نایب رییس شورای رقابت درباره تصمیم حاشیه ساز توضیح و از سرگیری فعالیت سامانه یکپارچه فروش خودرو خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمود دودانگه با اشاره به اینکه در دوران گذار از وضعیت فعلی نیاز است سامانه‌ای برای عرضه محصولات تولیدی خودروسازان وجود داشته باشد به ایسنا گفت: این سامانه در چارچوب تصمیم شورای رقابت، سامانه فروش یکپارچه خودرو پیش بینی شده اما به معنای تایید قرعه کشی نبوده و صرفا ابزاری برای عرضه خودروهای تولیدی به مصرف کننده واقعی است.

وی افزود: شورای رقابت، بازار خودرو را انحصاری تشخیص داده و طبق قانون اصل ۴۴ باید دستورالعمل تنظیم بازار خودرو مورد تدوین و اجرا شود. این دستورالعمل چند محور دارد که یکی از این محورها واقعی شدن قیمت خودروها است. زیرا قیمت بسیاری از خودروهای تولیدی واقعی نبوده و کمتر از قیمت تمام شده است. شورای رقابت معتقد است خودروساز نباید زیان کنند بلکه حتما باید سودده باشند.

دودانگه ادامه داد: قیمت‌های بازار به دلیل تقاضاهای سفته‌گرایانه، واقعی نیست. با توجه به عرضه خودرو در بورس کالا و معامله خودرو با قیمت کمتر از بازار، منافع طرف عرضه بیشینه می‌شود اما آیا منافع مصرف کنندگان مورد توجه قرار می‌گیرد؟ مثلا قیمت تمام شده به اضافه سود برای یک خودرو ۱۰۰ واحد است. اگر خودروساز مجاز باشد در فرایندی حراج‌گونه خودرو را با قیمت ۲۰۰ واحد عرضه کند، منافع مصرف کننده چگونه تامین می‌شود؟

بر اساس این گزاش، شورای رقابت روز گذشته دستورالعمل تنظیم بازار خودروها را منتشر کرد که بر اساس آن عرضه‌کنندگان خودرو موظف به اجرای تعهداتی در هفت بند شدند. شورای رقابت در بندهای ۴ و ۵ دستورالعمل صادره بر عرضه خودرو در سامانه یکپارچه اشاره کرد.