سرانه تولید ایران خودرو و سایپا با نیروی اضافه ۴۱۷ و ۱۲۹ نفری، معادل ۸ و ۷ محصول به ازای هر نفر بوده اما این آمار در سطح جهان ۳۰ دستگاه است.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی طی روزهای اخیر انتشار عکسی از جلسه مدیر عامل ایران خودرو با  ۲۵ امام جماعت شرکت های زیرمجموعه با واکنش هایی همراه شده که طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس ، آمار منابع انسانی ایران خودرو و سابپا در سال گذشته نشان می دهد مجموع کارکنان قراردادی و رسمی و شرکت های خدماتی در کل مجموعه 99.5 هزار نفر است.

در این میان، سهم ایران خودرو و شرکت های تابعه 55.9 هزار نفر و سهم سایپا و شرکت های تابعه 43.5 هزار نفر است. در این میان با وجود کاهش تولید خودرو در هر دو شرکت، ایران خودرو 417 نیروی کار اضافه کرده و سایپا  نیز با وجود کاهش چهار نفری به دلیل کاهش نیروهای خدماتی شرکتی و بازنشستگی برخی کارکنان رسمی، بطور خاص 129 نیروی قراردادی جدید اضافه کرد.

سرانه پایین تولید خودرو به ازای منابع انسانی

جدا از روند معکوس جذب نیرو و تولید در سال گذشته، آمارهای تولید خودروسازان حاکی از بهره وری پایین در بخش منابع انسانی این شرکت ها است. به طوری که محاسبه سرانه تولید دو خودروساز بزرگ نشان می دهد در ایران خودرو سرانه تولید خودرو به ازای هر نفر منابع انسانی در سال گذشته 8 دستگاه و این رقم در سایپا 7 دستگاه بود. ارقامی که فاصله قابل توجهی با دیگر خودروسازان دنیا دارد. به طوری که این تعداد در شرق آسیا 47 تا 66 دستگاه و در سطح جهان 30 دستگاه است.

هزینه نیروی مازاد برای خودروسازان

طبق گزارش تحقیق و تفحص مجلس دهم از صنعت خودرو، بیش از 12 درصد بهای تمام شده خودرو مربوط به هزینه های حقوق و دستمزد است که سه برابر استانداردهای جهانی است.

همچنین عضو هیات رئیسه مجلس در اظهار نظری گفته بود، خودروسازی 25 هزار نیروی مازاد دارد که توسط دولتی ها، مجلس و افراد با نفوذ به این صنعت تحمیل شده است.

با این حساب، اگر فرض کرد متوسط حقوق دریافتی هر یک از کارکنان خودروسازی حداقل 5 میلیون تومان باشد، وجود 25 هزار نیروی مازاد، ماهی حداقل 125 میلیارد تومان و سالی 1.5 هزار میلیارد تومان هزینه اضافی به گردن این صنعت خواهد گذاشت. بنابراین بخشی از زیان انباشته هنگفت خودروسازان در این سال ها علاوه بر قیمت گذاری دستوری، ریشه در نیروی انسانی مازاد دارد.