با توجه به رشد قیمت ها در همه صنایع، شرکت های فعال در صنعت غذایی نیز در زمره مجموعه هایی هستند که از سال گذشته تاکنون با رشد بهای تمام شده محصولات و به تبع آن افزایش نرخ های فروش رو به رو بودند.
با توجه به رشد قیمت ها در همه صنایع، شرکت های فعال در صنعت غذایی نیز در زمره مجموعه هایی هستند که از سال گذشته تاکنون با رشد بهای تمام شده محصولات و به تبع آن افزایش نرخ های فروش رو به رو بودند.

در همین ارتباط یک کارشناس صنعت غذایی کشور با دسته بندی محصولات تولیدی شرکت های این حوزه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: محصولات تولیدی در صنعت غذایی کشور به محصولات آشپزخانه ای و غیر آشپز خانه ای تقسیم بندی می شود که محصول روغن به عنوان ماده اولیه اغلب فرآورده های غذایی در زمره محصولات آشپزخانه ای قرار می گیرد.

کاظمی ادامه داد: از سال گذشته تاکنون بهای تمام شده روغن خوراکی حدود 70 درصد رشد داشته و متناسب با آن نیز نرخ های فروش به همین میزان افزایش یافته است. نکته جالب توجه در روند قیمت فروش محصولات غذایی این است که در صورت افزایش قیمت روغن، به تدریج کلیه تولید کنندگان این صنعت با رشد قیمت فروش محصولات خود رو به رو شده و به دنبال دریافت مجوز افزایش نرخ می روند؛ چرا که روغن به عنوان ماده اولیه ای محسوب می شود که در بیشتر فرآورده های غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

این کارشناس صنعت غذا در بیان وضعیت تولید و فروش محصول روغن خوراکی طی سال جاری گفت: با توجه به کمبود دانه های روغنی در ایران، واردات روغن خام به عنوان یکی از ملزومات این صنعت به شمار می رود؛ از همین رو طی سال گذشته با بروز موانع و مشکلاتی در ورود این محصول به داخل کشور تولید روغن شرکت های فعال داخلی با کاهش مواجه شد. اما خوشبختانه طی سال جاری واردات روغن خام به داخل کشور آزاد شد و همین امر موجب گردیده تا تولید محصول روغن خوراکی طی دوره 9 ماهه فعالیت شرکت های تولید کننده، با افزایش چشم گیری همراه شود. به گونه ای که می توان گفت در دوره مذکور معادل عملکرد 12 ماهه سال گذشته به تولید روغن دست یافتیم.

کاظمی پیرامون نرخ فروش روغن خوراکی و احتمال افزایش دوباره آن عنوان کرد: به نظر می رسد با توجه به روند بهای تمام شده محصولات، در نیمه دوم سال جاری دریافت مجوز افزایش نرخی حدود 15 درصد برای محصولات روغنی چندان دور از ذهن نباشد. از همین رو مابقی تولید کنندگان غذایی نیز به تدریج با رشد قیمت های فروش محصولات خود رو به رو خواهند شد و درصدد دریافت مجوز افزایش نرخ می باشند.

وی اضافه کرد: به طور معمول سیکل دریافت افزایش نرخ فروش محصولات غذایی از تولید کنندگان محصولات لبنی آغاز و سپس با رشد قیمت مرغ و تخم مرغ به تولید کنندگان روغن خوراکی در کشور می رسد. بعد از روغنی ها نیز به طور طبیعی بیشتر شرکت های غذایی که روغن به عنوان ماده اولیه تولیدات آن هاست، با رشد قیمت فروش محصولات خود رو به رو خواهد شد.

این کارشناس صنعت غذا در بیان چشم انداز این گروه تا پایان سال جاری عنوان کرد: با توجه به روند رو به رشد تولیدات این صنعت و وضعیت مناسب بازار محصولات، به نظر می رسد در گزارش های پیش روی شرکت های این حوزه شاهد رشد سودآوری و شرایطی مناسب باشیم؛ به گونه ای که به نظر می رسد این رویه تا پایان سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.