سید بهلول حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص ساخت بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی و اختصاص قیر برای اجرای این پروژه‌ها، ‌اظهار داشت: ساخت راه‌ها و بزرگراه‌ها اعتبارات عمرانی را می‌بلعد و در این بین مصرف ‌قیر با قیمت یک میلیون و 400 هزار تومانی، برای ساخت راه‌ها و بزرگراه‌ها هزینه زیادی را به بار می‌آورد.

این عضو کمیسیون عمران اضافه کرد: گزینه آسفالت جاده‌ها بسیار هزینه‌بر است و بودجه‌های عمرانی کفاف اجرا نمی‌دهد فقط در حوزه ساخت راه و بزرگراه، یک‌سوم هزینه اجرا برای آسفالت و قیر به کار می‌رود و می‌توان با نظریات کارشناسی این مورد را پیگیری کرد که قیر یارانه‌ای یا رایگان، به این بخش اختصاص یابد.

وی اضافه کرد: از 38 هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده برای پروژه‌های عمرانی، بخشی نیز برای این کار است اما اگر شرکت ساخت بخواهد قیر را با این قیمت خریداری کند و در ساخت راه‌ها و بزرگراه‌ها و با این حجم عظیم پروژه‌ها، به کار گیرد، قطعاً هزینه بسیاری را می‌طلبد ضمن آنکه اجرای پروژه‌ها زمان‌بر خواهد شد.

این عضو کمیسیون عمران بیان کرد: البته نباید بودجه راه‌های روستایی ضعیف باشد اما بهسازی راه‌ها، احداث راه اصلی، اضافه کردن یک راه به راه اصلی و ساخت بزرگراه‌ها موجب کاهش سوانح رانندگی، کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلاینده زیست‌محیطی و کاهش هزینه‌های کشور می‌شود.

این نماینده مجلس یادآور شد: به چه دلیل قیمت قیر اینقدر زیاد شده است؟ مگر 95 درصد قیر مصرفی در دست دولت و شهرداری مصرف نمی‌شود؟ پس چرا باید قیر چنین قیمتی داشته باشد؟

 

وی تأکید کرد: در واقع قیمت بالای قیر و به دنبال آن اجرای بزرگراه‌ها و راه‌ها با این هزینه سنگین، خود نوعی از این جیب به آن جیب است.

این عضو کمیسیون عمران گفت: وقتی هزینه ساخت و اجرای جاده‌ها افزایش می‌یابد، به دنبال آن‌ بیمه و مالیات ساخت جاده هم افزایش می‌یابد که یکی از همین دلایل افزایش هزینه‌ها، رشد قیمت قیر است.

وی با تأکید بر اینکه کمیسیون عمران به دنبال تعدیل قیمت قیر است، بیان کرد:‌ پیگیر ارائه یارانه قیر به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل هستیم تا هزینه اجرای راه‌ها و بزرگراه‌ها افزایش نیابد.

این عضو کمیسیون عمران بیان کرد: در همین اعتبارات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بخشی از منابع به عنوان مالیات و بخشی به عنوان بیمه برداشت می‌شود؛ با افزایش قیمت قیر و به دنبال آن افزایش هزینه ساخت جاده، نرخ مالیات و بیمه نیز افزایش می‌یابد و همین هزینه‌های شرکت ساخت را افزایش می‌دهد.

حسینی تأکید کرد: اگر قیر رایگان و یا یارانه‌ای به شرکت ساخت ارائه شود، هزینه احداث جاده نیز کاهش می‌یابد و به دنبال آن هزینه مالیات و بیمه نیز کاهش خواهد یافت و این رقمِ بسیار پایینِ بودجه عمرانی، هدر نمی‌رود.

وی تأکید کرد: پیگیر آن هستیم نرخ قیر تعدیل شود تا هزینه اجرای پروژه‌ها بی‌جهت بالا نرود؛ با ارائه قیر یارانه‌ای یا رایگان هزینه عمرانی کاهش می‌یابد و اهداف برنامه در کاهش تصادفات محقق نمی‌شود.

این عضو کمیسیون عمران گفت: در حال حاضر قیمت تمام مشتقات نفت، پایین و تنها قیمت قیر زیاد است؛ همه مشتقات نفت غیر از قیر، مجانی ارائه می‌شود اما قیر که 95 درصد آن مصرف دولتی دارد به قیمت آزاد ارائه می‌شود و این معقول نیست زیرا در واقع «از این جیب به آن جیب است».

حسینی ادامه داد: ‌بنزینی که 95 درصد مصرف شخصی دارد با قیمت پایین ارائه می‌شود اما قیر که 95 درصد مصرف دولتی داشته و برای ساخت زیرساخت‌ها به کار می‌رود، قیمت بسیار بالایی دارد و این متناسب نیست در حالی که باید خزانه پُر از منابع شود تا از آن طریق زیرساخت‌ها اجرا شود.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته خانه ملت، بند الحاقی 5 به تبصره دوم لایحه بودجه سال 93 را که پیش از این مراعا گذاشته بودند، مصوب کردند.

طبق مصوبه مجلس، مقدار 500 هزار تن قیر رایگان توسط وزارت نفت برای آسفالت راه‌های روستایی فاقد آسفالت و روکش راه‌های روستایی، در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد و اعتبار اجرای این بند از محل سهم شرکت تابعه ذیربط وزارت نفت از تولید نفت و میعانات گازی تامین می‌شود.