توضیحاتی درباره تضاد قیمتی در بازار لوازم خانگی، افزایش سرمایه و ...
مدیرعامل صنایع مادیران درباره تضاد قیمتی در بازار لوازم خانگی، سهم تولید کننده از افزایش قیمت، برنامه افزایش سرمایه و شرایط بازار و تولید با امکان بازگشت شرکت های خارجی، توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بابک ثقفی درخصوص تضاد قیمتی در بازار لوازم خانگی و کاهش سود مادیران نسبت به سال گذشته به ایلنا گفت: این شرکت باتوجه به حضور در بازار سرمایه، موظف است به سهامداران گزارش ارائه دهد که صحت و سقم تمام گزارشهای مالی توسط نهادهای مربوطه مورد بررسی قرار گرفته است. اما در خصوص افزایش قیمتها و کاهش سود ابتدا باید عوامل تاثیر گذار بر قیمت تمام شده را بررسی کرد.
اثر چهار مولفه اصلی بر قیمت تمام شده
وی افزود: سال جاری چهار مولفه اصلی که بر قیمت تمام شده اثر مستقیم داشت به میزان زیادی دچار نوسان شد. اول از همه قیمت مواد اولیه خرید خارجی در کشور چین بالا رفته است یعنی اگر کالایی به قیمت ۱۰۰ دلار خریداری می شد به ۱۵۰ دلار رسیده و عملا برای اینکه کالایی در تابستان تولید شود به دلیل شرایط اقتصادی حاکم باید خرید مواد اولیه را انجام داد و هزینه آن را پرداخت کرد.
این مقام مسئول ادامه داد: در مرحله دوم دلاری که بطور متوسط کمتر از ۲۰ هزار تومان خریداری میشد بیش از ۲۵ هزار تومان خریداری می شود. پس به جای ضرب کردن ۱۰۰ دلار در ۲۰ هزار تومان، باید ۱۰۰ را در ۲۵ هزار تومان ضرب کرد و عملا درصد قابل توجهی به قیمت خرید اضافه می شود. سومین دلیل افزایش هزینه های جاری است که دولت بعد از عید، حقوق و دستمزد را نزدیک ۴۰ درصد افزایش داد و به تبع آن خدماتی که به کارکنان در کارخانه ارائه می شد مثل هزینه ایاب و ذهاب، وعده های غذا و … افزایش پیدا کرد. در قبال این افزایش ها هر سال مجوزی برای افزایش قیمت کالاهای تولیدی وجود داشت اما سال جاری اجازه افزایش قیمت داده نشد و بطور متناوب نهادهای مختلف در مورد قیمت تک تک کالاها سوال می کردند.
ثقفی در پاسخ به سوال قیمت کدام کالا تغییر نکرده است؟ توضیح داد: همه این عوامل باعث شده سود نسبت به سال گذشته بسیار کمتر شود و بطور کلی تاثیر این سود شاخصی است که در بورس به عنوان ارزش بازار کل شرکت تعبیر می شود و این مسئله باعث افت ارزش سهام شده است. مشکل دیگری که این کار ایجاد می کند این است که وقتی شرکت های تولیدکننده داخلی توان رقابت را از دست می دهند و راه برای کالای قاچاق باز می شود. کالای قاچاق جز هزینه دلاری خرید کالا به اضافه هزینه حمل، عملا هزینه دیگری ندارد و آنها هر روز قوی تر ازقبل و تولید کنندگان هرروز ضعیفتر میشوند. لابی که توسط قاچاقچیها بر علیه تولیدکنندگان شکل میگیرد و مدام حمله میکنند تحت تاثیر این فرایند است.
