توسعه خط تولید ریل ذوب آهن در دست اقدام است/ تحویل ۱۵۰ هزار تنی
قائم مقام مدیر مهندسی نورد ذوب آهن با اشاره به تولید ۱۵۰ هزار تن ریل و تحویل به راه آهن و مترو کلان شهرها، گفت: توسعه خط تولید ریل در دست اقدام است.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علیرضا مهرابی به مناسبت سالروز افتتاح رسمی خط تولید ریل ملی، گفت: تاریخچه تولید ریل در کارخانه ذوب آهن به سالهای ۷۳ و ۷۴ باز میگردد که به دلایل نداشتن زیرساخت های بستهبندی و پرداخت نهایی ریل، مورد پذیرش قرار نگرفت. سپس سال ۷۶ مجدداً برای تولید ریل تلاش شد اما باز هم با موفقیت همراه نبود و سرانجام سال ۹۳ ریومپینگ کارگاه ۶۵۰ آغاز شد و اواخر سال ۹۵ و اوایل سال ۹۶ پروژه به ثمر نشست و برای اولین بار تولید ریل ملی با استانداردهای جهانی شروع شد.
وی افزود: ریلهای ۶۰E۱ ، ۴۶E۲ در خطوط راه آهن سراسری و ۴۹E۱ و ۵۴E۱ در خطوط مترو کاربرد دارند و ریل سوزن ۶۰E۱A۱ نیز برای استفاده در مجموعه سوزن ریل در راه آهن سراسری ساخته شد. استانداردهای مختلفی برای تولید ریل در کشورها وجود دارد که سختگیرانهترین آن استاندارد EN۱۳۶۷۴ اروپا است و ریل تولیدی در ذوب آهن نیز با طی کردن آزمایش هایی همانند خستگی، سختی، اکسیژن توتال ، عمق دکربوراسیون، سولفور پیرینت و چندین آزمایش دیگر تولید میشود.
این مدیر مهندسی نورد ادامه داد: تا کنون ۱۵۰ هزار تن ریل در ذوب آهن تولید و به راه آهن سراسری و مترو کلان شهرهایی همانند اصفهان، تهران، تبریز و مشهد تحویل داده شده است. رکورد تولید ریل در کارگاه نورد ۶۵۰ ذوب آهن ۷۵۰۰ تن در ماه بود و اکنون بین ۳ تا ۵ هزار تن در ماه تولید می شود و ظرفیت تولید ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن ریل در سال نیز وجود دارد که این مهم محقق خواهد شد.
مهرابی در خصوص برنامه ها برای توسعه خط تولید ریل، توضیح داد: اره و دریلینگ سوم از شرکت لیزینگر تامین، نصب و راه اندازی شد و تمامی قطعات مربوط به خط بسته بندی شماره ۲ نیز داخل ذوب آهن بومیسازی، نصب و بهره برداری شد. از دیگر اقدامات ریومپینگ راستاسنج بود که مشکلات قبلی را بطور کامل برطرف کرد. بروز رسانی پروفایل گیج تست سنتر، اولتراسونیک و ادی کارنت هم در حال انجام است. پمپها و تجهیزات مربوط به پوسته زدایی هم راه اندازی شد.
وی در باره بومی سازی های انجام شده در مسیر تولید ریل، گفت: از جمله مهمترین بومی سازی های انجام شده، ساخت هات استمپینگ دستی است که در داخل ذوب آهن طراحی، ساخته و نصب شد. به دلیل عدم تامین قطعات یدکی هات استمپنگ اتومات توسط شرکت خارجی با کمک یک شرکت دانش بنیان موفق خشاب و دیسک این دستگاه ساخت و نصب شد.
مهرابی اضافه کرد: از دیگر بومیسازی ها خط شماره ۲ بسته بندی ریل است که توازن بین خط تولید ریل و خط بستهبندی را برقرار و از انباشته شدن محصول پشت خط بستهبندی جلوگیری کرد. محورهایی که از ریلهای تولیدی ذوب آهن استفاده می کنند شامل محور همدان - سنندج، بستان آباد- ایل گلی، رشت – انزلی، یزد – اقلید و چابهار - زاهدان هستند.