تحلیل بنیادی قشیر
1- اهم نسبت های مالی
2- بررسی نسبت های مالی
الف) با توجه به نسبت های مالی نقدینگی شرکت در حد مطلوب ارزیلبی نمی شود و از عوامل مؤثر را می توان در استفاده بیش از حد از بدهی های جاری در ترکیب بدهی ها دانست و همین امر منجر به عدم استفاده از نرخ های تنزیل مطلوب یا فرصت های سود دهی می شود.
ب) استفاده بیش از حد بدهی ها در منابع مالی به ویژه آنکه 72 درصد از بدهی ها را بدهی های جاری تشکیل داده است که در نهایت منجر به افزایش ریسک مالی شرکت شده است.
ج) شرکت در سال 90 در استفاده از داراییها و حقوق صاحبان سهام در جهت کسب سودآوری شرکت عملکرد ضعیفتری داشته است.
3- عملکرد شرکت
فروش شرکت نسبت به سال مالی گذشته رشد 59 درصدی را نشان می دهد. این در حالی است که بهای تمام شده کالای فروش رفته رشد 81 درصدی داشته است که در نهایت منجر به کاهش 4 درصدی حاشیه سود ناخالص(margin) نسبت عملکرد سال مالی قبل را در پی داشته است.
4- فروش شرکت
حجم تولید شرکت و مقدار فروش شرکت نسبت به سال قبل 53 و50 درصد کاهش داشته است که در نتیجه افزایش نرخ فروش محصولات توانسته فروش خود را نسبت به سال قبل 59 درصد رشد داشته است.
5- بهای تمام شده کالای فروش رفته
بهای کالای فروش رفته نسبت سال مالی قبل رشد 81 درصدی داشته که از عوامل عمده آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- افزایش هزیه های تولید که به طور مستقیم با فروش در ارتباط می باشند؛ که بیشترین تأثیرات مربوط به افزایش هزینه سربار و مواد مستقیم مصرفی می باشد.
- خرید شکر سفید و تفاله و
- کاهش موجودی کالای ساخته شده در پایان دوره
6- هزینه ها
هزینه های عمومی اداری و تشکیلاتی7 درصد افزایش و هزینه های مالی 1 درصد کاهش نسبت به سال مالی قبل داشته اند.
7- درآمدها
الف) خالص درآمد )هزینه های ( عملیاتی به دلیل فروش آهک و دم چغندر نسبت به سال مالی قبل 144 درصد افزایش داشته است.
ب) درآمدهای غیر عملیاتی نسبت به سال مالی قبل 34 درصد کاهش داشته است.
نتیجه گیری:
بررسی صورت و نسبت های مالی وضعیت مناسبی و مطلوبی را ارائه نمی دهد اما از اقبال خوش گروه قندی با شروع ماه مبارک رمضان و افزایش مصرف محصولاتی که وابسته به قند می باشند منجر شده تا این گروه مورد توجه سرمایه گذاران و فعالان بازار شود.