گزارش خط بازار؛ واگذاری سایپا به بخش خصوصی طی چند ماه اخیر فرایند پیچیده ای را پشت سر گذاشته است.

نامه نگاری ها، رفت و برگشت های محرمانه، فرآیند مبهم بررسی اهلیت خواستگاران و جنگ ۱۲ روزه همگی از عوامل این پیچیدگی است. با این حال بررسی های خط بازار نشان می دهد به موازات نهایی شدن واگذاری سایپا به بخش خصوصی که طبق قانون بایستی انجام شود، تصمیم سازان به فکر مدیرعامل تازه نفس برای این شرکت هستند.

مشکلات نقدینگی، کاهش تولید، افزایش تولید ناقص، انتصابات ضعیف سبب شده تا تصمیم سازان به فکر راه حل جدی برای برون رفت از این شرایط باشند. البته ناگفته نماند که مشکلات کنونی سایپا صرفا ناشی از عملکرد تیم جدید نیست بلکه برخی از دوران توسلی مهر و تیموری به ارث رسیده است.

طبق آخرین اخبار رسیده دو گزینه اصلی و محبوب تصمیم سازان به ویژه وزارت صمت و ایدرو عبدالله سلطانی ثانی و علیمردان عظیمی هستند. البته نام چند نفر دیگر نیز در بین شنیده ها وجود دارد.

همچنین ظاهرا، اهلیت بابک زنجانی هنوز به تایید نرسیده و آمادگی کنسرسیوم کرمان موتور نیز به دلیل مخالفت با استفاده از منابع بانک شهر فعلا قطعی نشده است. لذا در این میان تنها کنسرسیوم خوش شانس، مجموعه رایزکو و بانک آینده با محوریت حمید صمدی و علی انصاری است.

به گزارش خط بازار؛ در صورت قطعی شدن واگذاری سایپا به صمدی به احتمال خیلی زیاد سلطانی مدیرعامل سایپا و محسن مقدم مدیر حوزه ریاست سایپا خواهد شد که این اتفاق برای ایران خودرو نیز مطلوب است چرا که اولا صمدی شریک و رقیب دیرینه سهامداران استراتژیک ایران خودرو، اداره سایپا را به دست می گیرد و زمینه برای ادغام این خودروساز مهیا می شود و از طرف دیگر سهامداران ایران خودرو که چندان مایل به ادامه همکاری با سلطانی نیستند. فرد بهتری را برای ایساکو و شرکت های زیرمجموعه منصوب می کنند.

منبع: خط بازار