کارشناس خودرو پرداخت تسهیلات به خودروسازان را تورم‌زا دانست و برای بهبود بحران‌های مالی این صنعت چند راهکار ارائه کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فربد زاوه درباره اختصاص اوراق گام به خودروسازان به ایلنا گفت: ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید به خودروسازان داده می‌شود که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن از طریق اوراق گام و ۵ هزار میلیارد تومان از طریق تسهیلات جدید خواهد بود اما هر میزان پول تزریق شود باز هم نمی‌توانند بدهی‌ها را پرداخت کنند و پول‌ها را به بانک مرکزی پس نمی دهند که تبدیل به تورم می‌شود.

وی افزود: جایگزین کردن اوراق با روش‌های دیگر هم مشکلی را حل نمی‌کند. اتفاقا بهترین شیوه تامین نقدینگی اوراق است، چراکه می‌توان امیدوار بود که نقدینگی جدیدی خلق نمی‌شود و نقدیندگی موجود به سمت خودروسازی هدایت شود تا مشکلی را مرتفع کند اما از آنجا که لباسی شده که جیب آن سوراخ است، هر چیزی که باید اضافه شود از بین می‌رود و تبدیل به بحران می‌شود.

این کارشناس خودرو ادامه داد: خودرو‌سازی بیش از هر چیز نیازمند به افزایش سرمایه نقدی بوده و تا زمانی که افزایش سرمایه از طریق سهام‌دار اتفاق نیافتد، شرایط منفی صورت‌های مالی بهبود پیدا نمی‌کند.

زاوه با اشاره به راه‌های پیشرو برای بهبود بحران‌های مالی خودروسازان گفت: درمرحله اول در داخل خودروسازی‌ها باید کاهش سریع هزینه‌ها رخ دهد وهمه هزینه‌های لجستیکی و غیراقتصادی باید کاهش داده شود. در حالی که کارخانه در تهران قرار دارد، خودروها با هزینه بسیار در شهرستان‌ها توزیع، مونتاژ و دوباره با هزینه دیگری در سایت‌های دیگر توزیع می‌شود که اشتباه است.

وی افزود: طرح های غیراقتصادی در خودروسازی و قطعه‌سازی همچون ساخت موتورهایی که هیچگاه به هیچ معیار اقتصادی حتی نزدیک هم نشده یا ساخت خودروهای پلاس باید متوقف شود.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: موضوع دیگری که از نظر مالی برای خودروسازان لازم است اصلاح قیمت فروش است و تا زمانی که این اتفاق نیفتاده باید تیراژ را کاهش دهند. حکایت خودروسازان حکایت فردی است که زخم خورده و به جای معالجه و گذراندن دوره نقاهت در حال بازی فوتبال است. لذا از نظر قیمت فروش هم باید نرخ آنها شناور شود و به قیمت بازار برسد تا میزان زیان کاهش یابد.

زاوه ادامه داد: هر دوی این اتفاق‌ها باید به طور همزمان رخ دهند. اصلاح مدیریتی یا اصلاح قیمتی به تنهایی کافی نیست و باید افزایش سرمایه نقدی پس از ثبت سهامدار روی دهد.در غیر این صورت هیچ راهکاری به صنعت خودروی ایران کمک نخواهد کرد. البته افزایش سرمایه نقدی هم کمک شایانی نمی‌کند اما می‌تواند حجم بحران را کاهش دهد.