جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ایران ترانسفو رأس ساعت 9:00 صبح روز سه شنبه مورخ 1391.03.16 درمحل سالن برق آلستوم با حضور بیش از 88 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای جنتیان به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقای بختیاری و خانم جنیدی و به دبیری خانم سجادی تشکیل شد. همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده سازمان حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط آقای دکتر کبیری و گزارش بازرس قانونی توسط بازرس تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی1390.12.29

2- تقسیم 850 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت

4- انتخاب روزنامه های اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

5- اعضای هئیت مدیره برای مدت دو سال به شرح ذیل انتخاب گردیدند:

شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، شرکت سینا فرایند نیرو، شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی، شرکت سرمایه گذاری ملی ایران، شرکت صادرات تجهیزات و خدمات صنایع آب و برق ایران (صانیر)

 اعضاء هیأت مدیره

 حاشیه مجمع

مجمع امسال در حالی برگزار گردید که بیش از یکسال مالی از قرار دادن نام شرکت در لیست شرکتهای مورد تحریم گذشته بود و سهامداران همگی منتظر بودند تا ببینند مدیران و پرسنل چطور از این آزمون سخت بیرون آمده اند و آیا قول مدیر عامل مبنی بر پیروز شدن بر تحریمها عملی شده یا خیر؟

در همین زمینه دکتر کبیری مدیر عامل شرکت با پاسخی قاطع اعلام کرد ما توانستیم با تمامی مشکلات موجود ، مواد اولیه مورد نیاز شرکت را وارد کرده و با قراردادهای بلند مدت از راههای گوناگون ریسک عدم تأمین مواد اولیه را از بین برده و کارخانه را سرپا نگه داریم و بخشی از مواد اولیه را نیز در داخل تهیه کنیم و حتی برنامه ریزی برای تولید بخشی از مواد اولیه در داخل کشور انجام دادیم که از آن جمله می توان به ورق هسته اشاره کرد که با کمک دفتر فناوریهای ریاست جمهوری در حال پیگیری برای داخلی سازی آن هستیم که این امر می تواند از وابستگی شرکت به کشورهای خارجی کاسته و از خروج ارز در این برهه حساس جلوگیری به عمل آورد.

وی ادامه داد اما آنچه بیش از همه حتی تحریم ناجوانمردانه شرکت را تحت فشار قرار داده است طلب شرکت از مجموعه دولت ( وزارت نیرو )می باشد که رقمی بالغ بر 350 میلیارد تومان گردیده است که اگر این امر به سرانجام مثبتی ختم گردد یعنی وزارات نیرو مطالبات ما را به موقع پرداخت کند به طور حتم مشکلات دیگر به راحتی قابل تدبیر بوده و آینده درخشان در انتظار خواهد بود، که البته در زمینه پرداخت بدهی ها نیز مسئولین امر برای سال جاری قولهای امیدوار کننده ای داداه اند و قرار است قسمت عمده ای از مطالبات به شرکت پرداخت شود.

کبیری در ادامه به ارایه سایر موفقیتهای شرکت در سال 90 پرداخت و افزود با تلاش تمامی پرسنل و مدیران توانستیم با ورود به حوزه نفت و گاز و پالایشگاه های بیش از 100 میلیارد تومان قراداد جدید داشته باشیم که فعالیت در این حوزه می تواند سودآوری مناسبی داشته باشد، از طرفی با توجه به مشکلات شرکت در سالهای گذشته در زمینه حمل و نقل، برای اولین بار با همکاری شرکت فراب و یک خط هوایی روسی توانستیم ترانسفورماتورهای فوق توزیع را به کشور تاجیکستان صادر کنیم که این مهم می تواند در امر زمان بندی پروژه برای شرکت در مناقصات بسیار مفید واقع گردد.

