چالش خودرویی پایان ندارد

یکی از محرک‌های اصلی بورس تهران در هفته‌ای که گذشت، انتظار برای اعلام نرخ خودروهای داخلی از سمت شورای رقابت بود تا در نهایت شاهد پایان داستان پر چالش صنعت خودرو باشیم. با این حال اما به نظر می‌رسد که این قصه هنوز پایان نیافته و ممکن است در ادامه اتفاقات جدیدی را نیز رقم بزند. اگرچه روز چهارشنبه در نهایت اعلام شد که شورای رقابت نرخ‌های جدید را به وزارت صمت برای ابلاغ به خودروسازان ارائه کرده است اما همچنان مشخص نیست که خودروهای مختلف دقیقا به چه میزان افزایش نرخ گرفته‌اند. طبق آخرین صحبت‌های انجام شده، به طور میانگین خودروهای ایرانخودرو کمی بیش از ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته‌اند و خودروهای سایپا نیز کمی کمتر از این مقدار. با این حال اما تاکنون هیچ نهادی به طور رسمی این افزایش‌ها را اعلام نکرده و به نظر می‌رسد که بورسی‌ها باید همچنان اندکی نگرانی بابت نتیجه نهایی این موضوع داشته باشند.

فارغ از این که افزایش ۳۵ درصدی نرخ خودرو آن هم پس از گذشته نزدیک به دو سال، عددی است که واقعا می‌تواند خودروسازان را از شرایطی که مدت‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‌کنند خارج کند یا نه، اعلام لغو شدن قطعی عرضه خودرو در بورس کالا از سمت شورای رقابت و همچنین واکنش مخبر، معاون اول رئیس جمهور، به افزایش نرخ‌های اخیر و مخالفت با آن، از موضوعاتی است که می‌توان معاملات گروه خودرویی را در بورس فردا با مانعی جدی مواجه کند. اگرچه شورای رقابت و وزارت صمت هر دو از این افزایش قیمت‌ها به عنوان تنها راه برای جلوگیری از نابودی صنعت خودرو کشور یاد کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که این موضوع فعلا با چالش‌هایی جدی مواجه باشد و ممکن است در روزهای آینده اتفاقات جدیدی را نیز شاهد باشیم. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به دیدگاه دستوری موجود در ذهن و مسیر سیاستگذاری در کشور، روز آینده نه تنها گروه خودرویی بلکه در صنایع نیز در واکنش به این موضوع با افزایش عرضه‌ها مواجه شوند.