نفع ۷.۵ هزار میلیاردی از عرضه خودرو در بورس کالا و پیش بینی سود سهامداران
کارشناس بازارسرمایه با اشاره به نفع ۷.۵ هزار میلیاردی مشتریان، سهامداران و دولت از عرضه خودرو در بورس کالا، پیش بینی کرد ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد سود نصیب سهامداران این صنعت شود.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی دلبری درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا و مزایای آن به ایرنا اعلام کرد: صنعت خودرو ۲.۷ درصد از ارزش بازار بورس و فرابورس را تشکیل میدهد و صنعت یازدهم در بازار سرمایه محسوب میشود. سابقه قیمتگذاری در این صنعت نشان از زیان ۷۰ هزار میلیارد تومانی و زیان انباشته ۷۳ هزار میلیارد تومانی در پنج سال مالی گذشته دارد.
سیاست گذاریها در این صنعت طی پنج سال گذشته به سمت زیان سهامداران شرکتها بود. چنین اتفاقی باعث عدم تعریف طرح توسعه، ثبات اشتغال در یک سطح و خروج سهامداران شده که همین امر زمینهساز از بین رفتن قدرت چانهزنی در برابر مشتریان خواهد شد. قیمتگذاری محصولات و کالاها در بستر رقابتی، سیاستی است که به درستی در بورس کالا و در چند ماه اخیر در دستور کار قرار گرفت. همین امر باعث سوق پیدا کردن خریداران واقعی و مصرفکنندگان نهایی به سمت استفاده از ساز و کار بورس کالا شد.
صنایعی مانند فلزات اساسی، پتروشیمی، سیمان و دیگر صنایع در گذشته در رینگهای مختلف بورس کالا حضور پیدا کردند و از منافع این ساز و کار بازار و فضای رقابتی و شفاف بورس بهرهمند شدند. در همین مدت کوتاه که تیراژ پایینی از محصولات خودروسازها به رینگ بورس کالا ورود کرد معادل ۷.۵ هزار میلیارد تومان منافع بین مشتریان، سهامداران و دولت توزیع شد.
تا قبل از ورود صنعت خودرو به بورس کالا بخش کوچکی از منافع این صنعت به جیب سهامدار ورود میکرد و اختلاف قیمتی که در گذشته وجود داشت باعث ورود منافع به جیب دلالان و سوداگران شد. مشتریان بر اساس نوع محصول توانستند کالای موردنظر را ارزانتر از بازار غیررسمی در بورس کالا خرید کنند. ساز و کار بورس کالا کمک کرد تا خودرو بهموقع در اختیار مشتریان قرار بگیرد .
دولت جزو دسته سومی است که از ورود خودرو به بورس کالا نفع برده است. پرداخت مالیات از سوی شرکتهایی که وارد مدار سود شدند میتواند کمک کننده به وضعیت بودجه دولت باشد. اگر تیراژ بالاتری از خودرو وارد بورس کالا شود سود بدست آمده بیشتر خواهد شد و منفعت بیشتری در اختیار خودرو ساز، مصرفکننده، دولت و سهامداران قرار خواهد داد.
اگر این مسیر به همین صورت طی شود و دست دلالان از بازار قطع شود ، میتوان امیدوار به تعریف سازی طرح توسعهای صنعت خودرو، پیادهسازی فنّاوری خارجی و ارتقای کیفیت در این صنعت بود. خودرو در آذر ماه بزرگترین صنعت از لحاظ فروش بود. اگر بر اساس ارقام سال گذشته که ۱۷۵ هزار میلیارد تومان فروش داشت، سود حداقل ۲۰ درصدی را لحاظ کرد انتظار می رود ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان سود نصیب سهامداران شود. اما همیشه دلالان در سیاست گذاریها دخیل بودند و در حال انجام اقداماتی هستند تا مسیر عرضه خودرو از بورس کالا تغییر کند.