دستورالعمل حدود و چگونگی ارائه غیرحضوری خدمات پایه به مشتریان بانک های بورسی و دولتی و همچنین شرکت های لیزینگ ابلاغ شد.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی اعلام کرد: در راستای توسعه خدمات الکترونیکی، تسهیل ارائه خدمات و کاهش مراجعات حضوری به شعب بانک‌ها به ویژه در شرایط کرونا، دستورالعمل حدود و چگونگی ارائه غیرحضوری خدمات پایه به ارباب رجوع در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی (مصوب شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرائم پولشویی و تأمین مالی تروریسم) به بانک ها ابلاغ می شود.

این دستورالعمل متضمن الزاماتی است که با اجرای انها، بانک‌ها و مؤسسات می‌توانند بخش قابل ملاحظه‌ای از خدمات پایه از قبیل افتتاح انواع حساب‌های بانکی ریالی غیر از حساب سپرده قرض‌الحسنه جاری،  اعطای هرگونه ابزار پذیرش، اعطای انواع ابزارهای پرداخت، اجاره صندوق امانات، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه و نیز اعطای تسهیلات در زمینه‌هایی نظیر ساخت، خرید و یا تعمیر مسکن و یا خرید کالاهای ضروری نظیر خودرو را به صورت غیرحضوری ارائه کنند.

همچنین شرکت‌های واسپاری (لیزینگ) و تعاونی‌های اعتبار می‌توانند در چارچوب اختیارات قانونی، بخشی از خدمات پایه را به صورت غیرحضوری عرضه کنند.

با توجه به اهمیت این مقررات که می‌تواند آغاز فصل جدیدی در ارائه خدمات بانکی باشد، بانک مرکزی در نظر دارد الزامات اجرای این دستورالعمل را تدوین و ابلاغ کند.