تداوم سکوت در واگذاری سهام دولتی ایران خودرو و سایپا + سه سناریو
با وجود قرار گرفتن ایران خودرو و سایپا در فهرست واگذاریهای سال، واگذاری سهام دولت در این دو شرکت از چندین ماه پیش مسکوت مانده است!
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، با وجود آنکه دو خودروساز بزرگ در فهرست واگذاریهای سال جاری هستند اما پیگیریها نشان میدهد از چندین ماه پیش موضوع واگذاری سهام دولت در خودروسازیها بصورت مسکوت رها شده است.
بر اساس این گزارش، تابستان سال ۱۴۰۱ بود که جلسهای مشترک بین دو وزارت صنعت اقتصاد در مورد واگذاری این دو تولیدکننده بزرگ خودرو برگزار شد. در این جلسه رئیس سازمان خصوصیسازی، رئیس سازمان گسترش (به عنوان سهامدار این دو شرکت) و معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، حضور داشتند. این جلسه چندین بار دیگر نیز تکرار و سه جلسه هماندیشی در دانشگاههای امیرکبیر، شریف و علامه طباطبایی برگزار شد. مجموع این جلسات در نهایت به سه سناریو برای خصوصیسازی خودروسازیها منتج شد.
سناریوی اول این بود اگر ۷۱. ۵ و ۳۱. ۱۷ درصد سهام دولت در ایران خودرو و سایپا حفظ شود و سهام چرخهای واگذار شوند این موضوع در عمل منجر به خصوصیسازی شرکتهای بزرگ خودروساز میشد.
سناریوی دوم واگذاری هر دو سهام چرخهای و سهام مستقیم دولت در خودروسازیها بود. سناریوی نهایی نیز این بود سهام مشترک توسط ایران خودرو یا سایپا خریداری شوند. در نهایت صورتجلسهای به امضای حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصیسازی، علی نبوی رئیس سازمان گسترش و منوچهر منطقی رسید که بر مبنای آن باید تا پایان سال ۱۴۰۱ سهام چرخهای خودروسازان و قیمتگذاری دستوری تعیینتکلیف میشدند.
البته این دستورجلسه الزامآور نبود. در گام نهایی مقرر شد وزیر اقتصاد و وزیر صنعت به توافقی در مورد یکی از سه سناریوی فوق دست پیدا کنند. با این وجود با گذشت ماهها از این موضوع هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است. به نظر میرسد فعلا تعیینتکلیف این موضوع در انتظار استقرار گروه جدید وزیر صنعت است.
یکی از سناریوهایی که در سالهای گذشته تاکنون مطرح بوده، واگذاری مرحله ای سهام خودروسازیها است یعنی سهام تودلی و چرخهای، شرکتهای زیرمجموعه و شرکتهای اصلی بصورت جداگانه واگذار شوند. این ایده از زمان وزارت رضا رحمانی وزیر اسبق صنعت مطرح بود. با این وجود علاوه بر روند پشت سر گذاشته شده، این پرسش مطرح است که آیا تکهتکه کردن این سهام به نفع صنعت خودرو است یا خیر؟
پاسخ بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو به این پرسش منفی است. استدلال مخالفان این است تکهتکه کردن این سهام تولید خودرو را از مقیاس اقتصادی خارج میکند. البته همین حالا نیز مقیاس تولید خودرو در ایران چندان اقتصادی نیست و برخی معتقدند ایران خودرو و سایپا باید با یکدیگر ادغام شوند تا تولید به مقیاس اقتصادی برسد. با وجود همه این اما و اگرها باید منتظر بود و دید در نهایت سرنوشت واگذاری سهام دولت در خودروسازیها به کجا میرسد.
بازدید کنندگان و علاقمندان وبلاگ سود نیوز epsnews.blogfa.com از این پس می توانند در زمان های عدم سرویس از طریق بلاگفا از وبلاگ دوم این گروه epsnews.blogsky.comدر این مجموعه بازدید کنند. وبلاگ سوم این گروه نیز epsnews.mihanblog.com می باشد. مطالب قابل ارائه وبلاگ عبارت است از: 1- آموزش کاربردی و اثربخش سرمایه گذاری در بازار سهام 2- ارائه اخبار مهم روزانه بازار سهام 3- ارائه اخبار مرتبط با اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی مرتبط با بازار سهام 4- بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرا بورس 5- ارائه اخبار مربوط به سود اعلامی شرکتها و تحلیل آنها 6 -مروری بر شایعات و تیپ شناسی آنها 7- سایر موارد بورسی اطلاعیه رفع مسولیت : این وبلاگ فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان بر اساس مطالب وبلاگ، بخش نظرات و ایمیلهای ارسالی خرید و فروش نفرمایید. در ضمن بخش نظرات ممکن است حاوی مطالب مختلف از افراد با نیات گوناگون باشد، لطفا مراقب معاملات خود در بازار باشید. نخست دانش و دوم تجربه خود را در بازاربالا ببرید و نهایتا در صورت آمادگی کامل با حداقل سرمایه در این بازار مشغول شوید. بدون آموزش و بررسی توسط خودتان وارد هیچ بازاری نشوید. مسولیت سرمایه گذاری با خودتان است، پس خوب بررسی کنید. جمله مهم برای فعالیت در بازار: هـر حـقـیـقــتی در بازار از سـه مـرحـلـه می گـذرد: ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـی شود بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـی شـود و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدیهـی پـذیـرفـتـه می شـود. محل تشکیل کلاس های آموزشی بورس مدیر وبلاگ: ................................