوخت پاک که اجرای آن از سال 2020 برای تمامی خطوط کشتیرانی، الزامی شده است.

براساس این قانون که از سوی IMO (نهاد بین‌المللی کشتیرانی) وضع شده، همه کشتی‌ها از اول ژانویه 2020، باید سوخت مازوت را به سوخت گازوئیل تغییر یا حداقل درصد گوگرد مازوت (نفت کوره) راه به کمتر از یک تا نیم‌درصد کاهش دهند .

در چنین شرایطی بسیاری از صاحبان کالا نگران محموله ها هستند و بیم آن می‌رود نبود کالاهای این کشتی‌ها در بازار، عرضه و تقاضا را متأثر کند.  در این میان برخی صاحبان کالاها گفته‌اند شرکت کشتیرانی، هزینه‌ای را در قالب EFS  (هزینه‌ای مازاد برای تأمین هزینه‌های تغییر سوخت کشتی‌ها به سوختی سازگار با محیط زیست) از آنها دریافت می‌کند که هزینه‌ای مجزا مربوط به افزایش هزینه حمل بار به سبب ارتقای کیفیت سوخت برای هماهنگی با قوانین بین‌المللی است اما این هزینه بر صاحبان بار تحمیل شده و در قبال آن، قانون اجرا نشده است .

یک منبع مطلع در وزارت خارجه هم توضیح داد: حدود دو هفته است که با این چالش روبرو شده‌ایم و نمایندگی‌های وزارت خارجه در پکن و سرکنسولگری‌ها مداوم با مقام‌های محلی، وزارت راه و سازمان بنادر و کشتیرانی چین در تماس هستند و امیدواریم در چند روز آینده راه‌حلی بیابیم.

وی ادامه داد: با توجه به اعتراضات اخیر درباره پیش‌نویس سند همکاری ایران و چین که هنوز نهایی نیست، چین کمی از ایران گله‌مند شده که بر این مسئله نیز سایه انداخته است. به‌همین‌دلیل در حال رایزنی هستیم که این مشکل را برطرف کنیم.‌ آنچه وزارت خارجه دنبال می‌کند دریافت اجازه برای لنگر انداختن به‌منظور تخلیه و بارگیری کشتی‌های ایران در بنادر چین است و مشکلات شرکت‌ها در آینده از سوی خود آنها پیگیری خواهد شد.