کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از ۷۰ شرکت منتشره کننده آخرین اطلاعات در کدال ، فاقد نماینده حقوقی در هیات مدیره هستند، معایب عدم بکاری اصول حاکمیت شرکتی را اعلام کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالرضا عیسوند‌حیدری یا انتشار مطلبی با عنوان "پای لنگ حاکمیت شرکتی و افزایش ریسک بنگاه‌ها" در دنیای اقتصاد اعلام کرد : حاکمیت شرکتی (Corporate Governance) ، الگوی بسیار مهم و شاکله اصلی پیاده‌‌سازی مدیریت ریسک بنگاه (ERM) است که طی سال های اخیر در بنگاه‌های اقتصادی مورد نقد و بررسی‌‌های زیادی از نظر تجربه موفق جهانی و موضوع بحث رسانه‌ها قرار گرفته و چه بسا بنگاه‌‌هایی که حاکمیت شرکتی را بر اساس اصول موفق جهانی پیاده‌سازی کرده‌‌اند از نظر بنگاه‌داری موفقیت‌‌های بیشتری را کسب کرده و در شرایط رو به بهبود قرار دارند.

این چارچوب در نظام بنگاهداری ایران به‌رغم وجود دانش و تجربه موفق جهانی ، همراه با سلیقه و اعمال نظرات شخصی پیاده‌سازی می‌شود که نتیجه آن در معرض ناتوانی مالی قرار گرفتن بنگاه‌ها است. چرا که پیاده‌سازی ساز وکار حاکمیت شرکتی نظام‌‌مند در بنگاه اقتصادی، ثبات مالی و در مجموع ثبات مالی بازار را افزایش می‌دهد.

پایبندی به اصول حاکمیت شرکتی در بنگاه‌های اقتصادی، با انتخاب افراد متخصص و توانمند در هیات‌مدیره شرکت‌ها پایه‌‌‌گذاری می‌شود که متاسفانه در شرایط فعلی چالش جدی در این بخش حاکمیتی وجود دارد.

در ساز و کاری راهبری شرکت‌ها برخی از بنگاه‌ها که در یک بازار تخصصی فعالیت دارند به دلیل رابطه سهامداری با نهادهای حاکمیتی، افرادی را در جایگاه هیات‌مدیره قرار می‌دهند که سطح دانش و تخصص مناسبی در حوزه فعالیتی شرکت و صنعت را ندارند. همچنین در بحث حاکمیت شرکتی این‌گونه بنگاه‌ها، ریسک شهرت وجود دارد که مانعی برای رشد و شکوفایی می‌شود.

با بررسی ۷۰ شرکت بورسی و فرابورسی که اقدام به انتشار اطلاعات در کدال کرده اند ، مشخص شد ۳۵ شرکت به لحاظ اطلاعات مربوط به نمایندگان حقوقی، فاقد نماینده بوده که نشان می‌دهد ساده‌‌ترین ساز و کار اجرای حاکمیت شرکتی هنوز مسئله است و شرکت‌ها با حداقل اعضای هیات‌مدیره اداره می‌شوند که این ریسک عملیاتی برای شرکت‌ها است .

بخش قابل‌توجهی از این موضوع به فرآیندی ارتباط دارد که سازمان بورس بخشی از آن است و باید در این رابطه پویایی بیشتر ایجاد شود. باید تاکید کرد که ویژگی‌‌های متمایزی در دنیای نوین تجارت و کسب‌ و کار برای شرکت‌‌های پایبند به اصول حاکمیت شرکتی وجود دارد. این‌ بنگاه‌ها از سطح شفافیت، پاسخ گویی و مسوولیت‌‌پذیری بسیار متفاوت و در حد معقولی برخوردارند که تمامی این اصول و مولفه‌ها به ایجاد ارزش پایدار، رضایت سهامداران و سایرذی‌نفعان، اطمینان از سطح ریسک‌‌‌‌پذیری و در نهایت افزایش شهرت و اعتبار در جامعه منتج می‌شود که این مولفه‌ها شرکت‌ها را در یک محیط با‌ثبات قرار می‌دهد.

استفاده از افرادی که تخصص کافی در راهبری شرکت‌ها ندارند، منجر به خروج سرمایه و منابع از شرکت‌ها می‌شود و در مجموع افزایش ریسک شرکت و از دست رفتن فرصت‌ها را به‌دنبال دارد که در دنیای نوین فعلی که اتکای آن به تکنولوژی است این موضوع نباید یک مسئله باشد و ناظران بر بازار باید این مسئله را به شیوه‌‌ای طراحی کنند تا شرکت‌ها بتوانند نمایندگانی توانمند داشته باشند.