مدیر عامل ایران ترانسفو حضور این شرکت در مناقصه های بین المللی را راهکار دیگری برای کاهش مطالبات از وزارت نیرو دانست و اظهار داشت بنا داریم با قدرت بیشتری صادرات را دنبال کنیم و به همین دلیل به دنبال اخذ گواهینامه های بین المللی هم بوده ایم که در این امر موفقیت خوبی کسب کرده ایم در انتها وی به پرسش سهامداران پاسخ داد و دلیل تقسیم سود انباشته را خواست سهامداران عمده عنوان کرد همچنین دلیل افزایش مطالبات از وزارت نیور را در انحصاری بودن بازار فروش محصول اعلام کرد که عمده مشتری همان وزارت نیرو است و اگر به وزارت نیرو محصول نفروشیم باید تولید را تعطیل کنیم .

کبیری در پاسخ یکی از سهامداران پیرامون افت قیمت سهام گفت : ایران ترانسفو تافته جدا بافته از اقتصاد ایران نیست و با وجود عدم دریافت به موقع مطالبات ، عدم گشایش ال سی توسط بانکها ، وجود نام شرکت در لیست تحریم های بین المللی ، تغییرات پی در پی هیات مدیره در سال مالی قبل و مشکلات سازمان خصوصی سازی در جلوگیری از عرضه سهام زیر مجموعه ها چه انتظاری می توان از یک مدیر داشت آیا بنده می توانم تمام این مشکلات را یک شبه حل کنم ؟ بهتر است کمی منصف باشید و طبق شرایط بحث خود را مطرح کنید .

به گزارش خبرنگار بورس نیوز در انتها آنچه بیش از همه مورد توجه سهامداران واقع گردید آن بود که شرکت توانست با تمامی مشکلات حاشیه سود شرکت خود را در حد سال مالی قبلی (89) حفظ کند. شایان ذکر است که در انتها تقسیم سود 85 تومانی به ازای هر سهم مورد استقبال سهامداران قرار گرفته و موجب رضایت خاطر آنان را فراهم آورد.

 پيام هيأت مديره

مرور كلي بر وضعيت و تحولات صنعت مربوطه

شركت در سال گذشته شاهد فراز ونشیب ها وچالش های فراوانی بود که محیط پیرامونی ، بدان تحمیل نمود وتنها در سایه تلاش وکوشش جمعی کارکنان شرکت بود که چرخ های تولید شرکت از حرکت نایستاد و شرکت ایران ترانسفو توانست علیرغم چالشهای صنعت ترانسفورماتور کشور در سال گذشته به فعالیت خود ادامه دهد، مهم ترین چالش های پیشرو عبارتند از :

· بروز مشکلات شدید درزمینه تامین موادو قطعات خارجی و عدم شناخت کافی نسبت به توان تولید کنندگان داخلی

· تشدید مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی ودرنتیجه عدم امکان تامین بموقع مواد و قطعات مورد نیاز

· اجبار به پرداختها ی نقدی برای خرید مواد ، قطعات ، دستگاه ها و تجهیزات توليدی

· تشدید مشکلات تامين منابع مالي داخلی و محدوديت هاي فراوان وضع شده دراین رابطه وتحمیل هزینه مالی بیشتر

· سخت شدن اخذ مصوبه هاي مورد نياز از بانکهاي عامل جهت گشايش اعتبارات اسنادي وطولاني ترشدن پروسه پرداخت وخريد به دلیل ارسال حواله ارزی از طريق صرافي ها ناشی ازعدم پذيرش L/C گشايش شده

· نوسانات شدید نرخ ارز و اثرات سوء آن بر وضعیت مالی شرکت از جمله افزایش شدید هزينه هاي تامين ناشی از آن و درنتیجه رشد صعودی هزینه ها از جمله هزینه تمام شده محصول

· افزایش جدی قدرت چانه زنی تامین کنندگان و تعلل وسرباززدن تامين كنندگان از قبول سفارشات به دليل تشدید تحریم های بین المللی

· طولاني شدن زمان تحويل موادو قطعات خریداری شده ازطريق شرکتهای واسطه و تحمیل هزينه های اضافی

· کاهش امکان صادرات به جهت تشدید تحریم های بین المللی

· وجود ظرفیت مازاد بر نیاز داخلی در برخی از گروه محصولات و ضرورت توجه بیشتر به صادرات در شرایطی که تشدید تحریم های بین المللی تحقق صادرات را مشکل تر ساخته است .

