برنامه وزارت صنعت برای ترکیب سهامداری خودروسازان، تاسیس و تمدید جواز
وزارت صنعت در طرح تحول صنعت خودرو، برنامه جدید برای تاسیس خودروسازی، تمدید جواز شرکتهای موجود و ترکیب سهامداری در خودرویی ها را اعلام کرد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وزارت صنعت در طرح تحول صنعت خودرو، قواعد مدنظر جدید برای تاسیس خودروسازی، تمدید جواز شرکتهای موجود و ترکیب سهامداری در خودرویی ها را منتشر کرد.
بر اساس این گزارش، البته این قواعد فعلا قابل استناد نیست و وزارت صنعت بهنوعی آنها را پیشنهاد داده تا با جلب نظر نخبگان آن را نهایی کند. صدور جواز تاسیس خودروسازی و تمدید جواز شرکتهای موجود منوط به احراز شرایط و ارائه مدارک و مستندات مختلفی است که از تخصص و سوابق کاری اعضای هیاتمدیره و مدیرعامل تا ترکیب سهامداری و برنامه داخلیسازی را در بر میگیرد.
طبق قواعد مدنظر وزارت صنعت، تخصص و سوابق کاری مدیرعامل، اعضای هیاتمدیره و سهامداران شرکتهای تولیدکننده خودرو که بیش از ۵ هزار دستگاه خودرو در سال تولید یا بیش از ۴ هزار نیروی شاغل دارند، باید شرایط موردنیاز را دارا باشند. با هدف رقابتی ساختن خودروسازی و جلوگیری از انحصار در این صنعت، حداکثر ۳۰ درصد از مالکیت کل شرکتهای تولیدکننده خودرو که بیش از ۵ هزار دستگاه تولید در سال دارند یا دارای بیش از ۴ هزار نیروی شاغل هستند، میتواند در دست یک ذینفع واحد باشد.
این بند از قاعده مدنظر وزارت صنعت اتفاقا با توجه به مسائلی که این روزها درباره ترکیب سهامداری خودروسازان مطرح میشود، اهمیت بالایی پیدا میکند. از مدتها پیش بحث بر سر اینکه قطعهسازان بزرگ میتوانند تا چه اندازه از سهام خودروسازان بزرگ را در اختیار داشته باشند، بالا گرفت. اصل بحث این است که سهامداری قطعهسازان در شرکتهای خودروسازی، تعارض منافع ایجاد کرده و منجر به انحصاری جدید میشود یا نه؟
در این مورد دو دیدگاه وجود دارد. یکی اینکه قطعهسازان میتوانند به عنوان بخش خصوصی سهام خودروسازان را در اختیار داشته باشند و این موضوع از منظر قانون، دارای ایراد نیست. طبق این دیدگاه بهتر است سهام دولت در این شرکتها به قطعهسازان واگذار شود. زیرا به پیچوخمهای این صنعت آشنا هستند و توان مدیریت آن را خواهند داشت.
دیدگاه دیگر معتقد است سهامداری قطعهسازان در ایران خودرو و سایپا با توجه به مراودات میان آنها تعارض منافع ایجاد کرده و منجر به رانت اطلاعاتی و انحصار میشود. یا باید کل قطعهسازان در ایران خودرو و سایپا سهامی متعادل با یکدیگر داشته باشند یا ذینفع قطعهساز از حد مشخصی بیشتر سهام در اختیار نداشته باشد.
حالا با توجه به قاعدهای که مدنظر وزارت صنعت است این پرسش پیش میآید که در صورت اجرایی شدن امکان سهامداری یک ذینفع واحد در خودروسازی تا ۳۰ درصد، تکلیف سهامداری قطعهسازان در ایران خودرو و سایپا چه میشود؟ آیا فلان قطعهساز بزرگ میتواند تا ۳۰ درصد از سهام خودروسازان اصلی را در اختیار داشته باشد؟ در این صورت تکلیف مسئله تعارض منافع و انحصار و رانت اطلاعاتی چه خواهد شد؟
بازدید کنندگان و علاقمندان وبلاگ سود نیوز epsnews.blogfa.com از این پس می توانند در زمان های عدم سرویس از طریق بلاگفا از وبلاگ دوم این گروه epsnews.blogsky.comدر این مجموعه بازدید کنند. وبلاگ سوم این گروه نیز epsnews.mihanblog.com می باشد. مطالب قابل ارائه وبلاگ عبارت است از: 1- آموزش کاربردی و اثربخش سرمایه گذاری در بازار سهام 2- ارائه اخبار مهم روزانه بازار سهام 3- ارائه اخبار مرتبط با اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی مرتبط با بازار سهام 4- بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرا بورس 5- ارائه اخبار مربوط به سود اعلامی شرکتها و تحلیل آنها 6 -مروری بر شایعات و تیپ شناسی آنها 7- سایر موارد بورسی اطلاعیه رفع مسولیت : این وبلاگ فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان بر اساس مطالب وبلاگ، بخش نظرات و ایمیلهای ارسالی خرید و فروش نفرمایید. در ضمن بخش نظرات ممکن است حاوی مطالب مختلف از افراد با نیات گوناگون باشد، لطفا مراقب معاملات خود در بازار باشید. نخست دانش و دوم تجربه خود را در بازاربالا ببرید و نهایتا در صورت آمادگی کامل با حداقل سرمایه در این بازار مشغول شوید. بدون آموزش و بررسی توسط خودتان وارد هیچ بازاری نشوید. مسولیت سرمایه گذاری با خودتان است، پس خوب بررسی کنید. جمله مهم برای فعالیت در بازار: هـر حـقـیـقــتی در بازار از سـه مـرحـلـه می گـذرد: ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـی شود بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـی شـود و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدیهـی پـذیـرفـتـه می شـود. محل تشکیل کلاس های آموزشی بورس مدیر وبلاگ: ................................