با روش پدیده آمریکا دویست سال است که دنیا را استثمار میکند/پدیده، مردم را فریب داد
به گزارش اخبار بانک، روز گذشته نشست هم اندیشی "استفاده از سرمایه های خُرد در طرح های شهری" در روزنامه شهرآرا مشهد برگزار که مباحث جالبی در آن مطرح شد.
در این نشست که جمعی از صاحب نظران اقتصادی و شهری مشهد حضور داشتند صحبت های جالبی در خصوص پدیده شاندیز به میان آمد.
یکی از حاضران در این نشست دکتر سید مهدی درهمی (مدیرعامل منطقه تجاری گردشگری سپاد مشهد) بود.
منطقه تجاری، گردشگری سپاد بعنوان یکی از بزرگترين مجموعه های تجاري گردشگري كشور شامل پروژه ها و مراکز تفریحی نظیر مجتمع تجاری الماس شرق، مجتمع تجاری وصال، برج بازار بین الملل خاورمیانه، برج های مسکونی سپاد، آكواريوم آب شور، سرزمين عجايب، شهربازي سرزمين خورشيد، سيرك ملل، مجتمع پارك ساحلي آفتاب و فروشگاههايی مانند بن ناصر، برندس، ساليان و بازارهاي شهيد كاوه، بازار بزرگ خيام و مجتمع مواد غذايي سپاد و ... می باشد.
این شرکت هم اکنون بیش از 10 هزار سهامدار دارد و خارج از بورس در حال فعالیت و خرید و فروش سهام شرکت خود می باشد.
اهم صحبت های دکتر درهمی در این نشست هم اندیشی به قرار زیر است:
- وقتی سهام پدیده جلوی چشم ما ٦٠،٧٠ درصد رشد کرد، وقتی آن آقا پشت میکروفون گفت: «تا آخر سال دوبرابرش میکنیم» و ما سکوت کردیم، پذیرفتیم که فعل حرام اتفاق بیفتد؛ چون بدون فعل حرام چنین اتفاقی نمیافتد.
- چرا این اتفاق میافتد؟ برای اینکه فلانسازمان ناگهان میآید پول پروانه را چهاربرابر افزایش میدهد و اعتقاد دارد که همه دور هم از این سفره بخوریم، اگرچه حرام باشد؛ اما از آن طرف، چه باید بکنیم؟ ما در مدیریت اجتماعی یا در موضوع فرصتهای شغلی نقشه راهبردی نداریم.
- سبکی که امثال پدیده اجرا میکنند، همان چیزی است که به آن میگویند «نظریه کانون پیرامون». با همین روشی که پدیده کار کرده، آمریکا دویست سال است که دنیا را استثمار میکند.
- نظریه کانون پیرامون می گوید: برای شما مقداری کار ایجاد میکنم که از بیکاری دربیایید؛ به چه قیمتی؟ به قیمت فربهشدن کانونهای قدرت و ثروت.
- نظریه کانون پیرامون به آن میگوید «منافع». پیرامون کار میکند، کانون پولدارتر میشود و منافع بیشتر و بیشتر کسب می کند.
- این رابطه (نظریه کانون پیرامون)همین الان بین آمریکا و سایر دنیا برقرار است.
- حالا که بحث شد، بگویم؛ اولا موضوع «پدیده» مسئلهای خاص و نوعی کلاهبرداری کاملا شناختهشده با روشی شبیه شرکتهای هرمی است.
- ایجاد بازار و بورسبازی برای جذب سهام و استفاده از شبکه دلالها و خریدوفروش پیدرپی، افزایش نرخها و بعد فروختن عمده سهامی که در گاوصندوق است به قیمت کاذب و پول بهدستآوردن. اینها هیچ ربطی به پروژه و ساختمان و... ندارد. اصلا در این مدل، سرمایههای خُرد نیستند که تبدیل به سرمایه کلان میشوند؛ بلکه عملیاتی بورسبازی است.
- در این مدل، مدیر پروژه دو تا آگهی در روزنامه اقتصادی میدهد و آدمهای صاحبسرمایه را بهسمت خودش میکشد. دیگر به مردم کار ندارد.
- پدیده، مردم را فریب داد. بهظاهر نشان داد برای مردم است، درصورتیکه اصل منفعت آن برای مردم نبود و منافع آن به مجموعهای محدود میرسید.