شاغلان در بخش پذیرش شرکت های کارگزاری بدون کسب آموزش و ارتقا سطح دانش قادر به فعالیت با کیفیت، جذب سرمایه گذاران و مشتریان، کاهش تخلفات و توسعه بازار نخواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، به نقل از کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، سید روح اله میرصانعی دبیر کل کانون کارگزاران در گردهمایی ماهانه این کانون که با حضور مدیران عامل و شاغلان پذیرش شرکت های کارگزاری با هدف تبیین جایگاه کارکنان بخش پذیرش شرکت های کارگزاری و در نهایت اهدای گواهینامه و لوح تقدیر به قبول شدگان برتر دوره آموزشی کارکنان بخش پذیرش برگزار شد ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: فعالان بازار سرمایه با هدف توسعه منصفانه و کارای این بازار فعالیت کرده و با رشد و شفاف سازی در روند فعالیت ها علاوه بر تامین منافع اقتصادی خود و سرمایه گذاران موجبات توسعه اقتصادی کشور را فراهم می کنند.

وی افزود: حلقه اتصال بین سرمایه گذاران با بازار سرمایه صنعت کارگزاری است. از طریق شرکت های کارگزاری سرمایه گذاران قادر خواهند بود وارد بازار سرمایه شده و از منافع آن استفاده کنند بنابراین رشد و توسعه صنعت کارگزاری و بازار سرمایه در گرو یکدیگر بوده و تنها از طریق ارائه خدمات متنوع تر، گسترده تر و با کیفیت بالاتر کارگزاران میتوانیم شاهد بازاری توسعه یافته باشیم.

میرصانعی به میزان اهمیت و ضرورت فعالیت شاغلان بخش پذیرش شرکت های کارگزاری اشاره و خاطرنشان کرد: شاغلان پذیرش در شرکت های کارگزاری پل ارتباطی و اتصال این شرکتها با مشتریان به شمار می روند و جذب و حضور مشتریان در بازار سرمایه از طریق این افراد حاصل می شود و به دلیل فعالیت حیاتی این بخش کانون در صدد بر آمد تا نیروهای متخصص و دارای دانش لازم و مهارت مشتری­مداری برای ارتقاء عملکرد شاغلان پذیرش تربیت کند.

به گفته میرصانعی، اکثر نارضایتی ها، اختلافات و تخلفات صنعت کارگزاری در بخش پذیرش شکل گرفته و بیشتر شکایات وارده از این بخش است به همین خاطر توسعه و ارتقاء دانش واحدهای پذیرش شرکتها سبب کاهش میزان اختلاف و شکایات در بازار سرمایه خواهد شد.

وی به تعداد شاغلان بخش پذیرش شرکتهای کارگزاری اشاره کرد و گفت: هم اکنون بیش از 4 هزار نفر در صنعت کارگزاری مشغول به کار بوده که از بین این افراد حدود 800 نفر در بخش پذیرش مشتریان فعالند و تنها 58 درصد این افراد دارای تحصیلات کارشناسی بوده و معمولا رشته تحصیلی آنان غیر مرتبط است.

 در بخش پذیرش با جامعه آماری بسیار جوان و کم تجربه در فعالیت صنعت کارگزاری روبرو هستیم که تمامی شواهد نیاز به آموزش و ارتقاء آگاهی این افراد را نشان می دهد.

به گفته دبیر کل کانون کم رنگ بودن الزامات قانونی در بخش پذیرش شرکتهای کارگزاری سبب شده تا کانون کارگزاران ضوابطی را در خصوص برگزاری دوره های آموزش حرفه ای وضع کرده که برای تدوین این ضوابط از پیشکسوتان صنعت کارگزاری، متخصصین و صاحب نظران در حوزه پذیرش استفاده کرده و ضوابطی را تدوین و توسط هیات مدیره کانون به تصویب رسیده است.

وی افزود: دوره هایی که در ضوابط مذکور لحاظ شده متشکل است از قوانین و مقررات عمومی بازار سرمایه جهت آشنایی شاغلان با ساختار کلی بازار و تعیین جایگاه ارکان بازار نهاد ناظر، بورس ها و کانون ها و تشریح نقش و عملکرد این بخش ها، آشنایی با الزامات قوانین، جرایم اختلافات، تخلفات و موارد تشویقی در قانون بازار سرمایه، آشنایی با ساز و کار عملیاتی بورس که در زمینه ساز و کار بازار اوراق بهادار و بورس کالا ، آشنایی با نحوه احراز هویت، اخذ کد معاملاتی، تسویه معاملات و تمامی ساز و کار عملیاتی بورس ها در این بخش برای شاغل بخش پذیرش آورده شده است.

همچنین مهارت های ارتباطی و مشتری مداری و اصول اخلاقی و معیارهای اخلاق حرفه ای نیز از دیگر آیتم های بخش آموزش برای شاغلان پذیرش است.

دبیر کل کانون کارگزاران در پایان با هدف ارتقاء سطح دانش بخش پذیرش و جلوگیری از بروز تخلفات ناشی از ناآگاهی افراد در این بخش از مدیران عامل شرکتهای کارگزاری خواسته تا نیروهای خود را ملزم و تشویق به شرکت در این دوره ها کرده تا شاهد کاهش هر چه بیشتر ریسک در فعالیت کارگزاران باشیم