رئیس انجمن ملی مسئولیت اجتماعی با تحلیل مسئولیت اجتماعی شرکت های بورسی و غیر بورسی، اعلام کرد: ۹۵ درصد از کارمندان شرکت‌‌‌های پایبند به مسئولیت اجتماعی به کارفرمایان وفادارترند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا جمشیدی با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی شرکتی مفهومی ‌‌‌است که می‌‌‌تواند منجر به کسب سود برای شرکت‌‌‌ها و بنگاه‌‌‌های اقتصادی شود درباره عواید مسئولیت اجتماعی شرکت ها به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: اتفاقی که اگر که به درستی رخ دهد می‌‌‌تواند به سود جامعه و مردم تمام شود.

مسئولیت اجتماعی شرکتی، خلق ارزش مشترک مادی، معنوی، اجتماعی و حاکمیتی است. خلق ارزش مهم‌ترین متغیر برای سودآوری یک بنگاه اقتصادی بشمار می‌‌‌رود. زنجیره ارزش هم به مجموعه فعالیت‌‌‌هایی اطلاق می‌‌‌شود که زنجیر‌وار به همدیگر متصلند و منجر به خلق محصولی می‌‌‌شود که برای مصرف‌‌‌کننده با‌ ارزش بوده و برای شرکت سودآوری ایجاد می‌‌‌کند.

شرایط امروز جهان و فضاهای جدید کسب‌‌‌‌ و کار ایجاب می‌‌‌کند تا مدیران سازمان‌‌‌ها و شرکت‌‌‌های بزرگ، تلاش را متوجه ایجاد و خلق ارزش برای همه ذی‌‌‌نفعان و نوعی تعادل میان بخش‌‌‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست‌‌‌محیطی کسب‌‌‌ وکار ایجاد کنند. شرکت‌‌‌ها برای دستیابی به مزیت رقابتی باید قادر به ارزش‌‌‌سازی بیشتر در پوشش کالا و خدمات مشتریان باشند. در این صورت توان دستیابی به مزیت رقابتی و منحصر به فرد بودن را خواهند داشت.

در حوزه ارزش، منحصر به فرد بودن نمی‌‌‌تواند منجر به تمایز شود، مگر آنکه منجر به افزایش ارزش برای مشتریان شود و تمایز موفق، راه‌‌‌هایی برای خلق ارزش برای مشتریان پیدا می‌‌‌کند که منفعت و پاداش آن بیشتر از هزینه‌‌‌های آن است. از این رو روش سیستماتیکی وجود دارد که مانند ابزار اساسی همه فعالیت‌‌‌هایی که یک شرکت اجرا می‌‌‌کند و چگونگی تقابل و تاثیر آنها بر همدیگر را بررسی می‌‌‌کند و همچنین منابع مزیت رقابتی را نیز تجزیه و تحلیل می‌‌‌کند که زنجیره ارزش نامیده می‌‌‌شود.

روش زنجیره ارزش به عنوان استراتژی سازمانی در ابتدا تمام ‌‌‌فعالیت‌‌‌های درون یک سازمان را معین می‌‌‌کند و شامل همان فعالیت‌‌‌های اساسی و قابل کنترل می‌شود. سپس هر کدام از فعالیت‌‌‌ها جداگانه و به لحاظ زمان‌بری، هزینه‌‌‌سازی، ارزش درآمدی، نسبت ارزش افزوده آن به کل تجزیه و تحلیل می‌‌‌شود. به گونه‌‌‌ای که محصول شرکت بتواند پس از عبور از هر مرحله زنجیره، مقداری بر ارزش آن افزوده شود.

نکته دیگر تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر جوامع محلی است که در مواقع بحرانی می‌‌‌تواند به عنوان استراتژی کارآمد نقش‌آفرینی کند. مسئولیت اجتماعی نوعی تعهد اخلاقی بنگاه اقتصادی در مقابل جوامع محلی و پیرامونی ‌‌‌است که به‌‌‌ صورت اختیاری به انجام می‌‌‌رسد که به‌‌‌ طور منطقی نتایج اقدامات مرتبط با عمل به ‌‌‌مسئولیت اجتماعی در قالب افزایش سرمایه اجتماعی نمود پیدا می‌‌‌کند و به‌‌‌ صورت گزارش تولید و منتشر می‌‌‌شود.

