خداحافظی خودروسازان با سودآوری
در بین انبوه گزارشات شش ماهه شرکتهای بورسی برخی صنایع شگفتیهای مثبت را برای سهامداران خود به ارمغان آوردند، اما بعضی دیگر روایتی نامساعد و تلخ را به اطلاع سهامداران رساندند. در میان گروه دوم، گزارشات خودروسازان شوک برانگیز بود؛ جایی که شرکتهای این صنعت رودربایستی با سهامداران را کنار گذاشتند و تصویری غمانگیز اما واقعی از چشمانداز بحرانی اوضاع صنعت خود را منتشر کردند. در بارزترین نمونه، شرکت سایپا با تعدیل منفی 98 درصدی، پیشبینی سود هر سهم در سال 91 را از 50 تومان به یک تومان کاهش داد. پارس خودرو نیز سود 5 تومانی را به زیان 48 تومانی تبدیل کرد. آمارهای تولید نشان از افت 55 درصدی تولید سایپا و کاهش 48 درصدی تیراژ تولید در پارس خودرو نسبت به شش ماه نخست سال گذشته دارد. علاوهبراین، گزارشات مالی از منفی شدن سرمایه در گردش واحدهای خودروساز حکایت میکند که نشانهای مهم از کمبود نقدینگی در این صنعت است. همزمان شنیدههایی از حاکمیت وضعیت مشابه در ایران خودرو و زیان دهی آن در شش ماهه به گوش میرسد. واکنش بازار سهام نیز به این اخبار طبیعتا منفی بود. شاخص این صنعت در هفته مورد گزارش 10 درصد افت کرد تا سقوط خود از ابتدای سال را به بیش از 20 درصد برساند. به این ترتیب به نظر میرسد نه تنها باید فعلا پرونده سودسازی در صنعت خودرو را بسته دانست بلکه بقای آن نیاز به تدابیر فوری در زمینه تامین نقدینگی دارد؛ تدابیری که اگر همچون چند ماه گذشته در بوروکراسی اداری معطل بماند، با توجه به رشد بیشتر هزینه مواد اولیه در هفتههای اخیر، نتیجهای جز پیش رفتن تا مرز تعطیلی و وقوع بحران تمام عیار در صنعت پرقدرت خودروسازی کشور نخواهد داشت.