چرا ایران خودروساز نشد؟
علیرغم پیشرفتهای چشمگیر کشور در حوزههای مختلف مانند هوا فضا، صنعت خودروسازی ایران هنوز به اهداف خود نرسیده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هماکنون بیش از چهار دهه از آغاز تولید خودرو در ایران میگذرد اما هنوز مصرفکنندگان از کیفیت خودروهای داخلی راضی نیستند.
این در حالی است که در دهههای اخیر کشور در حوزههای مختلف به ویژه صنایع هوا فضا پیشرفت زیادی داشته و توقع مصرفکنندگان ارتقاء کیفیت تولیدات صنعت خودروسازی کشور همگام با این صنایع بوده است.
در این میان کارشناسان معتقدند که دو موضوع "انحصاری بودن بازار خودرو" در کنار "عدم انجام سرمایهگذاری برای توسعه محصول"، از جمله دلایل اصلی نرسیدن صنعت خودروسازی ایران به جایگاه "خودروساز شدن" است.
شهرام آزادی - عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی - در این باره میگوید: متاسفانه در صنعت خودروی ایران به ویژه در یک دهه اخیر سرمایهگذاریها تنها در حوزه افزایش تولید و نه توسعه محصول بوده است.
وی ادامه میدهد: این در حالی است که باید قسمتی از سرمایهگذاریهایی که برای ایجاد سایتهای جدید تولید خودرو صورت گرفت، صرف تحقیق و توسعه برای تولید خودروهای جدید میشد.
آزادی با بیان اینکه گرایش مدیران ارشد شرکتهای خودروسازی به سمت سرمایهگذاری برای توسعه محصول نبود، معتقد است: به طور مشخص دو خودروساز بزرگ کشور در پنج ساله اخیر سرمایهگذاری در زمینه پلتفرم و توسعه محصول نداشتند و فقط به سرمایهگذاری برای افزایش تولید محصولات قدیمی پرداختند.
وی ادامه میدهد: خودروسازان به عنوان یک بنگاه تنها به دنبال سودآوری بوده و هدفشان کسب سود بیشتر برای توزیع سود بالا در مجامع سالانه بود به همین دلیل از سرمایهگذاری برای تولید محصولات جدید غافل شدند.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه میکند: همچنین انحصاری بودن بازار خودرو و بالا بودن قیمت خودروهای وارداتی موجب شده برخی خودروهای داخلی علیرغم کیفیت و تکنولوژی پایین، همچنان خریدار داشته باشند.
وی با بیان اینکه محصولات داخلی در مقایسه با خودروهای وارداتی از قیمت و همچنین کیفیت پایینتری برخوردارند، خاطرنشان میکند: این موضوع موجب شده بخش اعظم جامعه نیازهای خود را از طریق خودروهای داخلی تامین کند که همین امر انگیزه خودروسازان برای سرمایهگذاری برای توسعه محصول و تولید محصولات جدید را از بین برده است.
آزادی ادامه میدهد: در دو سال اخیر نیز مشکلات داخلی و خارجی متعدد ایجاد شده در صنعت خودرو و قطعه موجب شد تولید خودرو در کشور به شدت کاهش یافته و با کاهش نقدینگی، خودروسازان اصولا منبعی برای سرمایهگذاری جدید نداشته باشند.
وی خاطرنشان میکند: البته شرایط فعلی گذرا بوده و وضعیت شرکتهای خودروسازی باز هم بهبود خواهد یافت. بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران باید بر استراتژی صنایع خودروسازی نظارت و آنها را به سمت توسعه محصول و تولید خودروهای جدید سوق دهند.
بازدید کنندگان و علاقمندان وبلاگ سود نیوز epsnews.blogfa.com از این پس می توانند در زمان های عدم سرویس از طریق بلاگفا از وبلاگ دوم این گروه epsnews.blogsky.comدر این مجموعه بازدید کنند. وبلاگ سوم این گروه نیز epsnews.mihanblog.com می باشد. مطالب قابل ارائه وبلاگ عبارت است از: 1- آموزش کاربردی و اثربخش سرمایه گذاری در بازار سهام 2- ارائه اخبار مهم روزانه بازار سهام 3- ارائه اخبار مرتبط با اقتصاد جهانی و اقتصاد داخلی مرتبط با بازار سهام 4- بررسی وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرا بورس 5- ارائه اخبار مربوط به سود اعلامی شرکتها و تحلیل آنها 6 -مروری بر شایعات و تیپ شناسی آنها 7- سایر موارد بورسی اطلاعیه رفع مسولیت : این وبلاگ فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان بر اساس مطالب وبلاگ، بخش نظرات و ایمیلهای ارسالی خرید و فروش نفرمایید. در ضمن بخش نظرات ممکن است حاوی مطالب مختلف از افراد با نیات گوناگون باشد، لطفا مراقب معاملات خود در بازار باشید. نخست دانش و دوم تجربه خود را در بازاربالا ببرید و نهایتا در صورت آمادگی کامل با حداقل سرمایه در این بازار مشغول شوید. بدون آموزش و بررسی توسط خودتان وارد هیچ بازاری نشوید. مسولیت سرمایه گذاری با خودتان است، پس خوب بررسی کنید. جمله مهم برای فعالیت در بازار: هـر حـقـیـقــتی در بازار از سـه مـرحـلـه می گـذرد: ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـی شود بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـی شـود و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدیهـی پـذیـرفـتـه می شـود. محل تشکیل کلاس های آموزشی بورس مدیر وبلاگ: ................................