ابوالقاسم فرجی نیا در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی فارس، با اشاره به ارسال نتایج اولیه رتبه بندی 108 کارگزار بورس اوراق بهادار و کالایی در هفته گذشته ، اظهار داشت: در پی این اقدام حدود 70 تا 80 درصد کارگزاران نسبت به رتبه های خود اعتراض کردند. عمده این اعتراض ها هم مربوط به چندمعیار سازمان بورس ( تعداد مشتریان، معاملات بلوک و غیر بلوک و عمده ، مشتریان خارجی، پذیرش و اجرای درخواست معاملات الکترونیکی و اظهار نظر حسابرس ) بود که اعلام نشده است.

وی ادامه داد: برخی اعتراض ها هم به علت سایر معیارها و یا ناشی از اشتباه در مدارک ارسالی خود کارگزاران بود. از سوی دیگر همه کارگزاران خواهان عدم لحاظ کردن معیار "کال سنتر" بودند. چرا که هیچ یک از کارگزاران در این حوزه فعالیتی نداشتند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: با این اوصاف برخی از اعتراض ها مانند معیارهای مدنظر سازمان که هنوز اعلام نشده وارد نیست ولی برخی دیگر وارد بود که در حال بررسی هستیم.بنابراین رتبه بندی کارگزاران با دو سناریوی مربوط به حذف معیار کال سنتر و لحاظ کردن آن به هیئت مدیره سازمان بورس ارایه می شود تا در این مورد تصمیم گیری شود.

فرجی نیا در پاسخ به این سئوال که با این همه نتایج قطعی رتبه بندی 108 کارگزار بورس اوراق بهادار و کالا چه زمانی اعلام می شود، گفت: تا پایان هفته جاری بررسی ها به اتمام رسیده و به هیئت مدیره سازمان ارایه می شود . بنابراین هفته آینده نتایج قعطی رتبه بندی کارگزاران مشخص و اعلام می شود.

براساس این گزارش، سومین رتبه بندی شرکت های کارگزاری بورس اوراق بهادار و دومین رتبه بندی کارگزاران بورس کالا از 20 فروردین سال جاری توسط سازمان بورس آغاز شده و قرار بود نتایج آن اواخر خرداد یا حداکثر اوایل تیر اعلام شود، اما به گفته مسئولان سازمان بورس به دلیل کاهش نیروهای انسانی نظارت بر کارگزاران شرکت بورس اوراق بهادار و فوت یکی از نزدیکان مسئول بازرسی کارگزاران تاخیری ناخواسته در اعلام نتایج رتبه بندی رخ داده است.