افزایش قیمت محصولات تقریبا از اول سال صفر بوده
وی درمورد میزان افزایش قیمت محصولات مادیران گفت: افزایش قیمت قابل ملاحظه ای رخ نداده و تقریبا از اول سال صفر بوده و وزارت صنعت و سازمان حمایت اجازه افزایش قیمت ندادند. در چند ماه گذشته تعداد بسیاری نامه از نهادهای مختلف برای مادیران و دیگر تولیدکنندگان مبنی بر عدم اجازه افزایش قیمت رسیده و شرایط تولیدکنندگان مشخص است. ارز دولتی دریافت کردند، جنس وارد شده و کالا تولید کردند و درحال فروش هستند اما دیگر مثل سابق نمی توانند فعالیت کنند و باید با قیمت سال گذشته کالا را بفروشند. مثلا تلویزیون شماره یک تمام شده، تلویزیون شماره دو تولید شده، قیمت این دو با هم متفاوت است این به معنای افزایش قیمت نیست و یک تغییر مدل است. مثلا مدل عادی بوده اما مدل فعلی اسمارت است این مقایسه سیب و پرتقال است نه سیب با سیب.
مدیرعامل صنایع مادیران درباره اینکه گفته می شود یخچال ایکس ویژن از اردیبهشت تا امروز بیش از ۵۷ درصد افزایش قیمت داشته ؟ تصریح کرد: می تواند از وضعیت نابسامان بازار باشد. وقتی در بازار کمبود و کشش بسیار وجود دارد، بازار می تواند این کار را انجام دهد. ۱۵۰۰ نماینده وجود دارند و همه اینها به یک شکل با کالا برخورد نمی کنند. کالا را خریداری کردند و هزینه آن را دادند و معتقدند کالا برای آنها است و طبق قیمت مادیران عمل نمی کنند ولی به همه آنها اعلام شده اگر نهادهای نظارتی قیمت خرید بخواهند ،قیمت خرید را اعلام خواهیم کرد.
سهم افزایش قیمت به تولید کننده نرسید
ثقفی درباره سهم تولید کننده از گله مندی افزایش قیمت گفت: سهم افزایش قیمت به تولید کننده نرسیده است. وقتی به تولید کننده نرسد به سهامدار هم نمی رسد. فروشنده های بازار معتقدند چون کالای خریداری شده چند ماهی در محل کسب بوده با سود مشخص تولید کننده برای آنها به صرفه نیست و اگر هرکالای دیگری خریداری کرده بودند سود بیشتری داشتند. در جلسات مختلف با مقامات دولتی و نظارتی، اعلام می شد برای نظارت در این موارد کاری نمی توان کرد. پس آسان ترین راه را انتخاب کردند به تولید کننده و فروشنده اصلی مدام فشار می آورند که قیمت ها افزایش نداشته باشد.
به گفته وی، چند روز پیش گزارشی از سوی یکی از نهادها نظارتی منتشر شد که از ابتدای سال میزان افزایش قیمت مرغ ، گوشت ، مایع ظرفشویی تا تلویزیون ایکس ویژن مورد بررسی قرار گرفته بود و طبق آن گزارش، قیمت تلویزیون در بازار دو درصد گرانتر شده بود. طبیعتا این افزایش هایی که در بازار به ۲۰ درصد یا بیشتر هم می رسد هیچ منفعتی برای تولید کننده و سهامدار ندارد.
برنامه افزایش سرمایه
این مقام مسئول درخصوص برنامه افزایش سرمایه در حالی که مدیر مالی اعلام کرده بود برای حمایت از سهامداران فعلا افزایش سرمایه در برنامه نیست، توضیح داد:با توجه به شرایط کلی تصور بر این بود که شاخص بورس بالاتر برود و وضعیت بهتر بشود. از طرفی به آخرین زمانی که برای این کار و تعهد و قولی که داده و مجوزی که اخذ شده بود نزدیک می شدیم. عملا باید فرآیند کاری شروع می شد. فرایند افزایش سرمایه عملا تا آبان سال آینده طول خواهد کشید اما شرایط تغییر نکرد. حدود نصف ۱۰۸۰ میلیارد تومان یعنی ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه داده شد و مابقی هم جزو مطالبات سهامداران باقی خواهد ماند که در سال های آینده در مورد آن تصمیم گیری خواهیم کرد.
