طبق پیش بینی کارشناس بازار خودرو ، حصول یا شکست برجام تاثیر چندانی بر کاهش قیمت بازار ندارد و صرفا التهاب بازار را برای مدتی فرو می نشاند.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مسیح فرزانه در خصوص وضعیت بازار خودرو با انتشار مطلبی تحت عنوان"خودرو  ارزان می‌شود؟ "در دنیای اقتصاد اعلام کرد: سال‌های گذشته بخش مهمی از سبد درآمدی و اقتصادی خانوار ایرانی به برجام گره خورده است. تاثیر قیمت دلار که نشات گرفته از تحریم‌های مهندسی‌ شده آمریکایی‌ها است در کنار بسته شدن واردات خودرو ، قیمت ب‌ام‌و سری ۷ مدل ۲۰۱۸ فول آپشن را از حدود ۵. ۱ به ۹ میلیارد تومان رسانده است.

قیمت خودروهای داخلی و وارداتی همچنان با افزایش افسار گسیخته‌ قیمت رو به‌ رو شده اند. برای مثال  پژو ۲۰۶ صفر تیپ ۲ از حدود ۲۲۵ میلیون در تیر سال جاری به حدود ۲۷۰ میلیون و هیوندای توسان ۲۰۱۸ وارداتی از ۱.۸ به ۲.۲ میلیارد تومان رسیده است. یعنی به طور میانگین هر ماه حدود ۷ و ۶۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشتند.

قیمت خودرو گره محکم و کوری به نرخ دلار خورده و بازگشت به کمتر از ۲۰ هزار تومان دور از واقعیت است !

حصول یا شکست برجام هم نه تنها به کاهش قیمت خودروها در بازار کمک چندانی نمی‌کند. بلکه صرفا می‌تواند همانند مسکن مقطعی، صرفا التهاب بازار را آرام و پس از به پایان رسیدن مدت توافق، فنر تحت فشار قیمت‌ها را رها کند.

در صورت لغو تحریم‌ها و آزادسازی واردات خودرو با توجه محدودیت واردات به ۵۰ هزار دستگاه در سال آینده این امر نه تنها به کنترل بازار و کاهش قیمت‌ها کمکی نمی کند بلکه سبب رانتی خواهد شد که حاصلی جز ایجاد بازار خاکستری یا بازار سیاه ندارد.

هر کالای سرمایه‌ای یا غیر سرمایه‌ای که به‌ صورت انحصاری و محدود وارد بازار شود، می‌تواند موجب عدم شفافیت ، قیمت‌گذاری‌های کاذب و غیرمنطقی شود.

همچنین برای خریداری خودروهای وارداتی به‌صورت CBU (خودروی کامل) و CKD (قطعات منفصله) نیاز به گشایش اعتبارات اسنادی (LC) و خروج از فهرست سیاه FATF است که رفع این مشکلات می‌تواند حتی به بیش از یک سال زمان نیاز داشته باشد. اقتصادهای کلان دنیا این‌بار برای حضور شرکت‌های بزرگش در زمینه خودرو، نفت، انرژی و... در ایران تا از وجود یک توافق بلندمدت با دورنمای پایدار سیاسی و اقتصادی همانند یک معاهده محکم استراتژیک مطمئن نشوند ، عملا ریسک ورود به بازار ایران را نخواهند پذیرفت.

این امر در بخش خودرو نه تنها شامل واردات CBU، بلکه CKD نیز خواهد شد که حاصل منفی آن همچنان گریبان خودروهای دپو شده در پارکینگ خودروسازان داخلی را خواهد گرفت و عدم تزریق این خودروهای ناقص به بازار همچنان یکی از عوامل بر هم‌زننده نسبیت قیمت، یعنی عامل عرضه و تقاضا را متاثر خواهد کرد.

پس باید پذیرفت که رسیدن به قیمت‌های متعادل در بازار خودرو ( و نه کاهش چشمگیر) نیازمند توافق طولانی‌ مدت و استراتژیک است.در غیر این‌ صورت توافق موقت یا کوتاه‌ مدت برجامی تاثیری بر این صنعت و ایجاد آرامش عمیق و بازگشت رونق به بازار در خواب فرو رفته نخواهد داشت.

علم اقتصاد متشکل از مولفه‌های تعریف شده و مشخصی است که برای رسیدن به حاصل مثبت ، باید به قوانین آن پایبند و متعهد بود که اگر در جهت اشتباه و غیر واقعی هدایت شود بسیار خطرناک است!