پیش بینی ورود نقدینگی به سه خودروساز در صورت عرضه محصولات در بورس کالا
ورود نقدینگی به سه خودروساز بزرگ در صورت نهایی شدن طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو و تکلیف عرضه محصولات از مسیر بورس کالا پیش بینی شد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو همچنان بین صحن مجلس و کمیسیون صنایع در رفت و آمد است و هنوز تکلیف آن مشخص نشده اما اگر این طرح نهایی شود و خودروسازان مکلف شوند محصولات تولیدی را از مسیر بورس عرضه کنند وضعیت ورود نقدینگی به شرکتهای خودروساز چه سمت و سویی خواهد گرفت؟
این مسیر عرضه سبب خواهد شد تا در گام اول خودروسازان بتوانند محصولات تولیدی را بر اساس قیمت تمام شده در بورس عرضه کنند بنابراین دیگر پرونده فروش همراه با ضرر خودروسازان بسته خواهد شد. از طرف دیگر این امکان برای خودروسازان وجود دارد تا بعد از قیمتگذاری محصولات عرضه شده در بورس چنانچه خودروها با قیمتی بالاتر از قیمت پایه به فروش رفتند، ۵۰ درصد مبلغ تحت عنوان تسهیلات قرضالحسنه برای تحقیق و توسعه به خودروسازان پرداخت میشود و همچنین ۱۰ درصد از این مبلغ نیز تحت عنوان پاداش در اختیار خودروسازان قرار خواهد گرفت.
در کنار دو مسیر پیشبینی شده، اعضای کمیسیون صنایع دو مسیر دیگر را نیز برای هزینهکرد مازاد درآمدها در نظر دارند. نمایندگان پیشبینی کردند ۲۰ درصد از مازاد درآمد فروش خودرو در بورس بعد از کسر بهای تمام شده خودروهای عرضه شده به عنوان تسهیلات در اختیار زوجهای جوانی قرار بگیرد که خودرو ندارند.
۲۰ درصد پایانی هم در دو بخش توسعه حمل و نقل عمومی و اسقاط خودروهای فرسوده هزینه خواهد شد. مشاهده میشود خودروسازان بطور غیر مستقیم از دو مسیر دیگر هم بهرهمند خواهند شد. در حالی که هنوز عرضه خودرو در بورس نهایی نشده ، شرکتهای خودروساز در رایزنی با نمایندگان عضو کمیسیون صنایع پیشنهاد دادهاند که قیمت محصولات پرتیراژ آنها بر اساس بهای تمام شده به علاوه ۵ درصد سود قیمتگذاری شود و به فروش برسد.
بنابراین اگر مسیر عرضه خودرو در بورس نهایی شود و با فرض اینکه ۵ درصد سود که مدنظر خودروسازان است نیز از مسیرهای فوق به آنها تعلق بگیرد چه میزان نقدینگی به حساب خودروسازان واریز خواهد شد؟
سه خودروساز بزرگ سال گذشته در مجموع حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در بخش بهای تمام شده برای محصولات تولیدی هزینه کردند. اگر قرار مازاد فروش خودروسازان از مسیر بورس ۵ درصد بهای تمام شده آنها را شامل شود در مجموع ۵.۵ هزار میلیارد تومان از این مسیر نقدینگی جذب خواهد شد که بر اساس طرح اعضای کمیسیون صنایع در مسیرهای فوق هزینه میشود.
از مبلغ مذکور حدود ۲.۷ هزار میلیارد تومان به بحث تحقیق و توسعه میرسد. نزدیک به ۵۴۸.۴ میلیارد تومان نیز به عنوان پاداش به حساب خودروسازان واریز خواهد شد.
بنابراین تا اینجای کار حدود ۳.۲ هزار میلیارد تومان به حساب سه خودروساز بزرگ واریز خواهد شد. البته خودروسازان به نسبت مساوی از این مبلغ بهرهمند نمیشوند بلکه هر کدام بر اساس میزان هزینهای که در بخش بهای تمام شده کردهاند از مبلغ درآمد کسب میکنند.
ایرانخودرو از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده در بخش بهای تمام شده حدود ۷۰.۵ هزار میلیارد تومان یا ۶۵ درصد را به خود اختصاص داده است. بنابراین از ۳.۲ هزار میلیارد تومانی که به خودروسازان تعلق خواهد گرفت سهم ایرانخودرو ۲.۱ هزار میلیارد تومان خواهد شد.
سایپا نیز با اختصاص ۳۰ درصد از بهای تمام شده هزینه تولید خودرو در سال گذشته ۱.۲ هزار میلیارد تومان سهم میبرد. باقی مبلغ نیز که ۱۶۵ میلیارد تومان خواهد بود به حساب پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ واریز خواهد شد.