در حال حاضر شرکت‎هایی محلی وجود دارند که مدعی فعالیت در خارج‎‎سازی شناورهای مغروق هستند اما کوچکترین نکات ایمنی را هم رعایت نمی‎کنند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، مدیر فنی و مهندسی شرکت تایدواتر با بیان اینکه عمده فعالیت این شرکت در زمینه سالویج و خارج‎سازی شناورهای مغروق در اروند در حال انجام است، به سایت خبری مارین تایمز گفت:به‎تازگی شناورسازی مغروق "نصر الله" را به طول حدود 55 متر در اروند آغاز کرده‎ایم و بعد از آن مغروق "عسلو" را با طولی مشابه شناور "نصرالله" از آب خارج می‎کنیم علاوه براین خارج‎سازی یک داک 300 تنی را هم در برنامه داریم. 
هادی گلرخ امین از شرکت تایدواتر به عنوان شرکت پیشرو در کشور در زمینه عملیات سالویج و خارج سازی شناورهای مغروق از نظر دانش و توان تجهیزاتی نام برد و گفت: علاوه بر پروژه های مذکور،در مناقصه خارج‎سازی 42 فروند شناور مغروق از اروند هم شرکت کرده‎ایم که از نظر فنی تایید شده و در حال حاضر در مرحله قیمت‎دهی هستیم.
مدیر فنی و مهندسی شرکت تایدواتر درباره پروژه خارج‎سازی شناورهای مغروق از خور موسی نیز گفت: خارج‎سازی هفت شناور مغروق از این آبراهه به عهده تایدواتر گذاشته شد که یک فروند از این شناورها را خارج کرده‎ایم اما خارج سازی شش فروند دیگر به دلیل مسائل مالی و تغییرات نرخ ارز برای مدتی متوقف شد که در حال آماده‎سازی شرایط برای احیای مجدد این پروژه و خارج‎سازی مابقی این شناورها با همکاری شریک خارجی خود هستیم. 
وی درباره همکاری تایدواتر با شرکت‎های خارجی در زمینه خارج‎سازی شناورها نیز افزود:در حال حاضر با یکی از شرکتهای چینی که بزرگترین شرکت این کشور در بحث سالویج است همکاری داریم ضمن اینکه نیز با شرکت‎های کره ای و ترکیه در حال همکاری هستیم. 
مدیر فنی و مهندسی شرکت تایدواتر، درباره عملیات خارج‎سازی شناورها نیز گفت: مشکلی که در ارتباط با مغروق‎ها در اروند وجود دارد این است که پیش از قرارداد، اطلاعات ما نسبت به این شناورها محدود است، به همین دلیل مجبور هستیم اطلاعات اولیه را به طرق مختلف از جمله اسکن سونار و یا بازدیدهای زیرآبی به‎دست آوریم این درحالی است که در اروند با مشکلات دیگری مانند شدت جریان آب هم مواجه هستیم که این موارد اهمیت رعایت ایمنی را در اجرای پروژه ها دوچندان می کند. 
وی سپس به سانحه مرگ چهار غواص در عملیات خارج‎سازی یک شناور در اروند اشاره کرد و با بیان اینکه این اتفاق ارتباطی به شرکت تایدواتر و پروژه های این شرکت در اروند ندارد، گفت: در عملیات خارج‎سازی شناورهای مغروق و برای جلوگیری از حوادث احتمالی،رعایت 100درصدی ایمنی لازم است، این در حالی است که اکنون شرکت‎هایی محلی وجود دارند که مدعی فعالیت در خارج سازی شناورها در اروند هستند اما حداقل نکات ایمنی را هم رعایت نمی‎کنند.
گلرخ ادامه داد: ما در پروژه‎های سالویج از یک افسر ایمنی استفاده می‎کنیم که بر کل عملیات خارج‎سازی شناور نظارت می‎کند و اگر اشتباه یا خطری رخ دهد حق توقف کار را دارد؛علاوه براین قبل از اجرای عملیات نیز، یک افسر ایمنی با تجربه و آشنا به سالویج به افراد درگیر این موضوع آموزش‎های لازم را می‎دهد تا عملیات خارج‎سازی شناور با ایمنی کامل انجام شود.
وی گفت: اما متاسفانه شرکت‎های محلی فعال در این حوزه آموزش‎های لازم را ندیده‎اند و یا به مسائل ایمنی توجه کمتری دارند به گونه ای که نه تنها افسر ایمنی ندارند بلکه به استفاده از کمترین تجهیزات ایمنی مانند کفش و کلاه هم توجهی نمی کنند. 
