خودروسازی در ایران صنعت نیست

مرحبا در پاسخ به این سوال که آیا واردات خوردو سبب خروج ارز خواهد شد یا خیر، اظهار کرد:  قطعا نه، زیرا ما منابع ارزی بسیار زیادی در خارج از کشور داریم. اکنون مدام در حال خرید و فروش و دادو ستد هستیم و کالاهای مختلف را وارد میکنیم. اما متاسفانه ما یک صنعت خودروساز بسیار بزرگ داریم که اسم صنعت را به یدک می‌کشد ولی بویی از صنعت نبرده است. درست است که کارخانه‌های تولید خودرو هستند اما در اصل مونتاژ  می‌کنند.

وی ادامه داد: ما صنعت خودروسازی به معنای چرخه  کامل را در کشور نداریم. خیلی از این‌ها سوداگر هستند یعنی قطعات را وارد می‌کنند، بعد آن‌را مونتاژ می کنند. ما اکنون کارخانه‌ای داریم که شصت سال است که خودرو تولید  می‌کند. ولی تازه از چین قطعات می آورد و به شکل مونتاژ تولید می‌کند. این صنعت نیست. این ها دارند از شرایط گلخانه‌ای که کشور برایشان ایجاد  کرده سواستفاده می‌کنند. این همه مردم ما پول می‌دهند، اعصابشان خراب می‌شود در نوبت قرعه کشی می ایستند و در نهایت خودرو‌های بدون کیفیت را دریافت می‌کنند. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان اظهار کرد: نیاز است که ما درصدی از بازارمان را به طرف خودروهای با کلاس متوسط ببریم. نیازی به خودرو های لوکس نیست. خودروهای متوسط با کیفیت و قیمت مناسب وارد کنیم تا آن خودرو ساز داخلی بداند اگر نتواند رضایت مشتری هایش را  از نظر کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش جلب کند، مشتری می‌تواند انتخاب کند و از او خرید نکند. واردات خودرو انگیزه‌ای خواهد شد برای خودروساز داخلی تا تولیدش را به طرف تولید بهینه و با کیفیت ببرد. اما اگر حالت فعلی را داشته باشیم صنعت خودرو سازی ایران، به معنای واقعی خودرو ساز نخواهد شد. بنابراین ما حتما باید در این صنعت، تغییرات اساسی ایجاد کنیم.