‌‌‌از سوی دیگر حرکت به سمت مستقل‌‌‌سازی و ‌‌‌توانمندسازی جوامع محلی، لزوم تدوین برنامه راهبردی مسئولیت‌‌‌های اجتماعی شرکت به‌‌‌صورت سالانه و اعلام ‌‌‌آن در گزارش پایداری، خلق ارزش مشترک با جوامع محلی و استفاده از تسهیل‌‌‌گران محلی از اولویت‌‌‌های ‌‌‌یک بنگاه اقتصادی در حوزه مسئولیت‌‌‌های اجتماعی CSR است.

شرکت با مسئولیت‌‌‌پذیری اجتماعی نشان می‌‌‌دهد شیوه‌‌‌های اخلاقی را در نحوه انجام تجارت کسب و کار لحاظ می‌‌‌کند. مشتریان به طور فزاینده‌‌‌ای در مورد مسائل محلی، ملی و جهانی آگاه می‌‌‌شوند. نمی‌‌‌توان انکار کرد که تصمیمات خرید آنها به شدت تحت‌تاثیر این مسائل قرار گرفته است. بنابراین آنها تمایل به خرید بیشتر از شرکت‌‌‌هایی دارند که نگرانی و اقدام را در مورد موضوعاتی که به شدت مورد توجه مشتریان قرار می‌‌‌گیرد، نشان می‌‌‌دهند. این مسئله باعث ایجاد وفاداری مشتریان خواهد شد. در نتیجه با ایجاد ارزش مادی فروش بیشتر و سود بالاتر به وجود می‌‌‌آورد.

مسئولیت اجتماعی شرکت، اجازه می‌‌‌دهد تا دارایی‌‌‌های معنوی و اجتماعی و شامل حسن نیت، اعتماد و شهرت، پرورش دهد. کسب و کارها نام نیک و برند را یکی از باارزش‌‌‌ترین دارایی‌‌‌های معنوی و اجتماعی می‌‌‌دانند و با نشان دادن اینکه مسئولیت اجتماعی را جدی می‌‌‌گیرند، عموم مردم را نیز به جدی گرفتن آنها تشویق می‌‌‌کنند. در نتیجه برند قوی‌‌‌تری خواهند ساخت.

نکته دیگر اینکه نتایج مطالعات نشان می‌‌‌دهد ۹۵ درصد از کارمندان شرکت‌‌‌های پایبند به مسئولیت اجتماعی به کارفرمایان وفادارترند. همچنین کارکنان از فعالیت در شرکتی که از وجهه عمومی ‌‌‌و اجتماعی برخوردار است بیشتر لذت می‌‌‌برند و بهره وری بالایی دارند. با این توصیف، کسب‌‌‌ و‌‌‌ کارها بهتر است جدای از مسئولیت‌‌‌های قانونی تعریف‌شده در پایبندی به مسئولیت اجتماعی پیشرو باشند.

مسئولیت اجتماعی به‌‌‌ طور‌‌‌عمده تعهدات شرکتی یا سازمانی را در قبال محیط طبیعی و اجتماعی شامل می‌‌‌شود و این تعهدات را در کنار فعالیت اقتصادی بنگاه قرار می‌‌‌دهد. روح این نوع مسئولیت، بر اخلاق انسانی مبتنی است و در کنار نفع اقتصادی به منافع ذی‌نفعان شرکت یا سازمان نیز توجه دارد.

از دیدگاه مرکز جهانی توسعه پایدار کسب‌‌‌ و کار، مسئولیت اجتماعی شرکت‌‌‌ها CSR باید به‌‌‌بهترین‌‌‌وجه صورت گیرد تا کیفیت زندگی بهبود پیدا کند. بر این اساس، وظیفه اصلی نهادینه‌‌‌سازی وجدان حرفه‌‌‌ای و باور به ایفای مسئولیت‌‌‌های اجتماعی در وهله نخست متوجه مدیران ارشد، تصمیم‌‌‌گیران و سیاست گذاران و گروه مرجع است و سپس کارشناسان، کارکنان و مردم نیز توجه را به این مهم معطوف کردند.

نتایج بررسی‌‌‌های انجام شده نشان می‌‌‌دهد مسئولیت اجتماعی شرکتی CSR از شاخصه‌‌‌های مهم موفقیت کسب‌‌‌ و‌‌‌ کارها در مسیر توسعه پایدار است.