دلیل انصراف سرمایهگذاران طرح های ریلی از صندوق پروژه بورس + راهکار
معاون اقتصادی راه آهن با اشاره به ابزارهای متنوع بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه های ریلی از دلیل انصراف سرمایهگذاران از ابزار صندوق پروژه و راهکاری برای رفع آن جهت اجرا در طرح ها خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نوراله بیرانوند با اشاره به اینکه در بازار سرمایه ابزارهای متنوعی برای تامین مالی پروژه های ریلی وجود دارد به تسنیم گفت: در این زمینه قرارداد کلی با سازمان بورس وجود دارد تا برحسب شرایط هر پروژه بتوان ابزارهای بورسی را با پروژه راهآهن همراستا کرده و به فراخور زمان و پروژه ها از این ابزار استفاده کرد.
وی افزود: یکی از ابزارها انتشار اوراق است که توسط شرکتهای ریلی در حال انجام بوده و راه آهن در فراهم کردن شرایط اقتصادی شدن این پروژه ها نقش مهمی دارد. کار اصلی این است که شرکتها در وضعیت مناسبی قرار گیرد تا صورت های مالی آنها مثبت شود و در ادامه بتوانند سهام را عرضه کنند که بصورت تدریجی در حال انجام است.
این مقام مسئول ادامه داد: مسئله دوم استفاده از ابزارهای بدهی تحت عنوان اوراق بدهی، استثنا و... است که عملیاتی و چهار پروژه بزرگ از محل این ابزارها تامین مالی شده است. طراحی و آماده سازی ابزارها کار بسیار پیچیده ای است که توسط شرکتهای تامین سرمایه، سرمایهگذاران و راه آهن انجام شده است.
بیرانوند اضافه کرد: صندوق پروژه ابزار دیگری است که راه آهن به دنبال آن بود و موافقت اصولی را هم گرفت اما این ابزار به دلیل انصراف سرمایه گذاران در استفاده از این ابزار که بازدهی اقتصادی را نمی توانست فراهم کند و ریسک هایی را به همراه داشت، عملیاتی نشد. اکنون راه آهن به دنبال استفاده از ظرفیت ماده 12 مبنی بر فراهم کردن بازدهی مناسب برای بهره گیری از صندوق پروژه جهت اجرای طرح ها است. طبق ماده 12 قانون رفع موانع تولید، افرادی که در راه آهن صرفه جویی می کنند میتوانند صرفه جویی ناشی از مصرف سوخت را دریافت کنند که به ازای هر تن کیلومتر 1.2 سنت دلار پرداخت می شود. این ماده باعث شده بهره وری راه آهن حداقل 2 برابر شود.