انتشار تولید 7 ماهه واقعی شرکتهای خودرو سازی بازهم نشان داد که این شرکت ها در چه وضعیت بحرانی قرار دارند. بنابر آماری که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» اعلام کرده، سه خودروساز بزرگ کشور تنها ۴۳۰ هزار و ۹۴۶ دستگاه انواع محصول سواری را در هفت ماه امسال به تولید رسانده و با این حساب نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵/۴۶ درصد افت کرده‌اند. کاهش ۵/۴۶ درصدی تولید خودرو در هفت ماه امسال نشان می‌دهد خودروسازی ایران هنوز هم درگیر با مشکلات است و نتوانسته بر بحرانی که از ابتدای امسال گریبانش را گرفته، فائق آید. اصلی ترین مشکل این صنعت «بی‌پولی» است و به همین دلیل خودروسازان داخلی نتوانسته‌اند نسبت به تامین قطعات موردنیاز خود اقدام کنند. در واقع چون پولی از خودروسازان به قطعه سازان تزریق نشده، قطعات نیز به‌اندازه کافی به تولید نرسیده‌اند و به تبع آن، تولید افتی شدید را تجربه کرده است. البته این «بی پولی» در پروسه تامین قطعات خارجی نیر تاثیری منفی گذاشته و حتی سبب شده «رنو» به عنوان تنها خودروسازی که در ایران سرمایه‌گذاری کرده، تهدید به تعلیق فعالیت هایش در جاده مخصوص کند. اینها در حالی است که ظاهرا اوضاع نابسامان صنعت خودرو هنوز برای دولتی‌ها مسجل نشده و آنها به این باور نرسیده‌اند که خودروسازی به عنوان صنعت پیشرو کشور نیازمند کمک است. دولت قرار بود هزار میلیارد تومان وام به خودروسازان بدهد، اما امروز که یک تابستان و نصف پاییز از آن وعده گذشته، صنعت خودرو موفق نشده پول و تسهیلاتی دریافت کند. دولت به تازگی نیز وعده دیگری داده و عنوان کرده یک میلیارد دلار از درآمد نفت کشور را به صنعت خودرو تزریق خواهد کرد تا مشکل تامین قطعه تا حدی برطرف شود، وعده ای که باید دید آیا به مرحله عمل می‌رسد یا در حد حرف باقی می‌ماند.