موضوع اخذ عوارض 50 درصدی صادرات محصولات پتروشیمی منتفی شده
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بازار سرمایه (سنا)، محمدمهدی نهاوندی افزود:
کارگروه تنظیم بازار طرحی را به هیأت دولت پیشنهاد کرده است که براساس آن،
موضوع اخذ عوارض 50 درصدی صادرات محصولات پتروشیمی، منتفی و بررسی اخذ
عوارض، صرفا برای آن دسته از محصولات پتروشیمی که تراز تجاری منفی دارند،
یعنی واردات آنها بیشتر از صادرات آنهاست، حداکثـر تا سقف 20 درصد درحال
بررسی است.
وی با بیان اینکه تعرفه پیشنهادی برای محصولات مختلف،
متفاوت و حداکثر تا سقف 20 درصد برای برخی محصولات خاص است، افزود: پیشنهاد
کارگروه تنظیم بازار، در راستای تأمین نیاز داخل و حمایت از محصولاتی که
بازار داخلی مناسبی دارند، تهیه شده و در عین حال، در این پیشنهاد حداکثر
ملاحظه برای صادرات محصولات پتروشیمی مدنظر قرار گرفته است.
به
گفتـه سرپرست معاونت کمکهای تجاری سازمان توسعه تجارت، طرح پیشنهادی کمک
میکند تا مشکل افزایش نرخ مواد اولیه برای واحدهای پائیندستی پتروشیمی
برطرف شود، بهعلاوه در این طرح سازوکارهای لازم برای تنظیم بازار داخلی
محصولات پتروشیمی ازطریق بورس کالا نیز پیشبینی شده است.
نهاوندی
در خاتمه در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه اطلاعرسانی بازار سرمایه درباره
تاریخ اجرای این طرح گفت: هنوز تاریخ دقیقی مشخص نشده است. زیرا ترجیح می
دهیم با بررسیهای دقیقتر و پساز هماهنگی کامل با تشکلهای تولیدی و
واحدهای ذیربط در وزارت نفت و شرکت ملی پتروشیمی، در این خصوص تصمیمگیری
نهایـی صورت گیرد.
پیش از این نیز مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز
پارسیان از احتمال منتفیشدن موضوع اخذ عوارض 50 درصدی از صادرات محصولات
پتروشیمی خبـر داده بود.
مرتضی عزیزی در گفتگو با پایگاه
اطلاعرسانی بازار سرمایه گفته بود پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای
اخذ عوارض 50 درصدی از صادرات برخی محصولات پتروشیمی اعلام کرد: این
پیشنهاد، ناشی از نگرانی وزارت صنعت، معدن و تجارت از کمبود این محصولات در
بازار داخلی است که با رایزنی های انجمن صنفی پتروشیمی با وزارتخانه مذکور
و رفع این نگرانی ها، پیشنهاد مذکور منتفی خواهد شد.
به گفته
کارشناسان، با توجه به تصمیمات اخیر به نظر می رسد نگرانی سرمایهگذاران
درخصوص تأثیر اخذ عوارض 50 درصدی بر صادرات محصولات پتروشیمی مرتفع شده و
درصورتی که به هر ترتیب، عرضه بخش بسیار اندکی از محصولات پتروشیمی به سبب
وجود تقاضای زیاد و اشتیاق خریداران داخلی در بازار داخلی صورت پذیرد، این
موضوع تأثیر منفی بر سودآوری این شرکتها نخواهد داشت، زیرا قیمت فروش این
محصولات در بازار داخلی با نرخهای جذاب و رقابتی انجام خواهد شد.