مدیر فنی و مهندسی شرکت تایدواتر با بیان اینکه در عملیات سالویج غواصان نباید بدون پشتیبان به زیرآب بروند، گفت: همین موضوعات باعث می‎شود تا سانحه رخ دهد به‎خصوص که شرایط محیطی در زیرآب، هم عادی نیست.
وی با بیان اینکه شرکت‎های محلی بیشتر به دنبال انجام کار هستند، گفت: این شرکت‎ها در حالی‎که اشراف لازم به سالویج ندارند برای اینکه پروژه را بگیرند قیمت‎های پایین پیشنهاد می‏‎دهند و چون به دلیل قیمت پایین موفق به گرفتن پروژه شده‎اند،مجبور هستند برای پوشش هزینه‎ها صرفه‎جویی کنند، موضوعی که باعث می‎شود نتوانند ایمنی لازم را فراهم کنند.
گلرخ درباره علت واگذاری پروژه‎های خارج‎سازی شناورهای مغروق به این قبیل شرکت‎ها گفت:بودجه سازمان بنادر محدود است همچنین نمی‎تواند تمام پروژه‎های خارج سازی شناورها را به یک شرکت مانند تایدواتر واگذار کند زیرا متهم به انحصارگرایی خواهد شد از طرف دیگر با توجه به اینکه تعداد مغروق‎ها در آبهای کشور زیاد است باید از شرکت‎های مختلف استفاده شود تا پاکسازی آبهای کشور از مغروق‎ها زودتر انجام شود. 
وی گفت:بنابراین لازم است در واگذاری این قبیل پروژه‎ها دقت لازم صورت گیرد و شرکت‎هایی انتخاب شوند که واجد شرایط و صلاحیت فنی بوده و غواصان آنها گواهینامه‎های لازم را داشته و دوره‎های آموزشی مربوطه را گذرانده باشند.
مدیر فنی و مهندسی شرکت تایدواتر با بیان اینکه صرف‎داشتن غواص برای واگذاری پروژه خارج‎سازی شناور به یک شرکت کافی نیست، گفت: در سالویج علاوه بر اینکه اصول مهندسی، دانش و تجربه عملی خاص آن مطرح است مساله تجهیزات نیز مهم است چرا که تجهیزات آن خاص، گرانو نیازمند سرمایه‎گذاری بالایی است و همین موضوع باعث شده است تا شرکت‎های محدودی در این زمینه فعالیت کنند به‎عنوان مثال خرید یک جرثقیل هزار و 800 تنی به حدود 25 میلیون یورویی سرمایه‎گذاری نیاز دارد.
وی با بیان اینکه هزینه خارج‎سازی شناورهای مغروق به عوامل مختلفی بستگی دارد، تصریح کرد: هزینه خارج‎سازی شناورهای مغروق به شرایط غرق شدن شناور، دوری و نزدیکی به ساحل، عمق آب، شکل و نوع مغروق، میزان فرورفتگی در گل و بستر دریا و... بستگی دارد که هر کدام هزینه و اقدامات خاص و دقیقی را برای سبک‎سازی شناور، لایروبی، جداسازی از بستر دریا و در نهایت بلند و خارج کردن آن از دریا می‎طلبد.
گلرخ درباره زمان خارج‎سازی شناورهای مغروق نیز گفت:مدت زمان خارج‎سازی شناور نیز به عوامل مختلفی از جمله شرایط آب و هوایی بستگی دارد، به عنوان مثال در حالی که برآورد و پیش‎بینی ما از اجرای یک پروژه در مدت زمان 45 روز حکایت دارد اما در عمل و با تغییر شرایط و آب و هوایی، این زمان طولانی‎تر می‎شود.
وی با تاکیدبر اینکه طولانی شدن پروژه به معنای افزایش هزینه‌ها در بخش‎های مختلف ، گفت: ما سعی می‎کنیم برآوردهای اولیه خود را با واقعیت و زمان نزدیک کنیم اما با نامساعد شدن شرایط جوی و محیط زیر آب، مدت زمان اجرای پروژه‎ها نیز تغییر می‎کند.
مدیر فنی و مهندسی شرکت تایدواتر سپس با بیان اینکه پنج سال قبل نگرش روشنی نسبت به خارج‎سازی شناورهای مغروق وجود نداشت و برگزاری مناقصه خارج سازی 42 شناور مغروق حکایت از این نگرش دارد گفت:باید توجه داشت که سالویج صنعت بسیارمهمی است که می‎تواند صنایع جانبی دیگری مانند اسکراپ را فعال و به تبع آن اشتغال ایجاد کند.
وی با بیان اینکه سازمان بنادر برای خارج‎سازی شناورها نیازمند اختصاص بودجه است گفت: خوشبختانه در حال حاضر اقداماتی در این زمینه برای تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه ها از سوی سازمان بنادر و سایر نهادهای ذیربط در حال انجام است.