شائبه ارزانسازی سهام سایپا بر خلاف عملکرد مالی
شائبه ارزانسازی سهام سایپا در آستانه واگذاری ۴۲ درصد از سهام تودلی بر خلاف عملکرد مالی بوده و انتظار می رود نهادهای ناظر، روند را با دقت دنبال کنند.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق گزارش روزنامه اعتماد، در آستانه واگذاری ۴۲ درصد از سهام تودلی خودروسازی سایپا، برخی تحرکات در فضای بازار سرمایه، شائبه شکلگیری پروژهای هدفمند برای کاهش مصنوعی ارزش سهام این گروه را تقویت کرده است. پروژهای که از آن با عنوان "ارزانسازی پیش از واگذاری" ذکر میشود.
بر اساس این گزارش، فرآیند واگذاری سهام سایپا طبق ماده ۵ قانون برنامه هفتم توسعه و با هدف تسریع در خصوصیسازی آغاز اما هم زمان با آغاز این روند، برخی ابهامات درباره وضعیت مالی این شرکت مطرح شد که بررسیها نشان میدهد با واقعیتهای ثبتشده در سامانه کُدال و صورتهای مالی حسابرسیشده همخوانی ندارد.
طبق گزارشهای رسمی، سایپا در نیمه نخست سال زیان عملیاتی را از ۲.۸ هزار میلیارد تومان به ۹۱۰ میلیارد تومان کاهش داده یعنی کمتر از یک سال، زیان عملیاتی شرکت بیش از ۶۸ درصد کاهش یافته است. همچنین بدهیهای بانکی از بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان به کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان رسیده که یکی از بزرگترین اصلاحات مالی در یک دهه اخیر صنعت خودرو بشمار میآید.
درآمد عملیاتی نیز در همین بازه بیش از ۹ درصد افزایش یافته و ساختار تولید با تمرکز بر محصولات کمزیان و پُرفروش بازطراحی شده است. به باور تحلیلگران این شاخصها نشانهای روشن از بازگشت سایپا به مسیر تعادل و سودآوری است.
دستاوردهای سایپا تنها به اصلاح مالی محدود نمیشود. در حوزه تولید، شرکت سایپا دیزل طی 7 ماه سال با رشد ۳۴۶ درصدی، تقریباً دو برابر کل تیراژ سال گذشته تولید کرد. در بخش فناوری نیز سایپا با رونمایی از خانواده جدید موتورهای ملی شامل مدلهای M15K، N20، N25 ME16 و D20 TGDI، گام بلندی در مسیر داخلیسازی و ارتقای بهرهوری برداشت.
توسعه این قوای محرکه نسل جدید با همکاری شرکت DAE انجام شده و نویدبخش ورود صنعت خودرو به عصر تازهای از فناوری بومی است. در کنار این اقدامات، پروژه تولید خودروی آریا هیبرید پلاگین نیز بهعنوان نخستین خودروی هیبرید پلاگین ساخت داخل در حال اجرا است.
سال جاری را میتوان یکی از پویاترین سالهای سایپا در زمینه توسعه محصول دانست. عرضه آریا، پارسنوا، پیکاپ هانتر، اتوبوس اروند، سیتروئن C3-XR، وانتهای ارتقا یافته زامیاد و دو خودرو مونتاژی ۴۲۱P و ۴۴۱P باعث شده سبد تولید سایپا به ۱۰ محصول تازه برسد. امری که در شرایط محدودیتهای مالی و فشارهای ناشی از سیاستهای کنترلی، نشاندهنده بازگشت اعتماد به توان تولیدی این خودروساز است.
در چنین فضایی، برخی فعالان بازار از روندی سخن میگویند که در آن، ایجاد ابهام نسبت به وضعیت مالی شرکتها پیش از خصوصیسازی، میتواند به کاهش مصنوعی ارزش سهام منجر شود. روندی که در نهایت راه را برای خرید ارزانتر داراییهای بزرگ ملی هموار میکند.
واقعیتهای ثبتشده در صورتهای مالی، رشد تولید، کاهش بدهیها و توسعه فناوری در سایپا، همگی حاکی از تثبیت موقعیت این گروه در مسیر رشد پایدار است. در چنین شرایطی هرگونه فضاسازی یا تضعیف یک برند میتواند به ضرر سرمایهگذاران، سهامداران و حتی فرآیند خصوصیسازی منصفانه تمام شود.
تجربه خصوصیسازیهای گذشته نشان داده کاهش مصنوعی ارزش بنگاههای بزرگ نهتنها به سود خریداران خاص بلکه به زیان کل صنعت و اقتصاد منجر میشود. از همین رو انتظار میرود نهادهای ناظر، روند واگذاری سایپا را با حداکثر شفافیت و دقت دنبال کنند تا این فرآیند ملی در مسیر واقعی و با حفظ منافع عمومی به سرانجام برسد.
بازدید کنندگان و علاقمندان وبلاگ سود نیوز epsnews.blogfa.com از این پس می توانند در زمان های عدم سرویس از طریق بلاگفا از وبلاگ دوم این گروه epsnews.blogsky.comدر این مجموعه بازدید کنند. وبلاگ سوم این گروه نیز epsnews.mihanblog.com می باشد. مطالب قابل ارائه وبلاگ عبارت است از: 1- آموزش کاربردی و اثربخش سرمایه گذاری در بازار سهام 2- ارائه اخبار مهم روزانه بازار سهام 3- ارائه اخبار مرتبط با اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی مرتبط با بازار سهام 4- بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرا بورس 5- ارائه اخبار مربوط به سود اعلامی شرکتها و تحلیل آنها 6 -مروری بر شایعات و تیپ شناسی آنها 7- سایر موارد بورسی اطلاعیه رفع مسولیت : این وبلاگ فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان بر اساس مطالب وبلاگ، بخش نظرات و ایمیلهای ارسالی خرید و فروش نفرمایید. در ضمن بخش نظرات ممکن است حاوی مطالب مختلف از افراد با نیات گوناگون باشد، لطفا مراقب معاملات خود در بازار باشید. نخست دانش و دوم تجربه خود را در بازاربالا ببرید و نهایتا در صورت آمادگی کامل با حداقل سرمایه در این بازار مشغول شوید. بدون آموزش و بررسی توسط خودتان وارد هیچ بازاری نشوید. مسولیت سرمایه گذاری با خودتان است، پس خوب بررسی کنید. جمله مهم برای فعالیت در بازار: هـر حـقـیـقــتی در بازار از سـه مـرحـلـه می گـذرد: ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـی شود بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـی شـود و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدیهـی پـذیـرفـتـه می شـود. محل تشکیل کلاس های آموزشی بورس مدیر وبلاگ: ................................