به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا» به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، طالب ‌زارع اظهار داشت: براساس اهداف برنامه پنجم توسعه دوخطه شدن بیش از یک‌هزار و 500 کیلومتر خطوط ریلی کشور هدفگذاری شده است.

وی از اتمام دوخطه شدن حدود 300 کیلومتر خط راه‌آهن طی سال اول برنامه‌پنجم در سال گذشته خبر داد و افزود: عمده پروژه‌های دوخطه کردن خطوط ریلی در محور بافق- بندرعباس انجام شده است.

زارع افزود: همچنین سایر پروژه‌های دوخطه‌ کردن خطوط ریلی در مسیر‌هایی از جمله بافق - میبد - یزد، زرین شهر اصفهان - محمدیه - قم و قم – اراک که در مجموع حدود هزار و 200 کیلومتر برآورد می‌شود، انجام خواهد شد.

قائم‌ مقام راه‌آهن با اشاره به آغاز مقدمات اجرایی دو خطه شدن خطوط مذکور در سال جاری، گفت: منابع مالی این پروژه‌ها از اعتبارات بودجه عمومی و درآمد فروش اوراق مشارکت تأمین می‌شود.

زارع ‌افزود: برای تأمین اعتبار بخش عمده‌ای از منابع مالی پروژه‌های دوخطه‌سازی یک‌هزار و 200 کیلومتر خطوط ریلی، فروش حدود هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت مد نظر قرار دارد.

وی با بیان اینکه دوخطه‌شدن هزار و 200 کیلومتر خطوط ریلی، بخشی از تعهدات باقیمانده از سال جاری تا پایان برنامه پنجم است، تصریح کرد: در شرایط کنونی براساس منابع بودجه عمومی و مجوز اخیر برای انتشار اوراق مشارکت امکان دو‌خطه‌سازی سالانه حدود 300 کیلومتر خط راه‌آهن وجود دارد.

قائم مقام راه‌آهن تأکید کرد: در صورت افزایش اعتبارات بودجه عمومی و ارائه مجوز برای تداوم فروش اوراق مشارکت، می‌توان سالانه حداقل 500 کیلومتر عملیات دوخطه شدن خطوط ریلی را انجام داد.

زارع انتشار اوراق مشارکت برای کنترل نقدینگی و جذب سرمایه‌های مردمی را یکی از راهکارهای مطمئن برای تسریع در بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی کشور به ویژه در حوزه راه‌آهن اعلام کرد.

وی با اشاره به‌نهایی شدن مراحل اخذ مجوز و معرفی بانک عامل برای انتشار اوراق مشارکت شرکت راه‌آهن افزود: پیش‌بینی شده فروش این اوراق در آذر ماه آغاز و حداکثر تا دی‌ماه سال‌جاری صورت گیرد.

زارع تصریح کرد: آماده‌کردن اسناد مناقصه و انتخاب پیمانکار برای آغاز عملیات دو خطه شدن هزار و 200 کیلومتر خطوط راه‌آهن، همزمان با فروش اوراق مشارکت شرکت راه‌آهن انجام می‌شود.

قائم‌ مقام راه‌آهن با اشاره به برخی دستاوردهای دوخطه شدن هزار و 200 کیلومتر خطوط ریلی گفت: براساس برآورد اولیه ظرفیت حمل کالا در محور هرمزگان-بافق-یزد-زرین شهر اصفهان-محمدیه-قم و قم - اراک، حداقل تا دو برابر افزایش می‌یابد.

وی افزود: در شرایط کنونی ظرفیت فعلی این خطوط برای حمل کالا حدود 15 میلیون تن بار است که با دو‌خطه شدن خطوط مذکور، ظرفیت این‌محورها به بیش از 30 میلیون تن می‌رسد.

زارع از انجام مذاکره برای جذب سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی به صورت BOT در برخی از پروژه‌های دوخطه شدن خطوط ریلی کشور خبر داد و گفت: به‌عنوان نمونه در سال گذشته برای برقی‌کردن خط راه‌آهن تهران - مشهد قرارداد مشارکت بخش خصوصی با روش BOT  وبه ارزش حدود 4 هزار میلیارد تومان منعقد شد.

قائم‌ مقام راه‌آهن اظهار داشت: همچنین در حال حاضر برای دو خطه شدن محور اردکان - چادرملو به‌طول 15 کیلومتر، مذاکرات جذب سرمایه‌گذاری به‌ روش BOT با ارزش 30 میلیارد تومان مراحل اجرایی را می‌گذراند که به نظر می‌آید حداکثر تا پایان سال جاری قرارداد اجرای این پروژه منعقد شود.