هرچند بسته های حمایتی یارانه در راستای کمک به خودرو سازان ملی است ولیکن پرداخت تسهیلات به خودروسازان با احتیاط باید انجام شود و نباید به شرکت هایی که زیان ده هستند، تسهیلات بی قید و شرط پرداخت شود، طبق آمار بعضی از خودروسازان هنوز نتوانسته اند تسهیلات قبلی دریافت شده را پرداخت کنند.
هرچند بسته های حمایتی یارانه در راستای کمک به خودرو سازان ملی است ولیکن پرداخت تسهیلات به خودروسازان با احتیاط باید انجام شود و نباید به شرکت هایی که زیان ده هستند، تسهیلات بی قید و شرط پرداخت شود، طبق آمار بعضی از خودروسازان هنوز نتوانسته اند تسهیلات قبلی دریافت شده را پرداخت کنند.

یک کارشناس صنعت خودرو ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز درپاسخ به این سوال که با توجه به تصمیم دولت در راستای پرداخت 200 میلیارد تومان یارانه تولید به خودروسازان، اجرایی شدن این موضوع با توجه به زیان انباشته و مشکلات نقدینگی که این مجموعه ها با آن روبرو هستند، چه تاثیری بر عملکرد آنها خواهد داشت و آیا این مبلغ می تواند بحران نقدینگی آنها را برطرف کند؟ گفت: در این شرایط، پرداخت دوباره تسهیلات به آنها یک دور باطل خواهد بود در چنین شرایطی که سایر صنایع نیز همچنان چشم انتظار دریافت یارانه تولید هستند، تسهیلات بانکی باید با شرایط و ضوابط خاص طراحی و سپس پرداخت شود و درآخر گزارش عملکرد دوره ای از این تولیدکنندگان دریافت شود تا سرمایه های ملی صرف راه های دیگر نشود و این طرح با موفقیت پیش برود.

علیرضا برنجی در پاسخ به این سوال که «دولت با هدف حمایت از تولیدات داخلی 140 هزار میلیارد تومان از منابع بانک ها را به خرید محصولات صنعتی و خودرو اختصاص داده است با توجه به این موضوع در وهله اول آیا مردم با توجه به کاهش قیمت قدرت خریدشان توانایی پرداخت این تسهیلات را دارند؟» عنوان کرد: کاهش قدرت خرید را باید اصلی ترین دلیل در بحران خودرو سازان به حساب آورد، چرا که به دلیل کاهش قدرت خرید مشتریان توان مالی لازم برای خرید خودرو شخصی را ندارند. هرچند از نظر مشتریان طبقه ضعیف جامعه نیز کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش خودروهای تولید داخل، مناسب نیست. اما غالب آن ها اگر نقدینگی کافی داشته باشند، از محصولات خودرو سازان داخلی استفاده خواهند کرد.

وی ادامه داد: درخصوص قدرت خرید مشتریان، چنانچه به خرید خودرو یارانه و یا وام بانکی با درصد سود کم تعلق بگیرد، قدرت خرید مشتریان بالا می رود و در نتیجه بازار خرید خودرو داخلی رشد خوبی خواهد داشت.

این تحلیلگر بازار سرمایه در رابطه با این موضوع که آیا اعطای این تهسیلات با وجود رکود اقتصادی و تمایل مردم به سرمایه گزاری در بانک ها و اخذ نرخ بهره سپرده بانکی بدون ریسک می تواند باعث افزایش تقاضا برای محصولات این مجموعه ها شود؟ گفت: این موضوع به دو شکل قابل بررسی است، اولین موضوع این که با توجه به اخذ نرخ بهره سپرده از بانک ها مشتریان از وام های خرید خودرو استقبال خواهند کرد و این پیش بینی را باید در نظر گرفت که اشخاصی با قصد خرید خودرو با وام های بانکی و سپس عرضه خودروها به بازار آزاد با قیمت های بالا و ایجاد بازار کاذب اتفاق بیفتد و لذا در این راستا باید تدابیری اندیشه شود.

برنجی در خاتمه گفت: در جنبه دیگر این موضوع می توان به قشر کم درآمد و کارمند جامعه اشاره کرد که توان خرید آنها پایین است و با دریافت این یارانه ها، قدرت خریدشان بالا رفته و با پرداخت اقساط به بانک ها می توانند از خودرو شخصی ملی بهرمند شوند.