شرکت تایدواتر در مناقصه خارجسازی 42 فروند شناور مغروقه
در حال حاضر شرکتهایی محلی وجود دارند که مدعی فعالیت در خارجسازی شناورهای مغروق هستند اما کوچکترین نکات ایمنی را هم رعایت نمیکنند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، مدیر فنی و مهندسی شرکت تایدواتر با بیان اینکه عمده فعالیت این شرکت در زمینه سالویج و خارجسازی شناورهای مغروق در اروند در حال انجام است، به سایت خبری مارین تایمز گفت:بهتازگی شناورسازی مغروق "نصر الله" را به طول حدود 55 متر در اروند آغاز کردهایم و بعد از آن مغروق "عسلو" را با طولی مشابه شناور "نصرالله" از آب خارج میکنیم علاوه براین خارجسازی یک داک 300 تنی را هم در برنامه داریم.
هادی گلرخ امین از شرکت تایدواتر به عنوان شرکت پیشرو در کشور در زمینه عملیات سالویج و خارج سازی شناورهای مغروق از نظر دانش و توان تجهیزاتی نام برد و گفت: علاوه بر پروژه های مذکور،در مناقصه خارجسازی 42 فروند شناور مغروق از اروند هم شرکت کردهایم که از نظر فنی تایید شده و در حال حاضر در مرحله قیمتدهی هستیم.
مدیر فنی و مهندسی شرکت تایدواتر درباره پروژه خارجسازی شناورهای مغروق از خور موسی نیز گفت: خارجسازی هفت شناور مغروق از این آبراهه به عهده تایدواتر گذاشته شد که یک فروند از این شناورها را خارج کردهایم اما خارج سازی شش فروند دیگر به دلیل مسائل مالی و تغییرات نرخ ارز برای مدتی متوقف شد که در حال آمادهسازی شرایط برای احیای مجدد این پروژه و خارجسازی مابقی این شناورها با همکاری شریک خارجی خود هستیم.
وی درباره همکاری تایدواتر با شرکتهای خارجی در زمینه خارجسازی شناورها نیز افزود:در حال حاضر با یکی از شرکتهای چینی که بزرگترین شرکت این کشور در بحث سالویج است همکاری داریم ضمن اینکه نیز با شرکتهای کره ای و ترکیه در حال همکاری هستیم.
مدیر فنی و مهندسی شرکت تایدواتر، درباره عملیات خارجسازی شناورها نیز گفت: مشکلی که در ارتباط با مغروقها در اروند وجود دارد این است که پیش از قرارداد، اطلاعات ما نسبت به این شناورها محدود است، به همین دلیل مجبور هستیم اطلاعات اولیه را به طرق مختلف از جمله اسکن سونار و یا بازدیدهای زیرآبی بهدست آوریم این درحالی است که در اروند با مشکلات دیگری مانند شدت جریان آب هم مواجه هستیم که این موارد اهمیت رعایت ایمنی را در اجرای پروژه ها دوچندان می کند.
وی سپس به سانحه مرگ چهار غواص در عملیات خارجسازی یک شناور در اروند اشاره کرد و با بیان اینکه این اتفاق ارتباطی به شرکت تایدواتر و پروژه های این شرکت در اروند ندارد، گفت: در عملیات خارجسازی شناورهای مغروق و برای جلوگیری از حوادث احتمالی،رعایت 100درصدی ایمنی لازم است، این در حالی است که اکنون شرکتهایی محلی وجود دارند که مدعی فعالیت در خارج سازی شناورها در اروند هستند اما حداقل نکات ایمنی را هم رعایت نمیکنند.
گلرخ ادامه داد: ما در پروژههای سالویج از یک افسر ایمنی استفاده میکنیم که بر کل عملیات خارجسازی شناور نظارت میکند و اگر اشتباه یا خطری رخ دهد حق توقف کار را دارد؛علاوه براین قبل از اجرای عملیات نیز، یک افسر ایمنی با تجربه و آشنا به سالویج به افراد درگیر این موضوع آموزشهای لازم را میدهد تا عملیات خارجسازی شناور با ایمنی کامل انجام شود.
وی گفت: اما متاسفانه شرکتهای محلی فعال در این حوزه آموزشهای لازم را ندیدهاند و یا به مسائل ایمنی توجه کمتری دارند به گونه ای که نه تنها افسر ایمنی ندارند بلکه به استفاده از کمترین تجهیزات ایمنی مانند کفش و کلاه هم توجهی نمی کنند.
