پیچیده شدن خبر انتشار صورت‌های مالی ایران‌خودرو و سایپا برای سال ۱۴۰۱ و پیش‌ بینی‌ها از زیان سنگینی که احتمالا این دو خودروساز برای سال گذشته منتشر خواهند کرد، یکی از اثرگذارترین اتفاقات بر روی بورس امروز بود و بار دیگر روند معاملات کلیت بازار را به خود گره زد. صحبت‌ها در حاشیه بورس از احتمالا شناسایی زیان بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومانی برای ایران خودرو حکایت دارد و همین موضوع باعث شد که نه تنها صنعت خودرو که با فشار فروش بسیار زیادی همراه شده بود، دیگر صنایع نیز با عرضه‌های سنگین مواجه شوند. اگرچه همچنان انتقاد به این موضوع بسیار زیاد است و اکثریت بورس تهران اعتقاد دارند که بازار سهام نباید به صورت لیدرمحور به معاملات نگاه کند و دلیل موجهی برای رنگ سرخ دیگر گروه‌ها به دلیل گزارش نامناسب احتمالی خودروسازان وجود ندارد، اما روند روز جاری چیز دیگری را نشان می‌دهد.

از منظر دیگر اما اتفاقات رخ داده برای صنعت خودروسازی کشور طی سالیان گذشته و آن هم در شرایطی که واردات خودروی خارجی به کشور ممنون بوده و این دو شرکت به صورت انحصاری و بدون رقیب به فعالیت خود ادامه داده‌اند، این سیگنال را مخابره می‌کند که دخالت‌های دولتی و پافشاری بر قیمتگذاری دستوری به بهانه حمایت از مصرف‌کننده یا تولید داخلی، تنها به وخیم‌تر شدن وضعیت دامن زده و هیچگونه عایدی مثبتی برای هیچ گروهی نداشته است. از این رو سهامداران دیگر گروه‌ها نیز همواره این ترس را پس ذهن خود دارند که شاید سیاستگذار در دیگر صنایع نیز دست به اقداماتی مشابه بزند و شرکت‌ها را از اوج خود به دره زیان‌دهی بکشاند. بنابراین ترس ایجاد شده در بازار به این واسطه را می‌توان تا حدی منطقی قلمداد کرد.