تفاوت های بنیادی استارت آپ ها با الگوهای سنتی و گام های اصلی برای توسعه
الگوهای رشد و توسعه استارت آپ ها تفاوت های بنیادی با الگوهای سنتی رشد دارند که نگاهی به شکل گیری، فعالیت، پیشرفت و توسعه کسب و کارهای موفق جهان، بهترین مدرک پذیرش چنین الزاماتی است.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از صدای بورس، الگوهای رشد و توسعه کسب و کارهای نوپا یا استارت آپ ها تفاوت های بنیادی با الگوهای سنتی رشد دارند. در این الگوها، پذیرش الزامات شبکه ای و دیجیتال در کنار تغییر الگوهای ذهنی و اندیشه، همچنین تغییر الگوهای کسب و کار، گام های اصلی برای توسعه عمودی و افقی فعالیت ها بشمار می رود. نگاهی به شکل گیری، فعالیت، پیشرفت و توسعه استارت آپ های موفق جهان، بهترین مدرک برای پذیرش چنین الزاماتی است.
تغییر الگوها
در سال 2014، نشریه وال استریت جورنال شروع به پیگیری و ثبت فعالیت های کلوپ استارت آپ های میلیارد دلاری کرد. این کلوپ متشکل از شرکت های خصوصی با ارزش یک میلیارد دلار یا بیشتر است که از آنها با نام Unicorn (تکشاخ) نیز ذکر می شود. در گذشته ای نه چندان دور، استارت آپ های یک میلیارد دلاری نایاب و در حد افسانه بودند اما امروز همه چیز عوض شده است. در ژانویه 2014 فهرست استارت آپ های یک میلیارد دلاری شامل 45 شرکت بود. یک سال بعد این رقم به 83 شرکت افزایش یافت. تا ژانویه 2016 این فهرست به رقم 147 استارت آپ رسید.
رشد و توسعه تک شاخ ها مشکل واقعی برای شرکت های سنتی موجود بشمار می رود. چون این استارت آپ های چند میلیارد دلاری به یک حوزه محدود نمی شوند. آنها فقط به نیازهای برآورده نشده پیشین توجه نمی کنند. در عوض این استارت آپ ها الگوهای تجاری کاملا جدید با سودآوری بیشتر، مقیاس پذیری و امکان صعود بیشتر را به صنایع موجود عرضه می کنند. در این مورد، چند مثال گویا وجود دارد.
شرکت های اوبر، لیفت و کوایدی (در چین) نه تنها در حال توسعه بازار حمل و نقل هستند بلکه سهم آنها از این بازار نیز رو به افزایش است. شرکت Airbnb موجب دور شدن مشتریان از روش های هتلینگ سنتی شده است. شرکت های Big Data و تحلیلگر همچون Mu Sigma و Palantir با ارائه مشاوره به شرکت ها به تدریج جای مشاوران و بازاریابان سنتی را می گیرند.
خدمات پرداخت شرکت Stripe به رقیب جدی کارت های اعتباری و حتی رقبای جوانتر همچون Apple Pay و PayPal تبدیل شده است. در همین حال، گزینه های پرداخت وام شرکت های Prosper Marketplace و Funding Circle دست بانک ها را از این بازار کوتاه کرده که اینها فقط چند نمونه است. در واقع، استارت آپ ها در حال تغییر چهره و ماهیت کسب و کارها هستند.
اگرچه تک شاخ ها در حال ایجاد اختلال و تغییر در همه صنایع هستند اما روش های مورد استفاده این استارت آپ ها کاملا یکسان هستند. آنها فناوری دیجیتال را ترکیب و یکپارچه کردند و شبکه های دیجیتال را به گونه ای که پیش از آن مورد غفلت بازیگران سنتی قرار گرفته بود، بکار گرفتند. بسیاری از این استارت آپ ها از سازبندی و سازماندهی شبکه ای سود جستند. از آنجا که سازماندهی شبکه ای در مقایسه با شرکت هایی که از الگوهای تجاری متفاوت استفاده می کنند از سرعت بالاتر و هزینه کمتر برخوردار است، حاشیه سود و ارزش های شرکتی بزرگتری را به همراه دارد.
لیفت، یک نمونه موفق
شرکت آمریکایی لیفت از استارت آپ های موسوم به تک شاخ و یکی از نمونه های موفق در زمینه استفاده از شبکه های دیجیتال است. این شرکت که در حوزه های تولید، بازاریابی و اپراتوری اپلیکیشن موبایلی فعالیت می کند، خدماتی همچون معرفی خودروهای کرایه ای، سیستم اشتراک دوچرخه، اجاره خودرو و تحویل غذا را ارائه می کند. مرکز اصلی این شرکت در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا قرار دارد و خدمات آن در 644 شهر در آمریکا و 12 شهر کانادا قابل استفاده است.
این شرکت در ژوئن 2012 تاسیس شد. میزان درآمد آن در سه ماه سوم 2021 به 864 میلیون دلار رسید که در مقایسه با رقم 500 میلیون دلار سه ماهه سوم 2020 افزایش 73 درصدی نشان می دهد. این رقم 13 درصد بیشتر از میزان درآمد سه ماهه دوم سال گذشته است. در مجموع، میزان درآمد سال 2021 لیفت با بیش از 18 درصد رشد نسبت به سال 2020 به رقم 2.8 میلیارد دلار رسید.
درآمد این شرکت از 2017 تا پایان 2019 روندی صعودی داشت و از 172 میلیون دلار به بیش از یک میلیارد دلار رسید. اما پس از آن همزمان با همه گیری بیماری کرونا که به اقتصاد جهان و کسب و کارهای مختلف آسیب وارد کرد، میزان درآمدهای لیفت هم به شدت کاهش یافت. این شرکت از سه ماهه دوم 2020 دوباره در مسیر رونق قرار گرفت و با افزایش درآمد روبرو شد.
قیمت سهام لیفت نسبت به زمان عرضه اولیه با کاهش همراه بوده که علت اصلی این افت قیمت، کاهش فعالیت ها و افت درآمدها به دلیل همه گیری کرونا بود. این اتفاقی است که برای بسیاری از کسب و کارها چه قدیمی و چه نوپا رخ داد. در نمودار زیر، روند قیمت سهام لیفت از آوریل 2020 تا امروز را مشاهده می کنید.
افت قیمت سهام لیفت در حالی است که درآمدهای آن در یک سال گذشته روند صعودی داشت. به گفته کارشناسان، همگام با بازگشت رونق به اقتصاد جهان، تک شاخهایی مانند لیفت نیز با جهش درآمد و توسعه فعالیتها روبرو خواهند شد. چرا که شرکتهایی همچون لیفت از ظرفیت بالای بهبود کسب درآمد برخوردار هستند. چنین شرکتهایی این توان را دارند درآمدهای عملیاتی را از راههای گوناگون همچون افزایش کارمزد موثر یا افزایش فروش به هر کاربر افزایش دهند. این موضوعی است که سرمایهگذاران همیشه به آن توجه ویژه دارند و در اطلاعات تاریخی شرکت به دنبال شواهدی از آن هستند.
به عنوان نمونه، لیفت موفق شد درآمد حاصل از هر کاربر را در 2 سال از 18 به 36 دلار افزایش دهد. شرکت لیفت از طریق تقسیمبندی دقیق کاربران و رانندگان و نیز کاهش هزینههایی همچون تخفیفها و یارانهها موفق شد نرخ کمیسیون موثر را از 18 به 27 درصد افزایش دهد. در نمودار زیر این مورد را مشاهده میکنید.