چرا دو خودروساز تصمیم گرفتند بدهی خود به قطعهسازان را بپردازند؟
گزارش خبرنگار گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد، مهمترین خبر هفتهای که گذشت در حوزه خودرو را شاید بتوان اعلام سودآوری از سوی دو خودروساز دانست؛ موضوعی که اما و اگرهای بسیاری را در پی دارد؛ اما داستان هر چه که باشد، حالا همراه با رشد میانگین ۳۰درصدی قیمت خودرو در هفته گذشته، قطعه سازان نیز خواستار پرداخت مطالبات خود از سوی دو شرکت خودروساز شدهاند.
در گزارشی که به تازگی از سوی انجمن قطعه سازان همگن کشور منتشر شده، بدهی جاری دو شرکت ایرانخودرو و سایپا به زنجیره تامین ساخت خودرو به ۴۵۰ همت رسیده است؛ به خصوص اینکه عنوان میشود که کاهش تولید در مهرماه سال جاری، به دلیل عدم تامین قطعات مورد نیاز در خطوط تولید بوده است.
حالا اما مدیران دو شرکت خودروساز در جلسهای با قطعهسازان کشور وعده دادهاند که منابع حاصل از افزایش قیمت خودرو را صرف پرداخت بدهی خود به قطعهسازان خواهند کرد.
در این زمینه مدیرعامل ایران خودرو به درآمد ۵ هزار میلیارد تومانی از طریق افزایش قیمت خودرو و تامین از بانکها در ۲۰ روز آینده اشاره و اظهار کرده که از این میزان، ۳ همت از افزایش قیمت و ۲ همت از بانکها تامین شده و یک ریال از این افزایش، در هیچ جا به جز زنجیره تامین هزینه نخواهد شد.
اظهارات وی در شرایطی است که به گفته برخی از قطعهسازان، به دلیل رشد بدهی تولیدکنندگان خودرو به زنجیره تامین ساخت خودرو، عرضه قطعه به خط تولید با کاهش چشمگیری مواجه بوده و ترجیح قطعهسازان به فروش قطعات به بازار آزاد است و البته دلایل آن نیز دستیابی سریعتر به نقدینگی، قیمت بالاتر، ریسک کمتر و همچنین انعطاف پذیری بیشتر عنوان میشود.
یک فعال صنعت قطعه در این زمینه به خبرنگار گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد میگوید: خودروسازان به دلیل قراردادهای بلندمدت و فشارهای دولتی، قطعات را با قیمتهای پایینتر خریداری میکنند، در حالی که قطعهساز میتواند همان قطعات را با سود بالاتری در بازار به فروش برساند.
تولید خودرو در هشت ماهه گذشته چندان تعریفی نداشته و حتی در شهریورماه ایرانخودرو با افت ۹ درصدی در تولید سواری و سایپا نیز با کاهش ۱۱ درصدی مواجه شدند و البته در آبان ماه نیز تولید روند کاهشی داشته است.
حالا به نظر میرسد خودروسازان برای جبران کسری تولید به همراهی قطعهسازان نیاز دارند و این در شرایطی است که بدهی سنگین تولیدکنندگان خودرو به واحدهای قطعهسازی، مانع اصلی در این زمینه است.
بر این اساس مدیران عامل دو شرکت، خواستار عرضه قطعات مورد نیاز خطوط تولید از سوی قطعهسازان شدند و به آنها وعده پرداخت بدهیها را نیز دادهاند.
بازدید کنندگان و علاقمندان وبلاگ سود نیوز epsnews.blogfa.com از این پس می توانند در زمان های عدم سرویس از طریق بلاگفا از وبلاگ دوم این گروه epsnews.blogsky.comدر این مجموعه بازدید کنند. وبلاگ سوم این گروه نیز epsnews.mihanblog.com می باشد. مطالب قابل ارائه وبلاگ عبارت است از: 1- آموزش کاربردی و اثربخش سرمایه گذاری در بازار سهام 2- ارائه اخبار مهم روزانه بازار سهام 3- ارائه اخبار مرتبط با اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی مرتبط با بازار سهام 4- بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرا بورس 5- ارائه اخبار مربوط به سود اعلامی شرکتها و تحلیل آنها 6 -مروری بر شایعات و تیپ شناسی آنها 7- سایر موارد بورسی اطلاعیه رفع مسولیت : این وبلاگ فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان بر اساس مطالب وبلاگ، بخش نظرات و ایمیلهای ارسالی خرید و فروش نفرمایید. در ضمن بخش نظرات ممکن است حاوی مطالب مختلف از افراد با نیات گوناگون باشد، لطفا مراقب معاملات خود در بازار باشید. نخست دانش و دوم تجربه خود را در بازاربالا ببرید و نهایتا در صورت آمادگی کامل با حداقل سرمایه در این بازار مشغول شوید. بدون آموزش و بررسی توسط خودتان وارد هیچ بازاری نشوید. مسولیت سرمایه گذاری با خودتان است، پس خوب بررسی کنید. جمله مهم برای فعالیت در بازار: هـر حـقـیـقــتی در بازار از سـه مـرحـلـه می گـذرد: ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـی شود بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـی شـود و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدیهـی پـذیـرفـتـه می شـود. محل تشکیل کلاس های آموزشی بورس مدیر وبلاگ: ................................