دامپینگ چین قیمت هر کیلوگرم تایر را به 1.5 دلار کاهش داد
خسرو محمودیان افزود: هم اکنون هر کیلوگرم لاستیک در جهان 5 دلار به فروش میرسد، اما چین به علت تولید بیش از اندازه و گسترش بازار خود، هر کیلوگرم از آن را 1.5 دلار بهفروش میرساند.
او خواستار جلوگیری از واردات بیرویه لاستیکهای چینی به کشور شد و اظهار داشت: از آنجا که این کشور با افزایش تولید، محصولات خود را با هدف خارج کردن رقبا با قیمت پایینتر عرضه میکند، برای حمایت از تولید داخل باید تعرفه واردات تایر از چین اصلاح شده و افزایش یابد.
محمودیان تصریح کرد: دو حلقه لاستیک چینی 315 آر پیشتر 240 دلار قیمت داشت اما بعد از مدتی آن را 140 دلار و در نهایت نرخ آن را تا 120دلار کاهش دادند تا بتوانند این تایر را در بازار بدون رقیب عرضه کنند.
او اظهار داشت: برای مقابله با دامپینگ (تجارت مکارانه) چینیها در بخش لاستیک دولت باید تعرفهها را افزایش دهد تا نه تنها مانع از واردات بیرویه تولیدات نامرغوب چینی به کشور شود بلکه بتواند زمینه واردات لاستیکهای با برند معتبر جهانی را فراهم کند.
محمودیان با بیان اینکه بیش از 15 هزار نفر هم اکنون در 10 کارخانه لاستیکسازی کشور مشغول کار هستند و 3 هزار نمایندگی در سطح کشور محصولات داخلی را به مشتریان عرضه میکنند، گفت: واردات بیرویه لاستیک سبب شده که هم اکنون بیشتر کارخانههای تولیدکننده با ظرفیت پایینتر کار کنند و یا در آستانه تعطیلی قرار گیرند که این امر نیز در نهایت سبب افزایش بیکاری خواهد شد.
دبیر انجمن صنعت تایر ایران با اشاره به ضرورت تخصیص ارز مبادلهای به کارخانههای لاستیکسازی، اظهار داشت: تا 6 ماه پیش واردکنندگان لاستیک به سهولت میتوانستند ارز مبادلهای دریافت کنند، اما کارخانههای لاستیکسازی برای خرید مواد اولیه خود از خارج باید ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه میکردند و این مساله باعث شده تاکنون 2.5 میلیون دلار از ارز برخی از کارخانهداران در راه انتقال به خارج مفقود شود.
به گفته این مقام مسوول، همچنین چون بسیاری از کارخانههای لاستیکسازی کشور قیمت تایر خود را کاهش دادهاند تا مشتریان ترغیب به خرید تولیدات آنها شوند، در حال حاضر برخی از کارخانههای لاستیکسازی در آستانه تعطیلی قرار گرفتهاند و تداوم آن نیز شرایط را بدتر خواهد کرد.
دبیر انجمن صنعت تایر ایران از نبود آمار دقیق از میزان لاستیکهای وارداتی در انبارهای واردکنندگان انتقاد کرد و افزود: این مساله سبب شده تولیدکنندگان داخلی نتوانند برای تولید 6 ماهه دوم سال جاری برنامهریزی دقیقی داشته باشند.
او اظهار داشت: طبق تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار است تا افق 1404 تولید لاستیک کشور به 700 هزار تن در سال افزایش یابد در حالی که هم اکنون طبق برخی از آمارها میزان تولید لاستیک کشور 350 هزار تن است، آمار تولید واقعی لاستیک 10 کارخانه سازنده حدود 250 هزار تن در سال برآورد میشود.
محمودیان افزود: برای توسعه صنعت لاستیک در افق 1404 قرار است که 19 درصد توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این بخش سرمایهگذاری و 81 درصد باقیمانده آن توسط بخش خصوصی عملی شود، لذا با توجه به سابقه فعالیت چند ساله 10 کارخانه داخلی حمایت دولت از آنها برای افزایش سرمایهگذاری در این بخش ضروری است تا تولیدکنندگان بتوانند با استفاده از تسهیلات و حمایتهای دولتی در توسعه صنعت لاستیک کشور ایفای نقش کنند.
دبیر انجمن صنعت تایر ایران یادآور شد: در طول جنگ تحمیلی تنها 3 کارخانه لاستیکسازی در کشور فعال بودند و تمام نیازهای داخلی و جنگ تحمیلی را تامین میکردند و طی 22 سالی که انجمن تشکیل شده، هم اکنون تعداد کارخانههای لاستیکسازی به 10 واحد تولیدی افزایش یافته، ضمن آنکه کیفیت این محصولات حتی با برخی از برندهای معتبر جهانی رقابت میکند.
او با اشاره به تحریمهای ظالمانه کشورهای غربی علیه ایران، یادآور شد: تحریمهای ظالمانه صنعت لاستیک را در شرایط سختی قرار داد به طوری که سازندگان نتوانستند خود را با تکنولوژی رادیال روز جهان تطبیق دهند و حتی برخی از کارخانهها همچنان به تولید لاستیک نخی گذشته ادامه داده و میدهند.
محمودیان در پایان افزود: پنج نهاد دولتی به صورت مستمر میزان تولید کارخانههای داخلی را رصد میکنند و سهام همه این 10 کارخانه نیز در بازار سرمایه کشور به صورت شفاف عرضه میشود و این نشان از عملکرد شفاف این کارخانهها در کشور دارد.
منبع: ایرنا