نماینده مجلس با اشاره به چهار مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه برای ساماندهی گاز مایع از تخصیص دو هزار میلیارد تومان برای ایجاد جایگاه‌های LPG به شرکت ملی پالایش و پخش خبر داد.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هادی‌ بیگی‌نژاد درباره مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه برای ساماندهی گاز مایع (LPG) به فارس اعلام کرد: در ردیف 4 بخش منابع تبصره 14 لایحه بودجه 1401، اعضای کمیسیون با پیشنهاد دولت درباره منابع 7 هزار میلیارد تومانی صادرات LPG توسط شرکت ملی پالایش و پخش موافقت کردند که این درآمدها با توزیع سوخت از طریق کارت الکترونیک و سامانه سدف محقق می‌شود.

تصمیم کمیسیون تلفیق برای جلوگیری از انحراف گازمایع به خودروهای شخصی

شرکت ملی پالایش و پخش با توزیع الکترونیک گاز مایع مانع از انحراف این سوخت به صورت غیرمجاز به خودروهای شخصی می‌شود. بخش عمده ای از LPG توزیعی برای تخصیص به خانوارهای فاقد لوله‌کشی گاز طبیعی به سمت خودروها به قیمت پایین و غیراستاندارد منحرف می‌شود. با اجرای این مصوبه ، شرکت ملی پالایش و پخش می‌تواند آن را صادر کند که درآمدی معادل 7 هزار میلیارد تومان به دست می‌آید.

درآمدهای صادراتی گازمایع به شرکت ملی گاز برگشت

برخی درآمدها از جمله درآمد صادراتی LPG پارس جنوبی برای انجام اقدامات توسعه‌ای در اختیار شرکت ملی گاز قرار گرفته است. میزان صادرات LPG پارس جنوبی حدود 5.5 میلیون تن در سال است که درآمدهای آن با نسبتی مشخص طبق ساز و کار تسویه مالی در صورت‌های مالی دو شرکت ملی گاز و  نفت بین آنها تقسیم می‌شود.

درآمد فروش اتان و گوگرد هم مانند LPG به شرکت‌های تابعه وزارت نفت برای انجام اقدامات توسعه‌ای می رسد.

در لایحه بودجه ابتدا 26 هزار میلیارد تومان از درآمدهای شرکت ملی گاز از صادرات گاز مایع، اتان و گوگرد در بخش منابع از آنها گرفته شده و سپس در بخش مصارف به شرکت ملی گاز برگشت داده شد. یکی از نتایج این مصوبه ، افزایش نظارت‌پذیری برای منابع و مصارف شرکت ملی گاز بود که طی این مصوبه انجام شد.

منابع شرکت ملی گاز برای تامین پایدار گاز کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد

هزینه‌های شرکت ملی گاز بسیار بالا بوده و حدود 90 و 25 میلیارد دلار ارزش سرمایه‌گذاری پالایشگاه‌ها و خطوط لوله انتقال گاز طبیعی است. توسعه، مقاوم‌سازی و نگهداشت این تاسیسات نیاز به سرمایه دارد. حداقل 150 هزار میلیارد تومان در سال باید صرف کند تا سیستم گازرسانی پایدار باقی بماند.

اما در لایحه بودجه فقط 95 هزار میلیارد تومان منابع برای این شرکت در نظر گرفته می‌شود که باید برای هزینه‌های جاری، سرمایه‌گذاری، توسعه و نگهداشت و ذخیره‌سازی صرف شود که کفاف حجم مورد نیاز سرمایه‌گذاری در این صنعت را نمی‌دهد.

بعد از اینکه 26 هزار میلیارد تومان از درآمدهای صادراتی LPG از شرکت گاز گرفته شد این شرکت مصارف را توضیح داد . بنابراین با توجه به اهمیت سرمایه‌گذاری در این صنعت این منابع دوباره در ردیف 11-2 مصارف تبصره 14 به این شرکت بازگشت. لذا دو مصوبه دیگر یکی در بخش منابع و دیگری در بخش مصارف تبصره 14 ناظر به درآمدهای صادراتی LPG پارس جنوبی در کمیسیون تلفیق تصویب شد.

شرکت ملی گاز مصارف را به صورت مکتوب و جزئی در اختیار اعضای کمیسیون تلفیق قرار داد که یکی از طرح‌های جدید سرمایه‌گذاری ذیل تبصره 14 لایحه بودجه مربوط به ذخیره‌سازی گاز طبیعی بود.

پیشنهاد افزودن دو میلیون تن گازمایع در سبد سوخت در تبصره یک رای نیاورد

در تبصره یک لایحه بودجه 1401 دو بار نسبت به پیشنهاد افزودن دو میلیون تن LPG به سبد سوخت رای‌گیری شد که رای نیاورد اما در جلسات کمیسیون تلفیق بخش خصوصی اعلام آمادگی کرد که فقط مجوز توسعه اتو گاز داده شود و حاضر شد همه کارهای مربوط به احداث جایگاه‌ها را بدون کمک مالی انجام دهد.

تخصیص دو هزار میلیارد تومان به وزارت نفت برای احداث جایگاه‌های اتوگاز

کمیسیون تلفیق بودجه در جلسه روز گذشته در ردیف 11-1 بخش مصارف تبصره 14 با تخصیص دو هزار میلیارد تومان به شرکت ملی پالایش و پخش این شرکت را ملزم به احداث جایگاه‌های عرضه گاز مایع و استانداردسازی خودروها کرد. با وجود ناکامی در تصویب طرح اتوگاز در تبصره یک لایحه بودجه 1401 این طرح این بار در دقیقه 90 در تبصره 14 تصویب شد.

بر اساس این گزارش، تصویب ردیف مصارف مربوط به احداث جایگاه اتوگاز درحالی رقم خورد که در ردیف 4 بخش منابع تبصره 14، درآمدهای ناشی از انحراف LPG به خودروهای شخصی نیز به میزان 7 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

طبق این دو مصوبه ، وزارت نفت ملزم شده با توزیع الکترونیکی گازمایع و احتمالا اصلاح قیمت سوخت در داخل ، مانع از انحراف آن به خودروهای شخصی شود و در عوض زمینه توسعه اتوگاز در ناوگان حمل و نقل سنگین را فراهم کند. بدین صورت صنعت CNG نیز آسیبی از طریق توسعه اتوگاز در خودروهای شخصی نمی‌بیند.

سال گذشته مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه۱۴۰۰ در بند الحاقی به تبصره یک ماده واحده به صورت رسمی افزودن LPG به سبد سوخت را کلید زد که به موجب آن وزارتخانه‌های نفت و کشور موظف شدند امکان احداث جایگاه‌ها و زیرساخت استفاده قانونمند از سوخت گاز مایع در ناوگان حمل و نقل با اولویت ناوگان عمومی و حمل بار را به کمک بخش‌های خصوصی و عمومی تا سقف دو میلیون تن در سال فراهم کنند. قیمت هر کیلوگرم گازمایع تحویلی به شرکت‌های توزیع‌کننده برابر دو سوم قیمت یک لیتر بنزین سهمیه‌ای تعیین می‌شود.

بدین ترتیب تصویب تخصیص دو هزار میلیارد تومان برای احداث جایگاه‌های گازمایع در لایحه بودجه 1401 در کنار الزام قانونی بودجه 1400 بر افزودن دو میلیون تن LPG به سبد سوخت خودروها زمینه قانون توسعه اتوگاز را فراهم کرده است. آیین‌نامه اجرایی این قانون در صف تصویب در هیات دولت است.