 سرمایه شرکت

سرمايه شركت در بدو تاسيس مبلغ 000ر100ميليون ريال( تعداد100 ميليون سهم ، به ارزش اسمي هر سهم 000ر1 ريال ) بوده كه طي چند مرحله به شرح زير به مبلغ 000ر500ر1 ميليون ريال (تعداد500ر1 ميليون سهم به ارزش اسمي هر سهم000ر1 ريال ) افزايش يافته است.

 استراتژي شركت

استراتژي اصلي شركت عبارتست از استراتژي هزينه نهايي پایین و دراين راستا 5 موضوع استراتژيك شركت عبارتند از :

1- توسعه بازارهاي صادراتي - 2-كاهش زمان تحويل -3 - كاهش قيمت تمام شده -4 - مديريت نقدينگي -5- تنوع محصول

 ماموریت و چشم انداز شركت

ماموريت شركت: مشاركت در تامين انرژي الكتريكي پايدار با تكيه بر توليد انواع ترانسفورماتور

چشم انداز شركت: رسيدن به جايگاه 10 شركت برتر دنيا در صنعت ترانسفورماتور سازي

 جايگاه شركت در صنعت

سال 1390 برای شرکت ایران ترانسفو سالی بسیار پرچالش بود . مشکلاتی نظیر تشدیدکمبود نقدینگی و دشواری بیشتر در تامین مواد اولیه و قطعات ، راه را برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده شرکت بسیاردشوارتر ساخت . شرکت در سالی که گذشت علاوه بر حفظ جایگاه خود در بین صد شرکت برتر کشور موفق به اخذ تقدیر نامه از سومین جشنواره ملی بهره وری بعنوان شرکت برگزیده درگروه ماشین آلات ودستگاه های برقی در کشور ، اخذ تقدیر نامه 3 ستاره تعالی سازمانی از نهمین همایش جایزه ملی بهره وری وتعالی سازمانی کشوردر بخش ساخت وتولید ، اخذ تندیس از دومین دوره جایزه مدیریت مالی ایران و اخذ گواهینامه سیستم مدیریت یکپارچه از شرکت DNV نیزشده است.

 فعاليت هاي مربوط به واحد فروش وخدمات پس از فروش

- مجموع قرارداد هاي منعقد شده طی سال 90 (صادراتي و داخلی ) تعداد 246 دستگاه

- جمع كل فروش ترانسفورماتور شرکت در سال 90 مبلغ 602ر291ر2 ميليون ريال مي باشد.

- جمع كل ضمانتنامه هاي آزاد شده در سال 90 برابر با 752ر411 ميليون ريال بوده است.

- ميزان حضور شرکت ایران ترانسفو در مناقصات خارجي برابر 551ر21 MVA بوده است

 سایر فعالیت های فروش

- تلاش جهت افزايش تعرفه واردات گمركي ترانسفورماتورهاي فوق توزيع و قدرت از 15% به 30%

- اخذ سفارشات ترانسفورماتور هاي تعميري خاص نظير ركتيفاير پتروشيمي كيميا (ساخت TAMINI)، راكتور برق سيستان وبلوچستان (ساخت ABB )، راكتور سيم و كابل ابهر و ...

- بازاريابي و اخذ سفارشات مربوط به شركتهاي نفت و گاز (فازهاي12،13،14،19،22،23،24 پارس جنوبي ) ، پالايشگاه گاز شركت نفت ستاره خليج فارس در بندر عباس ، متانول كاوه و.....

