بورس کالا از پذیرش ۱۴ هزار تن ضایعات باطری، ۱۲ هزار تن ضایعات فولادی و ۱۲۰۰ تن براده چدن ایران خودرو در بازار فرعی خبر داد.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مدیریت بازاریابی بورس کالا با صدور اطلاعیه های جداگانه ای از پذیرش ۱۴ هزار تن ضایعات باطری، ۱۲ هزار تن ضایعات فولادی و ۱۲۰۰ تن براده چدن ایران خودرو در بازار فرعی در ۱۸ مرداد خبر داد.

بر اساس این گزارش، ایران خودرو همواره به عنوان یکی از بزرگترین شرکت ها و اولین خودروساز مطرح بوده و با دارا بودن حداقل ۱۰ زیرمجموعه مستقیم و تعداد بسیار بیشتری شرکت های وابسته که هرکدام بخشی از عملیات تولید انواع خودرو و قطعات را بر عهده دارند در تنظیم، شفافیت و ارائه صورت های مالی تلفیقی دارای پیچیدگی های زیادی هستند.

در این میان یکی از روش‌های قبلی این خودروساز، تهاتر انواع ضایعات تولید با شرکت‌های زیر مجموعه و همکار بود. به این ترتیب که ضایعات با قیمت‌های پایین و گاهی رایگان به شرکت های ریخته‌گری و تولید قطعه واگذار و در قبال آن قطعات و تولیدات آن شرکت ها با قیمتی به همان نسبت پایین خریداری می‌شد که این امر موجب عدم امکان محاسبه قیمت تمام شده واقعی و محاسبه نه چندان صحیح قیمت نهائی فروش و برآورد سود عملیاتی واقعی می‌شد.

این روند در سال گذشته با تغییراتی همراه شد که منجر به واقعی شدن قیمت ضایعات واگذارشده با نرخ مصوب و واقعی شدن نرخ خرید از قطعه‌ساز شد اما امکان تعیین نرخ واقعی با توجه به نوسانات بازار معضل دیگری بود.

آغاز عرضه ها در بورس کالا

در این زمینه ایران‌خودرو در رویکردی جدید ۳۰ تیر سال ۹۹ اقدام به اخذ پذیرش ۲۰ هزار تن ضایعات ورق پرسی روغنی در تابلوی فرعی بورس کالا کرد و از ۲۲ مهر سال گذشته هم اقدام به عرضه‌های مرتب و متوالی هفتگی در بورس کالا کرد.

این معاملات و کشف نرخ واقعی می‌تواند به عنوان مرجعیت قیمتی شرکت فروشنده برای تهاتر یا واگذاری احتمالی کالا با زیر مجموعه ها نیز قرار گیرد که استقبال خریداران و بهره‌مندی فروشندگان از مزایای معاملات بورس کالا، موجب توسعه و جلب توجه سایر شرکت‌های طرفدار شفافیت و متقاضی ورود به بازار سرمایه خواهد شد.

کارشناسان صنعت خودرو پیش بینی می کنند به زودی شاهد ورود سایر شرکت های خودرویی و قطعه ساز به بورس کالا و رونق هرچه بیشتر این معاملات در راستای شفاف سازی و به وجود آمدن مرجع قیمت‌گذاری انواع ضایعات فلزی در بورس کالا خواهیم بود.