مدیر فنی و مهندسی شرکت تایدواتر با بیان اینکه در عملیات سالویج غواصان نباید بدون پشتیبان به زیرآب بروند، گفت: همین موضوعات باعث میشود تا سانحه رخ دهد بهخصوص که شرایط محیطی در زیرآب، هم عادی نیست.
وی با بیان اینکه شرکتهای محلی بیشتر به دنبال انجام کار هستند، گفت: این شرکتها در حالیکه اشراف لازم به سالویج ندارند برای اینکه پروژه را بگیرند قیمتهای پایین پیشنهاد میدهند و چون به دلیل قیمت پایین موفق به گرفتن پروژه شدهاند،مجبور هستند برای پوشش هزینهها صرفهجویی کنند، موضوعی که باعث میشود نتوانند ایمنی لازم را فراهم کنند.
گلرخ درباره علت واگذاری پروژههای خارجسازی شناورهای مغروق به این قبیل شرکتها گفت:بودجه سازمان بنادر محدود است همچنین نمیتواند تمام پروژههای خارج سازی شناورها را به یک شرکت مانند تایدواتر واگذار کند زیرا متهم به انحصارگرایی خواهد شد از طرف دیگر با توجه به اینکه تعداد مغروقها در آبهای کشور زیاد است باید از شرکتهای مختلف استفاده شود تا پاکسازی آبهای کشور از مغروقها زودتر انجام شود.
وی گفت:بنابراین لازم است در واگذاری این قبیل پروژهها دقت لازم صورت گیرد و شرکتهایی انتخاب شوند که واجد شرایط و صلاحیت فنی بوده و غواصان آنها گواهینامههای لازم را داشته و دورههای آموزشی مربوطه را گذرانده باشند.
مدیر فنی و مهندسی شرکت تایدواتر با بیان اینکه صرفداشتن غواص برای واگذاری پروژه خارجسازی شناور به یک شرکت کافی نیست، گفت: در سالویج علاوه بر اینکه اصول مهندسی، دانش و تجربه عملی خاص آن مطرح است مساله تجهیزات نیز مهم است چرا که تجهیزات آن خاص، گرانو نیازمند سرمایهگذاری بالایی است و همین موضوع باعث شده است تا شرکتهای محدودی در این زمینه فعالیت کنند بهعنوان مثال خرید یک جرثقیل هزار و 800 تنی به حدود 25 میلیون یورویی سرمایهگذاری نیاز دارد.
وی با بیان اینکه هزینه خارجسازی شناورهای مغروق به عوامل مختلفی بستگی دارد، تصریح کرد: هزینه خارجسازی شناورهای مغروق به شرایط غرق شدن شناور، دوری و نزدیکی به ساحل، عمق آب، شکل و نوع مغروق، میزان فرورفتگی در گل و بستر دریا و... بستگی دارد که هر کدام هزینه و اقدامات خاص و دقیقی را برای سبکسازی شناور، لایروبی، جداسازی از بستر دریا و در نهایت بلند و خارج کردن آن از دریا میطلبد.
گلرخ درباره زمان خارجسازی شناورهای مغروق نیز گفت:مدت زمان خارجسازی شناور نیز به عوامل مختلفی از جمله شرایط آب و هوایی بستگی دارد، به عنوان مثال در حالی که برآورد و پیشبینی ما از اجرای یک پروژه در مدت زمان 45 روز حکایت دارد اما در عمل و با تغییر شرایط و آب و هوایی، این زمان طولانیتر میشود.
وی با تاکیدبر اینکه طولانی شدن پروژه به معنای افزایش هزینهها در بخشهای مختلف ، گفت: ما سعی میکنیم برآوردهای اولیه خود را با واقعیت و زمان نزدیک کنیم اما با نامساعد شدن شرایط جوی و محیط زیر آب، مدت زمان اجرای پروژهها نیز تغییر میکند.
مدیر فنی و مهندسی شرکت تایدواتر سپس با بیان اینکه پنج سال قبل نگرش روشنی نسبت به خارجسازی شناورهای مغروق وجود نداشت و برگزاری مناقصه خارج سازی 42 شناور مغروق حکایت از این نگرش دارد گفت:باید توجه داشت که سالویج صنعت بسیارمهمی است که میتواند صنایع جانبی دیگری مانند اسکراپ را فعال و به تبع آن اشتغال ایجاد کند.
وی با بیان اینکه سازمان بنادر برای خارجسازی شناورها نیازمند اختصاص بودجه است گفت: خوشبختانه در حال حاضر اقداماتی در این زمینه برای تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه ها از سوی سازمان بنادر و سایر نهادهای ذیربط در حال انجام است.