عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل‌ و نقل از اثر تنش ها در دریای سرخ بر گرانی ۳۰ تا ۵۰ درصدی هزینه و کرایه حمل دریایی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مسعود دانشمند درباره اثرگذاری تنش‌های اخیر در دریای سرخ در پاسخ به حمله اسرائیل به ایلنا، گفت: مشکلات در دریای سرخ باعت افزایش 30 تا 50 درصدی هزینه و کرایه حمل دریایی شد. مدت زمان دو ماهه رفت و برگشت کشتی ها به سه ماه رسیده و یک ماه بار در این کشتی می‌ماند.

وی افزود: در این شرایط کشتی سوخت بیشتری مصرف می‌کند و دستمزد بیشتری باید به نیروها بپردازد. هزینه اجاره کشتی هم به مبالغ اضافه می‌شود و در نتیجه کرایه حمل بار افزایش پیدا می‌کند. هیچ مسیر جایگزینی وجود ندارد و اگر نتوانند از کانال سوئز عبور کرد، ناچار باید آفریقا را دور بزنند و از جبل‌ الطارق به مدیترانه برسند.

دانشمند ادامه داد: مسیر کالاهای صادراتی مانند محصولات پتروشیمی با سهم 20 میلیارد دلاری در صادرات ایران عمدتا اروپا است و از این موضوع اثرپذیر هستند. با تغییر مسیر کشتی‌ها مدت حمل بار در برخی موارد از 15 به 30 روز رسیده‌ و شرکت‌های کشتیرانی هم از این افزایش کرایه حمل سود نمی‌کنند. چون هزینه‌های کشتیرانی هم افزایش یافته است. ‌