چه آیندهای پیش روی صنعت خودرو است؟ خودروسازان روزانه ۳.۷ میلیون دلار زیان تولید میکنند
یک کارشناس صنعت خودرو می گوید: ما میبینیم گزارشها با برنامههایی که داده میشود، متفاوت است. بودجه ۱۴۰۲ انحراف بسیاری دارد و حالا در بودجه ۱۴۰۳ میآییم بر همان اساس و با شدت بیشتر این انحراف را میبینیم و فقط، شدت خطاها بالا میرود.
زهرا علیاکبری - مریم فکری: «خودروسازان روزانه ۳.۷ میلیون دلار زیان میبینند؛ زیانی که هر روز از جیب مصرفکنندگان و سهامداران میرود.» این روایت غمانگیز این روزهای صنعت خودرو کشور است به نظر میرسد آن را به شدت شکننده کرده است.
کارشناسان و تحلیلگران حوزه خودرو معتقدند که درد امروز صنعت خودرو، دولتی بودن آن و مداخلات دولتی است؛ اینکه دولت دست از سرش برنمیدارد و آزادش نمیگذارد. فرهاد احتشامزاد، کارشناس صنعت خودرو در همین خصوص معتقد است: شاید ریلگذاری اولیه در حوزه خودرو، ریلگذاری درستی بود، اما آنچه که مسیر را به اشتباه برد، دخالتهای بیجای دولت بود.
به گفته او، برای اصلاح وضعیت، به یکسری گامهای اساسی و تصمیمات بزرگ لازم است که باید در بالاترین ردههای کشوری گرفته شود و دولت از این صنعت دل بکند. احتشامزاد البته هشدار میدهد که این نگرانی وجود دارد که اگر صنعت خودرو را به بخش خصوصی واگذار کنیم، خصوصیسوزیای که بارها و بارها در کشورمان و در حوزهها تجربه کردهایم، این بار در مقیاسی بزرگتر اتفاق بیفتد. این در حالی است که برای این صنعت، سرمایهگذاریهای زیادی شده و اگر از بین رود، سرمایه زیادی را از دست خواهیم داد.