- هماهنگي و توليد برخي ترانسفورماتورهاي ولتاژ 230 و 400 كيلو ولت در سالن فوق توزيع با زمانهاي انتظاركمترجهت افزايش رضايت مشتري ونقدشوندگي سريعتر مطالبات(نظير ترانسفورماتورهاي 400 كيلو ولت سياه بيشه ، آلومينيوم هرمزگان ، قطار شهري اهواز، فولاد مباركه)

- همكاري با شركت فراب جهت حمل هوايي ترانسفورماتورهاي 230 كيلو ولت سنگتوده (تاجيكستان) كه درشرکت ايران ترانسفو ساخته شده بود.

- اقدام به اخذ prequalification در كشورهاي قزاقستان، آفريقاي جنوبي ،عمان و ...

- شرکت در نمایشگاه های خارجی صنعت برق با هدف توسعه صادرات

 برنامه هاي آينده شركت

1- گسترش بازارهاي فروش محصولات درداخل وخارج از کشور

مازاد عرضه محصولات شرکت ایران ترانسفو ( ترانسفورماتورهای فوق توزیع در حال حاضر با درنظر گرفتن تفاوت فاحش عرضه و تقاضای موجود) و(ترانسفورماتورهای قدرت در سالهای آینده با در نظر گرفتن روند کاهشی تقاضا )، از یکسو ضرورت تمرکز بیشتر بر صادرات را در هر دو بخش تقویت می کند و از سوی دیگر استراتژی شرکت ایران ترانسفو مبنی بر حفظ سهم بازار داخلی، و توسعه بازارهای صادراتی، نیز برنامه ریزی دراین راستا را جدی تر می سازد . برنامه ها و اهدافی که شرکت در این زمینه در پیش گرفته است به قرار زیر است:

هدف گذاری حفظ سهم 90 درصدی بازار داخل

هدف گذاری کسب 30 درصد از بازار هدف قابل حصول شناسایی شده ترانسفورماتورهای فوق توزیع و 10 درصد از بازار هدف قابل حصول شناسایی شده ترانسفورماتورهای قدرت

انجام مطالعات جامع شناخت و تحلیل بازارهای هدف صادراتی (شناسایی رقبا، وضعیت عرضه و تقاضا در بازارهای هدف، ساختار رقابت در این صنعت در بازارهای هدف، شناسایی کانالهای توزیع در کشورهای هدف و ....) مشابه مطالعات انجام شده توسط مشاور درخصوص بررسی استراتژیک بازارهدف صادراتی ایران ترانسفو در کشورهای قزاقستان وترکمنستان در سال 1390 .

2- تنوع بخشی تولید محصولات

با عنایت به سرعت پیشرفت تکنولوژی و فضای رقابتی پیش روی تولیدکنندگان و در جهت حفظ بازار داخل و توسعه بازارصادراتی و پاسخگویی به نیازهای آتی صنعت برق ، ضرورت دارد که در کنار تولید محصولات فعلی، سعی شود با کمترین هزینه از توانمندی و پتانسیل شرکت جهت سرمایه گذاری در خلق محصولات جدید (بخصوص در زمینه هم خانواده با ترانسفورماتور) استفاده شود. نتیجه مطالعات و پژوهش های صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد که محصولاتی مانند ترانسفورماتور کوره ، راکتور وترانسفورماتوریکسوساز دارای اولویت بیشتر بوده که مطالعات بازار تفصیلی تر وتهیه گزارشات توجیهی فنی واقتصادی برای تولید این محصولات در دست اقدام است. البته هم اکنون تولیدآزمایشی ترانسفورماتور کوره و آغاز تجاری سازی تولید آن انجام شده است.

3- پیگیری استراتژی کاهش هزینه ها

با توجه به چالش های پیش روی شرکت در سال گذشته و احتمال ادامه وتشدید مشکلات در سال آینده ، استراتژی کاهش هزینه ها ی شرکت از طریق اجرای برنامه های کاهش ضایعات ، جلوگیری از دوباره کاری در فرایند تولید ، خرید مواد / قطعات با کیفیت بهتر و .......مانند سالهای قبل و با حساسیت بیشتر دنبال خواهد شد.