رییس سازمان بورس با اعلام دلیل مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس کالا گفت: اصلاح قیمت پایه منطقی‌ است اما سهم دولت از کل رقابت، صنعت را زمین می‌زند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید عشقی در خصوص دلیل مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس به ایسنا اعلام کرد: بحث شورای رقابت مخالفت نبود و بر اساس وظایفی که بر عهده دارد بحث انحصار را تشخیص داده و دستورالعملی برای این موضوع نوشته بود. در دستورالعمل هم ذکر نشده بود خودرو از بورس کالا خارج شود و بر اساس قانون، شورا اجازه تعیین تکلیف ندارد.

طبق سابقه‌ای که درمورد عرضه سایر کالاها در بورس کالا وجود داشت و شورای رقابت هم به آن وارد شده بود، منافاتی بین دستورالعمل شورای رقابت و عرضه در بورس وجود ندارد. اتفاقا بورس بازاری کاملا رقابتی است و شورای رقابت برای اینکه بتواند انحصار را مدیریت کند، دستورالعملی ارائه کرده که در عرضه در بورس عملیاتی‌تر است.

زیرا زمانی که کالا در بورس عرضه می‌شود همه موضوعات شفاف است. بنابراین عرضه خودرو در بورس منافاتی با دستورالعمل شورای رقابت ندارد. شورای عالی هم در آخرین جلسه به این نتیجه رسید که این فرایند ادامه پیدا کند و عرضه‌ها طبق درخواست خودروسازها ادامه خواهد داشت. عرضه‌کننده است که تصمیم می‌گیرد محصول را عرضه کند. اگر کالایی پذیرش شود اما عرضه کننده به تعهد عمل نکند سازمان برخورد خواهد کرد.

قیمت پایه خودروها باید اصلاح شود

ابتدا باید قیمت پایه اصلاح شود. زیرا قیمت‌های کارخانه برای دو سال قبل است و با تورمی که روی مواد اولیه رخ داده هماهنگی ندارد. خودرویی بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان یا ۴۰۰۰ دلار قیمت دارد درحالی که در دنیا هیچ خودرویی با این قیمت وجود ندارد. اگر قیمت پایه اصلاح شود منطقی‌تر می‌شود اما اگر قیمت پایه را تقریبا صفر در نظر گرفت تا هرچه رقابت شد به دولت برسد، صنعت را زمین می‌زند. درمورد اینکه مابه‌تفاوت قیمت عرضه خودرو در بورس با بازار آزاد نصیب دولت شود یا خیر هنوز تصمیم نهایی در مجلس گرفته نشده است. این موضوع در صحن مطرح و اگر به صورت قانون درآمد اجرا می‌شود.

اگر دولت تشخیص دهد صنعتی سود زیادی دارد می‌تواند برای آن مالیات یا عوارض در نظر بگیرد. همه این اقدامات باید به افزایش تولید و کیفیت رخ دهد. صنعت خودروسازی در دوره‌ای شکوفایی داشت که اگر ادامه پیدا می‌کرد اکنون این وضعیت نبود. تقریبا هشت سال قبل توقفی در صنعت خودرو زده که بحث تحقیق و توسعه تعطیل شد. از آن زمان به بعد خودروی جدیدی تولید نشد. دلیل آن هم قیمت‌گذاری دستوری است. این وضعیت باید اصلاح شود.

اگر سال جاری خودروسازها می‌خواستند با وضعیت سال گذشته فعالیت کنند باید فعالیت را متوقف می‌کردند. زیرا به کارخانه پول‌سوزی تبدیل شده بودند. هر صنعتی اینطور باشد از بین می‌رود. باید دوره کوتاهی تحمل کرد و اجازه داد خودروساز محصول را با قیمت مناسب بفروشد.