به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،در همین راستا و همچنین بانک مجازی ،روابط عمومی بانک مرکزی با سید محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی گفتگویی را انجام داده است که در زیر از نظر می گذرانید:

****************************************

◄اخیرا برخی از رسانه ها گزارش هایی پیرامون بروز اختلال در شبکه شتاب منتشر نمودند. گویا این مشکل بیشتر به هنگام توزیع یارانه ها حادث می شود. برای جلوگیری از وقوع مجدد چنین مشکلاتی در آینده چه راهکارهایی اندیشیده شده است؟


این ماه (روز یکشنبه 24/9/92) با واریز شدن یارانه ها به حساب سرپرستان خانوار مشکلاتی در سامانه های تعدادی از بانک های عضو شتاب رخ داد و گروهی از مشتریان بانکها در دریافت خدمات بانکی از شتاب دچار مشکلات شدند.


گفتنی است در روز یادشده نسبت به واریز یارانه قبلی بیش از 14 میلیون افزایش تراکنش را شاهد بودیم که نسبت به بیشترین تراکنش ثبت رسیده در سامانه شتاب در اسفندماه 1391 ، 10 میلیون افزایش تراکنش را تجربه کردیم. به عبارت دیگر، شاهد مراجعه قابل ملاحظه‌ای از سوی مردم در روزهای پرداخت یارانه هستیم. آنچه که در آسیب شناسی این روز می توان عنوان کرد آن است که جدای از این سیر فزاینده تراکنش های مشتریان که به صورت ماهانه در حال افزایش است ، چند بانک بزرگ در فاصله زمانی ساعت 9 الی 20  به تناوب زمانی و در مواردی هم زمان با هم ، دچار اختلالاتی شدند. این موضوع باعث ایجاد تراکنش های ناموفق بانکی و به دنبال آن تراکنش های اصلاحیه ارسالی با حجم بالا و در نتیجه، افت کارایی سامانه های برخی از بانکها گردید. شرایط پیش گفت، موجب شد مشتریان شاپرک نیز نتوانند خدمات مطلوب را کسب کنند. درصد سرویس دهی شتاب در این روز 85 درصد و تعداد کل تراکنش 49 میلیون بوده است.


لازم به ذکر است مشکلات بانکهای موردنظر در روز دوم یارانه ها ( روز دوشنبه 25/9/92 ) تا حد زیادی مرتفع و سرویس‌دهی مطلوب تری به مشتریان شبکه بانکی ارائه گردید. با این وجود، تعداد کمی از بانکها در ساعات اوج ترافیک دچار اختلالاتی نیز بودند. در این روز ، درصد سرویس دهی سامانه های شبکه بانکی به 95 درصد رسید و نزدیک به 39 میلیون تراکنش نیز مبادله شد.


لازم به ذکر است مرکز شتاب با مدیریت و مبادله تراکنش های حجیم ، پایش سامانه های بانکی متصل به شتاب، اطلاع رسانی به موقع به مسئولان فنی سامانه های بانکی و ... سعی در مدیریت مشکلات روز اول و جلوگیری از ایجاد مغایرت های بانکی بیشتر و رفع سریع ‌آنها برای مشتریان بانکها داشته است.


همچنین مرکز شتاب با ایجاد زیر ساختها و ظرفیت سازی مناسب توان مدیریت و تبادل 65 میلیون تراکنش در روز را داراست ضمن آن که گروه ‌های فنی به صورت مستمر در حال به روز رسانی و ظرفیت سازی مرکز شتاب بوده و در حال حاضر ارتقای این مرکز برای مدیریت و تبادل 100 میلیون تراکنش در روز با استفاده از معماری های نوین ، در دستور کار قرار دارد.


◄روز گذشته با حضور ریاست کل بانک مرکزی، مقامات شبکه بانکی و اساتید دانشگاه «همایش هم‌افزایی بانکها و دانشگاهها در توسعه بانکداری مجازی» برگزار شد. مهمترین دستاورد برگزاری چنین همایش‌هایی چیست؟
با توجه به ضرورت تقویت رویکرد علمی حوزه فناوری بانک ها از یک سو و ظرفیت علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور از سوی دیگر، پیشنهاد شد برای هم‌افزایی هر چه بیشتر  بین حوزه دانشگاه‌ها و بانک‌ها همایشی برگزار شود تا ضمن هم‌اندیشی و تبادل نظر بین این دو حوزه، امکان ارتباط علمی بین دانشگاه و بانک فراهم آید.


مهمترین دستاورد برگزاری چنین همایشی را می‌توان برقراری این ارتباط و انجام پروژه‌های مشترک در جهت تولید علم و فناوری جدید در حوزه بانکداری الکترونیک و بانکداری مجازی و ایجاد رویکرد بومی‌سازی تجهیزات و نرم‌افزارهای بانکی عنوان کرد و این رویکرد، گام ارزشمندی در راستا نزدیکی حوزه فناوری و بانک‌ها تلقی می شود.

