امروز قیمت اغلب سهام شرکت ها در سراشیبی سقوط قرار گرفت و حتی در برخی نمادها شاهد صف فروش هم بودیم، حجم معاملات نیز بسیار اندک بود و گویی سهامداران بورس با کوله باری از ضرر و زیان از بورس کوچ کرده اند.
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 94.07.11 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 296 واحد کاهش به رقم 42468 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 54 واحد کاهش عدد 136015 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 110 واحد کاهش به رقم 23980 واحد رسيد.

همچنین در این روز "مبین" با 26 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شبندر" با 36 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 13 واحد کاهش به رقم 664 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 614 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 448 میلیارد ریال رسید.

اولین روز از معاملات بورس در هفته جاری با افت بیش از 280 واحدی شاخص کل رقم خورد تا مجدداً نماگر بورس به خط قرمز 60 هزار واحدی نزدیک شود و نگرانی ها را از افت بیشتر بازار سهام افزایش دهد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، امروز قیمت اغلب سهام شرکت ها در سراشیبی سقوط قرار گرفت و حتی در برخی نمادها شاهد صف فروش هم بودیم، حجم معاملات نیز بسیار اندک بود و گویی سهامداران بورس با کوله باری از ضرر و زیان از بورس کوچ کرده اند.

اما در خصوص شرایط پیش آمده باید گفت که سهامداران باید هر چه سریعتر تابوی شاخص کل را در ذهن خودشان بشکنند و به ارقام و روند این نماگر توجهی نکنند چون فعلاً شاخص کل نمونه بارز قوز بالای قوز است چرا که استرس و ناراحتی که از سوی کاهش شاخص و فتح دره ها ی نزول یکی پس از دیگری به سهامداران وارد می شود بسیار بیشتر از افت قیمت سهام شرکت ها است. چرا که در شرایط فعلی سهام شرکت های بورسی در حالت رنج با یک تلورانس مثبت و منفی 5 تا 6 درصد قرار گرفته اند. هر چند که این موضوع برای برخی گروه ها همچون خودرویی ها صدق نمی کند و البته درست هم می باشد چون امروز سایپا و ایران خودرو در حالی با صف فروش و افت قیمت در مدار قیمت های اسمی و زیر آن مواجه شدند که باخبر شدیم شرایط پیش آمده فعلی برای شرکت های خودرویی باعث شده که این دو شرکت به فکر تعدیل نیرو در حد بسیار بالا بیافتند و این یعنی سرآغاز بحران دو غول بزرگ خودروسازی کشور.

البته در حال حاضر موضوع بحران، رکود و حتی ورشکستگی تنها منوط به خودرویی ها نمی شود و همچون دومینو در حال رسیدن به دیگر صنایع همچون فولاد، پتروشیمی، سیمان و غیره می باشد.

باید باور کرد که بورس امروز یعنی واقعیت های اقتصادی امروز کشور و این روند تغییر نخواهد کرد مگر آنکه تغییری در ساختار اقتصادی و شرایط رکودی فعلی ایجاد شود.

امروز مشکل اقتصاد نبود نقدینگی ناشی از عدم تقاضا می باشد، این اقتصاد خون جدید می خواهد و این امر میسر نمی شود مگر با حضور سرمایه گذار خارجی که بتواند تقاضای جدید ایجاد کند. تقاضایی که تورم زا نباشد و نقدینگی آن چیزی غیر از نقدینگی حال حاضر جامعه که بیش از 850 هزار میلیارد تومان است باشد.

لذا آنچه مسلم است بازار سرمایه تا زمان تغییر روند اقتصاد کشور در روند خود تغییری ایجاد نخواهد کرد بر همین اساس پیشنهاد می شود مسئولین بورس با حذف شاخص کل حداقل هیجانات شکل گرفته از این نماگر در بورس را از بین ببرند و از این پس شاخص قیمت ملاک روند بازار سرمایه بگیرد چرا که شاخص 47 هزار واحدی قیمت که امروز به رقم 23 هزار و 980 واحد رسیده بسیار واقعی تر از شاخص 61 هزار واحدی است که هر از چند گاهی با تزریق تصنعی منابع به 3 یا 4 نماد بورسی به رنگ سبز در می آید