در ابتدای فصل پاییز، رکود اقتصادی، صنعت خودرو را با بحران نقدینگی روبه‌رو کرده است. بحرانی که ریشه درشکل‌گیری «کمپین نخریدن خودروهای صفر» درتابستان نیز دارد؛ مجموع این عوامل به جایی رسیده که رییس پلیس راهور راهنمایی و رانندگی، از «کاهش ۱۵درصدی شماره‌گذاری خودروهای صفر» خبر می‌دهد.

درهمین حال، «محمدرضا نعمت‌زاده»، وزیر صنعت، معدن و تجارت، به همراه 3 وزیر دیگر دولت یازدهم، در نامه‌یی به رییس‌جمهور، درخواست رسیدگی جدی به اوضاع خودروسازان را کرده‌اند. در این نامه گفته شده که «در صنعت خودرو صورت‌های مالی، زیان انباشته‌یی معادل 4هزار و 200میلیارد تومان را نشان می‌دهد؛ این درحالی است که به دلیل بحران نقدینگی، صنعت مزبور درمعرض توقف است و موجودی انبار محصول خودروسازان به متجاوز از 100هزار خودرو رسیده است.» در این شرایط، مسوولان انجمن قطعه‌سازان به «محمدباقر نوبخت» گفتند که «به دلیل نبود نقدینگی لازم، حدود 40هزار کارگر درصنعت قطعه‌سازی، در آستانه از دست دادن شغل‌شان قرار گرفته‌اند.»

همین موضوع کافی است تا خودروسازان برای رهایی از این بحران، سراغ کاهش هزینه‌ها رفته و نیروی انسانی خود را تعدیل کنند؛ این درحالی است که در سال‌های 90 و 91 نیز خودروسازان با کاهش تیراژ تولید مواجه شدند اما به دلیل دستورات دولت وقت، نتوانستند اقدام به تعدیل نیرو کنند، اما حالا به دلیل توقف برخی خطوط تولید و دپوی شدید خودرو در انبارها، برای تعدیل و اخراج کارکنان اقدام کرده‌اند؛ این درشرایطی است که مدیران خودروسازی‌های بزرگ کشور درعین حال از برنامه افزایش تولید خبر می‌دهند. درهمین زمینه، هفته گذشته همزمان با بازدید وزیر صنعت و سخنگوی دولت از ایران‌خودرو، خبری از «کاهش 20درصدی کارکنان خودروسازی‌ها و قطعه‌سازی‌ها» منتشر شد و براساس اعلام برخی سایت‌ها، مسوولان انجمن قطعه‌سازان به «محمدباقر نوبخت» گفتند که «به دلیل نبود نقدینگی لازم، حدود 40هزار کارگر درصنعت قطعه‌سازی، در آستانه از دست دادن شغل‌شان قرار گرفته‌اند.» گفته شده که تنها در یک مورد، یکی از واحدهای قطعه‌سازی به یک‌باره عذر 250نفر از کارگرانش را خواسته و 150نفر دیگر را نیز به زودی اخراج یا بازخرید خواهد کرد. همچنین براساس آماری که به «تعادل» رسیده، «ایران‌خودرو» پیش از این، روزانه 2400 تا 2500 خودرو تولید می‌کرده که در شرایط فعلی این تعداد به 600 تا 850 خودرو رسیده است.