◄در همایش یادشده ، ریاست کل بانک مرکزی وظایفی را برای پیشبرد بانکداری مجازی به بانک مرکزی تکلیف کرد. این تکالیف چه موضوعاتی را شامل می‌شود؟
با توجه به تعاریف مختلف از مفهوم بانک مجازی در داخل کشور، اولین وظیفه‌ای که ریاست محترم کل بانک مرکزی برشمرد، دستیابی به یک تعریف و مفهوم استاندارد ، فراگیر و مقبول در جامعه بانکی و علمی کشور بود که لازمه آن، مهیا بودن شبکه بانکی کشور برای رویارویی با موج بزرگی است که از آن به عنوان « فرصتی بزرگ یا چالشی اساسی» تعبیر کردند .


همچنین تلاش به منظور ایجاد زیرساخت‌های لازم برای استقرار نظام بانکداری مجازی در ابعاد قانونی، مقرراتی، فنی و علمی یکی دیگر از وظایفی است که ریاست کل بانک مرکزی به آن اشاره داشتند. 

◄با توجه به برگزاری این گونه همایش‌ها ، چگونه می‌توان از ظرفیت های علمی مراکز پژوهشی و تحقیقاتی استفاده کرد و به منظور بهره‌گیری از توانمندی های حوزه R&D چه تدابیری اندیشیده شده است. چگونه این حوزه‌ها به بانکها نزدیکتر خواهند شد؟
این همایش و گردهمایی های مشابه می‌توانند نقطه اغاز فرآیندی باشند که با تشریح ظرفیت‌های علمی مراکز پژوهشی و تحقیقاتی توسط این مراکز و نیز با توضیح نیازمندی حوزه‌های فناوری بانک‌ها ضمن دستیابی به تعریف پروژه‌های مشترک بین این دو حوزه، فعالیت های انجام شده قبلی و آینده مورد ارزیابی ، نقد و بررسی قرار گیرد تا امکان پیوند علمی و عملیاتی بین نیازمندی فناوری بانکها، بخش‌های R&D شرکت های فعال در حوزه‌های بانک ها و توانمندی علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی بیش از پیش فراهم گردد.

◄میزان استقبال بانکها از دستاوردها و تحقیقات مراکز پژوهشی در راستای گسترش بانکداری مجازی چگونه است؟
متاسفانه علیرغم  تلاش هایی که بعضا" در دانشگاه ها ومراکز پژوهشی در رابطه با بانکداری مجازی و بانکداری الکترونیکی انجام می شود ، لیکن به دلیل گستردگی فنی و علمی که این دو حوزه از آن برخوردارند، از یک سو و نیز عدم ارتباط مناسب و متناسب دستاوردها و تحقیقات با حجم ونوع نیازمندیها از سوی دیگر، استقبال از سوی بانکها و همچنین مراکز علمی و پژوهشی در این حوره راضی کننده نیست. به همین دلیل، برگزاری این همایش و سایر همایش ها با این رویکرد در دستور کار قرار گرفته است.


 امیدواریم طرح این مباحث و حضور فعال تر و بیشتر مراکز علمی و پژوهشی و مدیران و مسئولین مرتبط بانکی در کنار هم منجر به تشدید فعالیت و هم‌افزایی در هر دو حوزه گردیده و نتیجه عملی آن ، استقبال بیشتر بانک‌ها از این دستاوردها باشد.

◄جایگاه بانکداری مجازی را در شبکه بانکی کشور چگونه ارزیابی می‌نمایید و وجوه تمایز بانکداری مجازی با بانکداری الکترونیک را توضیح دهید.


 تاکنون در کشورمان؛ گویش، استانداردسازی و تفسیر واحدی از مفهوم بانکداری مجازی در دست نبوده و این شیوه نوین بانکداری به معنای واقعی، جایگاه خود را پیدا نکرده است و فعالیت منطبق با مفهوم بانکداری مجازی نداریم ولی امیدواریم با حرکتی که در جهت مرتفع کردن این نقیصه آغاز شده است، در آینده نزدیک شاهد فعالیت مجازی عملیات بانکی در کشور باشیم. 


مهمترین وجه تمایز بانکداری مجازی با بانکداری الکترونیک این است که بانکداری مجازی ارائه خدمات بانکی بدون داشتن شعبه فیزیکی و بدون نیاز به حضور مشتری و رویارویی با کارمندان شعبه و بانک است که با شیوه بانکداری الکترونیکی متفاوت بوده و مرحله فوقانی و بالاتر آن است. در شیوه بانکداری الکترونیک ، بانک اقدام به الکترونیکی نمودن خدمات حضوری خود می نماید اما همچنان  بر حضور فیزیکی در برخی موارد و وجود شعب متکی است.