کارگروه دولت، مجلس و خودروسازان هفته آینده قیمت گذاری را بررسی میکنند
سخنگوی کمیسیون صنایع از بررسی موضوع قیمت گذاری خودرو توسط کارگروه دولت، مجلس و خودروسازان طی هفته آینده خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حجت اله فیروزی درباره نشست کمیسیون صنایع مجلس درباره قیمتگذاری خودرو به خانه ملت گفت: مقرر شد دولت و خودروسازان قیمت تمام شده خودروها را بررسی و کار گروهی از کمیسیون صنایع مجلس به موضوعات رسیدگی کند و در جلسه هفته آینده ،قیمت گذاری خودرو پیگیری شود.
وی افزود: شورای رقابت مسئول قیمت گذاری محصولات انحصاری است و از آنجا که خودرو نیز کالای انحصاری به شمار میآید این شورا مسئول قیمت گذاری است. از سال 92 تا 97 به دلیل تحریمها، قیمت خودرو با شیب ملایمی افزایش مییافت و شورای رقابت هر 6 ماه یکبار با توجه به نرخ ارز و رشد تورم قیمتها را افزایش میداد.
این نماینده مجلس ادامه داد: ایجاد تعادل در بازار خودرو نیازمند واردات مدیریت شده است. هرچند از سال ۹۷ تاکنون به دلیل تشدید تحریمها و افزایش شیب رشد تورم، شورای رقابت هر 3 ماه یک بار قیمت خودرو را به روز رسانی کرد اما در حال حاضر هر ۶ ماه یکبار درباره قیمتگذاری تصمیمگیری میکند.
فیروزی گفت: حدود ۷۰۰ هزار نفر سهامدار صنعت خودرو هستند و شورای رقابت ضمن اینکه باید مدافع حقوق مصرفکنندگان باشد باید پاسخگوی این سهامداران نیز باشد.
چرا مردم هزینه سربار خودروسازان را بپردازند؟
وی افزود: مادامی که قیمت حاشیه بازار و کارخانه متفاوت باشد و مدیریت نشود، خودرو کالایی سرمایه ای خواهد بود و از آنجا که عرضه و تقاضا با یکدیگر تناسب ندارد افزایش قیمت وجود خواهد داشت.
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: هرچند خودروسازان ادعا میکنند به دلیل وجود نیروی انسانی با هزینه سربار روبه رو هستند اما نمایندگان در این جلسه در پاسخ به این ادعاها کردند، چرا مردم باید هزینه سربار و هزینه ناشی از نیروی انسانی مازاد خودروسازان را بپردازند؟ واسطههای میان قطعهسازان و خودروسازان و به عبارتی دلالان موجب افزایش قیمت قطعه و بهای خودرو هستند و باید حذف شوند.
فیروزی گفت: ممکن است قیمت خودرو توسط شورای رقابت در مقاطع مختلف بنا به دلایل مختلف افزایش یابد، صرفنظر از درست یا غلط بودن این موضوع باید این شورا دلایل رشد بهای خودرو را توضیح دهد.
ضرورت اصلاح قرارداد خودروسازان با مردم
وی افزود: قراردادها نسبت به تحویل به موقع خودرو دقت کافی ندارد. در نتیجه مشمول افزایش قیمت است که این روند باید اصلاح شود.
فیروزی با اشاره به صحبتهای انجمن خودروسازی گفت: وی مطرح کرد که مخالف واردات خودرو نیستند و انحصار توسط خودروسازی ها ایجاد نشده است.
این نماینده مجلس ادامه داد: به گفته فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو در سال 96 حدود 100 هزار دستگاه خودروی لوکس وارد شد. با این وجود بازار تنظیم نشد. زیرا مربوط به قشر خاصی بوده است.
فیروزی اضافه کرد: رضا شیوا رئیس شورای رقابت معتقد است، این شورا به دنبال قیمت تمام شده خودرو نیست و بررسی قیمت، کمکی در قیمت گذاری نمیکند. چون فرمول خاصی دارد که مولفههایی مانند کیفیت، بهره وری، تورم در آن اثرگذار است.