ثقفی اضافه کرد: بعد از اتمام این مرحله دوباره باید مجمع برگزار و مجوز گرفته شود و این یک فرایند دو سه ساله است. نصف اول که تمام و مجمع برگزار شود بعد از آن حداقل دو سال زمان می برد که قسمت دوم انجام شود. قسمت اول هم یکسال زمان می برد و در مجموع سه سال زمانبر خواهد بود. از ۶۰۰ میلیارد تومانی که درخواست افزایش سرمایه داده شده ۵۴۰ میلیارد توسط سهامداران عمده پرداخت و برای خطوط تولید استفاده شد و عملا سایر سهامداران باید ۱۵۰ میلیارد تومان در افزایش سرمایه مشارکت کنند و این رقم در حدی نیست که بتوان برای راه اندازی خط تولید جدید از آن استفاده کرد.
وی درباره حمایت سهامداران حقوقی از سهم گفت: سهامدار حقوقی که بصورت مرسوم در سایر سهم ها وجود دارد در سهامداران درصدی وجود ندارد. سهامداران درصدی عملا حقیقی هستند ولی بیشتر منظور بازار از ۸ مهر صحبت این است. نفر اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم هرکدام در یکی دو ماه گذشته تعداد قابل توجهی خرید داشتند. برای مثال نفر اول سهامداران از تاریخ تا امروز نزدیک چهل میلیون سهم خریداری کرده و عملا پشت سهم هستند ولی شرایط بازار به گونه ای نبوده که بیشتر از این اتفاقی بیفتد.
مدیرعامل صنایع مادیران درباره ارائه پیشنهاد برای سامان دادن به بازار لوازم خانگی گفت: این شرکت ظرف دوسال گذشته سرمایه گذاری بسیار زیادی در زیرساخت های تولید انجام داده است. باید برای اینها مواد اولیه به موقع رساند که تولید کنند، وقتی قیمت همه چیز در حال افزایش است، تولید کننده در حال از دست دادن قدرت نقدینگی است. از طرف دیگر به دلیل افزایش قیمت ها بازار را به قاچاق واگذار کردهتند. چند هفته پیش به همراه چند تولید کننده در دفتر معاون اول رییس جمهور جلسه بود که گفتند بازار لوازم خانگی ۵۰ درصد در اختیار قاچاق است و این عدد مدام در حال افزایش است و در تامین کالا عقب می مانند.
ثقفی ادامه داد: این مسئله چنان پر رنگ شده که بطور مثال وزارت صنعت می پرسد چرا به جای ۳۷۰ هزار تلویزیون سال جاری ۲۷۰ هزار تولید کردید؟ چون نقدینگی برای خرید وجود نداشت. ارز و مواد اولیه افزایش داشت و تولید کننده توان خرید و تولید نداشت و در این بین قاچاقچی سود اصلی را کرده و با این وضعیت در یکی دو سال آینده دچار اتفاقات تلخ تری خواهیم شد.
شرایط بازار و تولید با امکان بازگشت شرکت های خارجی به ایران
وی درباره توافق و امضای برجام و امکان بازگشت شرکت های خارجی به ایران و شرایط بازار و تولید توضیح داد: اول باید دوگانگی ها حل شود. مثلا شرکت ایکس نمی تواند هم محصولات قاچاق وارد کند و هم اسم را تولید کننده بگذارد. تک تک مواد اولیه ای که از خارج وارد می شود با فاکتور مشخص است و گاهی تا روزی هزار فاکتور هم می رسد. این دوگانگی که حل شود قدم همه کسانی که می خواهند وارد بازار شوند به روی چشم. همه باید مالیات و گمرک و هزینه دستمزد کارگر پرداخت کنند. چون همه در یک زمین فوتبال بازی می کنند. در این صورت اعتراضی وجود ندارد و از حضور دیگران با هر برند و فناوری استقبال می شود. این روند کیفیت را بالاتر می برد و چابک تر می کند. قابلیت رقابت با همه شرکت های خارجی وجود دارد ولی باید جلوی دوگانگی گرفته شود. مادیران تلاش کرده بهترین کارخانه لوازم خانگی ایران را راه اندازی کند. سرمایه ها به دقت خرج توسعه زیرساخت ها شد و امید است سال آینده اثرات آن در سه ماهه اول سال دیده شده و از این وضعیت خارج شد.