"اخابر" دلایل درخواست افزایش تعرفه تلفن ثابت را اعلام کرد/ عدم تغییر از سال ۸۲
معاون شرکت بورسی مخابرات با بیان اینکه از سال ۸۲ تا به امروز در تعرفه تلفن ثابت افزایش و تغییری صورت نگرفته ، دلایل درخواست افزایش و تغییر تعرفهها را اعلام کرد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، داوود زارعیان درخصوص دلایل مدنظر مخابرات برای درخواست افزایش و تغییر تعرفههای مخابراتی به مهر گفت: به دنبال منطقی شدن تعرفههای مخابراتی از جمله تعرفه خدمات تلفن ثابت این تغییر تعرفه باید ۱۵ سال پیش اتفاق میافتاد. از سال ۸۲ تا به امروز در تعرفه تلفن ثابت افزایش و تغییری صورت نگرفته و طی این سالها فقط دو بار تغییر در ساختار تعرفهای خدمات تلفن ثابت رخ داد.
وی افزود: در حال حاضر آنقدر تعرفههای مخابرات پایین است که در دولت قبل اعلام شد این شرکت حتی با وجود پایین بودن تعرفهها، حاضر به اجرای تعرفه سال ۸۲ است اما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با این مسئله مخالفت میکرد. مخابرات اکنون ۱۰ میلیون خط تلفن ثابت دارد که از نظر اقتصادی حتی به صرفه نیست برای آنها صورتحساب بصورت پیامک ارسال شود. به همین دلیل با ۲۸ میلیون خط تلفن ثابت فعال فقط برای ۱۸ میلیون خط ماهانه صورتحساب صادر می شود و برای ۱۰ میلیون دیگر اصلاً صورتحسابی صادر نمیشود.
ضرورت نوسازی و بازسازی شبکه تلفن ثابت
این مقام مسئول افزایش هزینه نگهداری را از دیگر دلایل مخابرات برای تغییر تعرفه تلفن ثابت عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه بخش عمده کارها برای نگهداری از خطوط مخابراتی به بخشهای بیرونی برون سپاری شده، هزینه ماهانه نگهداری هر خط تلفن ثابت بطور متوسط ۲۳ هزار تومان میشود. دلیل بعدی ضرورت نوسازی و بازسازی شبکه تلفن ثابت است و زمانی که از عمر تجهیزات میگذرد باید به روزرسانی شود. اکنون با توجه به تحولات اخیر در بخش ارز، هزینه سرمایه گذاری تا ۷ برابر افزایش پیدا کرده است.
زارعیان تصریح کرد: لازم است تعرفهها منطقی و کمک شود تا بتوان بخشی از درآمد مخابرات را در بخشهای توسعهای هزینه کرد. به ویژه در دو سال اخیر و بعد از کرونا، افزایش توجه مردم به فضای مجازی، استفاده بیشتر از اینترنت به ویژه در بخشهای مختلف آموزشی و اقتصادی و بازرگانی، ضرورت نوسازی شبکه را حتمی کرده و به همین دلیل باید در این بخش هم سرمایه گذاری شود.
نرخ تلفن ثابت تقریباً ۱۵ برابر کمتر از تعرفه تلفن همراه است
وی در پاسخ به سوال آیا افزایش تعرفهها باعث نمیشود کاربر به جای استفاده از تلفن ثابت به سمت استفاده از موبایل برود؟ توضیح داد: در حال حاضر هزینه یک دقیقه مکالمه با تلفن همراه حداقل ۶۲ تومان است اما یک دقیقه مکالمه با تلفن ثابت ۴۵ ریال (حدود ۴ تومان) یعنی نرخ تلفن ثابت تقریباً ۱۵ برابر کمتر از تعرفه تلفن همراه است. در این زمینه نیاز به فرهنگسازی وجود دارد و باید مردم را ترغیب کرد از شبکه ارزانتر استفاده کنند.
معاون شرکت مخابرات با بیان اینکه قطعاً هیچ گاه تعرفه تلفن ثابت به یک چهارم تلفن همراه هم نخواهد رسید، اضافه کرد: میانگین ماهانه هزینه تلفن ثابت به ازای هر مشترک (آرپو) ۶۵۰۰ تومان ماهانه است. اما هزینه تلفن همراه چندین برابر است. لذا تحت هر شرایطی حتی در خوشبینانه ترین حالت هم اگر تعرفهها تعدیل شود باز هم قیمتها یک چهارم همراه نخواهد شد.
تغییر در ساختار تعرفه تلفن ثابت
زارعیان از پیشنهاد تغییر در ساختار تعرفه تلفن ثابت خبر داد و گفت: هزینه نگهداری یک خط تلفن از مشترکان دریافت شود اما تعرفه مکالمه همان تعرفه ثابت باقی بماند. ممکن است این هزینه نگهداری بصورت پلکانی نسبت به شهر و روستا متغیر باشد. در صورت تصویب این پیشنهاد، میتوان تخفیفهایی را برای مشترکان مانند رایگان کردن تلفن شهری، در نظر گرفت.
وی ادامه داد: شورای رقابت یک فرمول نسبت به قیمت تمام شده و هزینهها داده که مبنا قرار میگیرد. به احتمال زیاد این هزینه نگهداری در مناطق مختلف برای خطوط متفاوت باشد. برای مثال هزینه نگهداری یک خط در تهران بطور قطع به مراتب گرانتر از شهرستانها است و به همین جهت ممکن است تعرفه نگهداری متفاوت باشد.