بدهی ۴۵۰ میلیارد تومانی مخابرات به زیرساخت
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ارتباطات زیرساخت،
مجید خباز معاون جدید توسعه مدیریت و منابع شرکت ارتباطات زیرساخت در
تشریح برنامههای جدید آن معاونت، گفت: مهمترین برنامه این معاونت وصول
مطالبات از مشتریان است و شرکت مخابرات ایران و همراه اول باید بدهی خود را
به شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان نماینده بخش حاکمیتی دولت بپردازند.
وی با اشاره به اینکه بقای شرکت ارتباطات زیرساخت همانند سازمانهای
اقتصادی دیگر نیازمند منابع مختلف از جمله منابع مالی است، افزود: قطعا
برای تامین منابع مالی برای ارایه این خدمات به مردم عزیز کشورمان نیازمند
پرداخت به موقع صورت حسابها و بدهیها توسط مشتریانی است که از خدمات
شرکت ارتباطات زیرساخت بهرمند هستند و بدحسابی و عدم پرداخت هزینه خدمات
دریافت شده از سوی مشتریان اجرای این پروژهها و طرحها را دچار وقفه
میکند.
معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص مشتریان عمده
شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: شرکت مخابرات ایران و گروه شرکتهای مخابرات
استانها، شرکت ارتباطات سیار (همراه اول)، سازمان صدا و سیما، شرکتهای
PAP، نیروهای مسلح و دیگر اپراتورهای مخابراتی از جمله مشتریان عمده این
شرکت هستند که از میان آن ها شرکت مخابرات ایران و همراه اول بیشترین بدهی
را به شرکت ارتباطات زیرساخت دارند.
خباز در خصوص شیوه تعاملات مالی شرکت ارتباطات زیرساخت توضیح داد: قوانین
موجود شیوه تعهدی را برای دریافت وجوه حاصل از ارایه خدمات شرکت ارتباطات
زیرساخت تعیین کرده است که براساس آن ابتدا خدمات را ارایه میکنیم سپس
صورتحساب را صادر و پس از آن هزینه را مطابق تعرفه مصوب از مشتری دریافت می
کنیم .
خباز تاکید کرد: از سوی دیگر دور تسلسل ناشی از این موضوع در کنار الزامات
قانونی این شرکت برای پرداختهای مالی شامل پرداخت سود سهام دولت و مالیات
عملکرد شرکت، فشار مضاعفی برای تامین منابع مالی ما ایجاد می کند که در
نهایت به توقف یا تاخیر در اجرای طرحهای توسعه و ارتقای خدمات شرکت
ارتباطات زیرساخت منجر میشود.
وی با اشاره به این نکته که شرکت ارتباطات زیرساخت اهتمام ویژهای به شفاف
سازی معاملات مالی و فنی خود با مشتریانش دارد، تصریح کرد: در جلساتی که
طی چند سال اخیر بیش از 20 جلسه با مدیران ارشد شرکت مخابرات ایران و همراه
اول داشتهایم که تمامی مستندات و توافقات و صورتجلسههای آن موجود است و
در نهایت تلاش شده هیچ ابهامی در این تعاملات باقی نماند در مقابل ما از
شرکت مخابرات ایران و همراه اول به عنوان عمدهترین مشتریان این شرکت
انتظار داریم با پرداخت به موقع مطالبات شرکت ارتباطات زیرساخت، مشکلی برای
تامین منابع مالی پروژههای حاکمیتی این شرکت، فراهم نکنند.
خباز با اشاره به میزان بدهی قابل توجه 4500 میلیارد ریالی شرکت مخابرات
ایران و همراه اول به شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: هنگامی که مشتریان شرکت
مخابرات ایران در پرداخت بدهیهای خود تاخیر میکنند آن شرکت ها فورا
ارتباط مشتریانشان را قطع و علاوه بر جریمه، حتی هزینه قطع و وصل مجدد را
از آنها مطالبه میکند و تا بدهی خود را نپردازند . ارتباط آنها را
برقرار نمیکند، در حالی که شرکت ارتباطات زیرساخت با احترام به مشتریان
خود تاکنون هیچ گاه با مشتریانش این گونه رفتار نکرده است.
ضمن این که تمامی تبادلات ترافیکی و ارتباطات مشترکان شرکتهای مخابرات
استان ها و همراه اول در بستر ارتباطات بین شهری و بین الملل ارتباط فی
مابین اپراتورهای تلفن ثابت یا سیار و همراه اول با دیگر اپراتورهای سیار
لزوما با استفاده از شبکه مادر مخابراتی کشور و تجهیزات و مراکز زیرساخت
کشور محقق میشود.
معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت ارتباطات زیرساخت تصریح کرد: این
اپراتورها که هرسال از عملکرد مطلوب و برخورداری از درآمد های قابل توجه
سالانه شادمان می شوند قانونا باید حق السهم استفاده از شبکه مادر مخابراتی
و مراکز زیرساخت انتقال ترافیک را به موقع پرداخت کنند.
وی در بخش دیگری به تلاش شرکت ارتباطات زیرساخت برای حل اختلافات و مغایرت
ا در خصوص املاک و تجهیزات اشاره کرد و گفت: شرکت مخابرات ایران پس از
واگذاری به بخش خصوصی از واگذاری بخشی از املاک، ساختمانها و تجهیزاتی که
بر ضوابط تعیین شده که باید در حوزه حاکمیت و شرکت ارتباطات زیرساخت باقی
می ماند، خودداری کرده است.