عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به ماده‌۶۱ قانون اصل ۴۴ با اضافه درآمد شرکت های خودروساز از محل عرضه در بورس کالا مخالفت کرد و

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روح‌الله ایزدخواه درباره وضعیت واردات خودرو و همچنین عرضه در بورس‌کالا به ایسنا اعلام کرد: با روند فعلی واردات خودرو، اهداف مجلس برای ایجاد تعادل در بازار و کاهش قیمت خودرو محقق‌نشده و از سوی دیگر شیوه کنونی عرضه خودرو در بورس‌کالا با ایرادات اساسی روبرو است.

مجلس به‌دنبال این بود تا واردات خودرو عاملی برای ایجاد تعادل در بازار خودرو هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ میزان عرضه خودرو شود. هدف این بود تا واردات خودرو کمبود عرضه را پر کرده و قیمت را کاهش دهد اما متاسفانه با مخالفت‌هایی که از طرف هیئت‌عالی نظارت بر سیاست‌های کلی شد، طرح مجلس در دست‌اندازهایی افتاد و سپس آیین‌نامه‌ای برای واردات خودرو نوشته شد که به نظر مجلس، مطلوب نبود.

مخالفت با اضافه درآمد شرکت های خودروساز

واردات در اختیار چند تولیدکننده خودرو قرار گرفته و سقف واردات نیز لحاظ شده‌ که نظر مجلس نبود. با روند فعلی واردات، امیدی به ایجاد تعادل در بازار‌ نیست.

عرضه خودرو در بورس‌ کالا هم ایده مجلس بود. سال ‌۹۹ مجلس طرح آن را آماده کرد و کلیات آن نیز در کمیسیون صنایع به تصویب رسیده و تقریبا به نتیجه نهایی رسیده و بزودی به صحن مجلس می‌آید. عرضه خودرو در بورس باید شرایط و قواعدی داشته باشد و شیوه فعلی عرضه مورد قبول نیست.

اضافه درآمد خودروساز در بورس، علاوه‌بر ایجاد قیمت واقعی خودرو نباید به‌طور مستقیم به خودروساز برسد. ماده‌۶۱ قانون اصل ۴۴ تاکید دارد در کالاهای انحصاری اضافه درآمد باید مدیریت شود. چون بازار انحصاری و کنترل شده‌ و اضافه درآمد به سبب ناشی از التهاب بازار بودن، حق خودروساز نیست.

همچنان‌که این اضافه درآمد نباید به جیب دلال رود به جیب خودروساز هم نباید برود. چرا که این رانت ناشی از کمبود کالای انحصاری در بازار شبه انحصاری است. از این جهت این رانت نه به طرف تقاضا باید برسد و نه به طرف عرضه بلکه باید مدیریت شده از بازار خارج شود. به‌این‌ترتیب هیچ انگیزه سوداگرانه‌ای نمی‌تواند در بازار اعمال نفوذ کند اما در بورس اضافه درآمد به جیب خودروساز می‌رود که مبنای قانونی هم ندارد. به همین جهت با این شیوه عرضه خودرو در بورس مخالف می شود.